19 785 läst · 139 svar
20k läst
139 svar
Snökaoset, Norrland vs. Stockholm
Det finns flera grundproblem:
* All snö som körs bort i Stockholm ska dumpas på en miljöcertifierad snötipp. Närmaste är i Gävle, så av miljöskäl kör man snön med lastbil till Gävle...
* Stockholms trafikapparat är underdimensionerad. Minsta lilla grus i maskineriet så sprider störningarna sig som ringar på vattnet.
* Många stockholmare är ovana vid riktigt vinterväglag. Se "grus i maskineriet" ovan...
* Många har inte riktiga vinterdäck, utan bara året-runt däck eller odubbat. Se "grus i maskineriet" ovan...
Vad skulle behöva göras:
* Bygga ut trafikapparaten rejält. Det innebär att man river hus för att öppna upp nya leder. Ain't gonna happen, skulle vara politiskt självmord.
* Dumpa snön i strömmen (där den ändå hamnar när den smälter). Ain't gonna happen, miljöskäl får inte ifrågasättas idag.
* Införa dubbdäckstvång. Ain't gonna happen, återigen, miljöskäl får inte ifrågasättas.
* Bättre körskola avseende vinteväglag. Kan kanske göras, men då tar det en generation eller två.
* Förstärka kollektivtrafiken. Too little, too late. Man bygger ut nu, men ökningen i behovet ökar flera gånger så mycket som kapaciteten ökar.
Så, planen för Stockholms vintertrafik bör lämpligen döpas till "Oh my god, we're so screwed!".
* All snö som körs bort i Stockholm ska dumpas på en miljöcertifierad snötipp. Närmaste är i Gävle, så av miljöskäl kör man snön med lastbil till Gävle...
* Stockholms trafikapparat är underdimensionerad. Minsta lilla grus i maskineriet så sprider störningarna sig som ringar på vattnet.
* Många stockholmare är ovana vid riktigt vinterväglag. Se "grus i maskineriet" ovan...
* Många har inte riktiga vinterdäck, utan bara året-runt däck eller odubbat. Se "grus i maskineriet" ovan...
Vad skulle behöva göras:
* Bygga ut trafikapparaten rejält. Det innebär att man river hus för att öppna upp nya leder. Ain't gonna happen, skulle vara politiskt självmord.
* Dumpa snön i strömmen (där den ändå hamnar när den smälter). Ain't gonna happen, miljöskäl får inte ifrågasättas idag.
* Införa dubbdäckstvång. Ain't gonna happen, återigen, miljöskäl får inte ifrågasättas.
* Bättre körskola avseende vinteväglag. Kan kanske göras, men då tar det en generation eller två.
* Förstärka kollektivtrafiken. Too little, too late. Man bygger ut nu, men ökningen i behovet ökar flera gånger så mycket som kapaciteten ökar.
Så, planen för Stockholms vintertrafik bör lämpligen döpas till "Oh my god, we're so screwed!".
Hoppas du skämtar, men allvarligt får inte Stockholms busschaufförer backa sina bussar? Låter absurt, men kör man med feministisk snöröjning så är det svårt att förvånas.Tokslut skrev:
Jag satt nyligen och diskuterade snökaoset i Stockholm med en norrländska som efter många år i Stockholm hade återvänt till civilisationen i en by med två invånare 3 mil från närmaste tätort.
Hon menade att det finns två stora problem.
-Nyhjälplösa som inte fattar att när det är snö på marken byter man till vinterdäck innan man far hemifrån och så kör man försiktigt. Naturligtvis kör de här personerna i diket eller kolliderar och eftersom vägarna är oerhört tättraffikerade räcker det med några minuters stopp för att kaos skall bryta ut.
-Ingenstans att lägga snön. Här och var borde man lämna ett obebyggt område där man kan lägga upp snön tills det finns tid att köra bort den.
Hon menade att inte ens en norrländsk snöröjare skulle ha en chans att lyckas med sitt arbete under Stockholmska förhållanden.
Jag har ingen egen erfarenhet av Stockholm och dess trafikkaos men jag skulle tillägga ännu en punkt ur egen fatabur.
-Bromsa inflyttningen genom en vettig regionalpolitik. Alla de här människorna ryms inte på en liten fläck.
Hon menade att det finns två stora problem.
-Nyhjälplösa som inte fattar att när det är snö på marken byter man till vinterdäck innan man far hemifrån och så kör man försiktigt. Naturligtvis kör de här personerna i diket eller kolliderar och eftersom vägarna är oerhört tättraffikerade räcker det med några minuters stopp för att kaos skall bryta ut.
-Ingenstans att lägga snön. Här och var borde man lämna ett obebyggt område där man kan lägga upp snön tills det finns tid att köra bort den.
Hon menade att inte ens en norrländsk snöröjare skulle ha en chans att lyckas med sitt arbete under Stockholmska förhållanden.
Jag har ingen egen erfarenhet av Stockholm och dess trafikkaos men jag skulle tillägga ännu en punkt ur egen fatabur.
-Bromsa inflyttningen genom en vettig regionalpolitik. Alla de här människorna ryms inte på en liten fläck.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
"Innerstadens snö körs till Riddarfjärden, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan. Det är det miljömässigt bästa alternativet som finns i nuläget."Troberg skrev:
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Sno-och-halka/Bortforsling-av-sno/
Tror de är enbart ledbussarna som de inte får backa, det ropas ut en backare. hör man ganska ofta från folk.lbgu skrev:
Jag har inte åkt kommunalt sen 1993 och hoppas slippa tills jag dör
Är det inte så att vi har glömt bort att vi inte rår på vädrets makter?
Som stockholmare hela mitt liv, kan jag tycka att vi kommer undan väldigt lätt, om man jämför med orkaner, översvämningar, jordskred, jordbävningar tsunamis osv (ok inte väder, men iaf). Någon gång vart tionde år får vi mycket snö på en gång.
Om det nu snöar så pass mycket som det gjorde i veckan, så är det väl bara att acceptera, och undvika att ge sig iväg med bil, i möjligaste mån. Merparten som satt i köer gjorde det helt i onödan vill jag lova.
Jag lämnade bilen på jobbet när jag skulle hem, tog tunnelbanan istället. Hade flera kollegor som hellre tog bilen och fastade i 3-4 timmar på samma sträcka som tog mig de normala 45 minuterna utan trängsel.
Man kan gnälla på folk som har sommardäck, men flertalet problem är alla långväga långtradare/lastbilar som korkar igen. Undrar om det var så många vanliga bilister som gav sig ut i ovädret med sommardäck? Dom kan ju knappast ha kunnat lämnat sin parkeringsruta? Nä, det tror jag inte på.
Som stockholmare hela mitt liv, kan jag tycka att vi kommer undan väldigt lätt, om man jämför med orkaner, översvämningar, jordskred, jordbävningar tsunamis osv (ok inte väder, men iaf). Någon gång vart tionde år får vi mycket snö på en gång.
Om det nu snöar så pass mycket som det gjorde i veckan, så är det väl bara att acceptera, och undvika att ge sig iväg med bil, i möjligaste mån. Merparten som satt i köer gjorde det helt i onödan vill jag lova.
Jag lämnade bilen på jobbet när jag skulle hem, tog tunnelbanan istället. Hade flera kollegor som hellre tog bilen och fastade i 3-4 timmar på samma sträcka som tog mig de normala 45 minuterna utan trängsel.
Man kan gnälla på folk som har sommardäck, men flertalet problem är alla långväga långtradare/lastbilar som korkar igen. Undrar om det var så många vanliga bilister som gav sig ut i ovädret med sommardäck? Dom kan ju knappast ha kunnat lämnat sin parkeringsruta? Nä, det tror jag inte på.
Har också hört de flesta innerstadsbussar inte får backa utan assistans. Risken att backa över en person är för stor.
Köra lastbil på packad snö i Norrland är inte problemfritt, men man har oftast utrymme att ta sats och slippa stanna mitt i en backe, alt lägga på kedjor. Det utrymmet finns inte i Stockholm.
Köra lastbil på packad snö i Norrland är inte problemfritt, men man har oftast utrymme att ta sats och slippa stanna mitt i en backe, alt lägga på kedjor. Det utrymmet finns inte i Stockholm.
Gnällde inte över att jag fick sitta 5 timmar i kö på onsdagen då det kommit enorma mängder snö och pga avsaknad av tjäle blivit så pass ojämn väg att när jag hade fri väg max kunde köra 5-10km/h.
Men när man så här på lördagen konstaterar att det fortfarande inte skottas så är frågan vart pengarna gick?
Ansvariga säger att "full beredskap från 1 Oktober gäller".
Pratade med en yrkeschaufför i morse och han hade bara sett några saltbilar och ingen riktig skottning eller bortforsling av snö.
Men när man så här på lördagen konstaterar att det fortfarande inte skottas så är frågan vart pengarna gick?
Ansvariga säger att "full beredskap från 1 Oktober gäller".
Pratade med en yrkeschaufför i morse och han hade bara sett några saltbilar och ingen riktig skottning eller bortforsling av snö.
Det har jag också hört men känner 2 som blivit påbackade.JohanLun skrev:
Ser minst en gång i veckan bussar som backar i innerstaden så det är knappast sant eller så bryter dom mot lagen.
Du tror inte att Stockholm har något högre budget också, då?Anna_H skrev:Mina reflektioner är att det dels är ett jäkla gnäll på hur dåligt snöröjningen sköts och dels är väldigt konstigt att norrlänningar som har gott om plats och snö uppemot halva året inte fattar att det är en jäkla skillnad när man klämmer in 2.2 miljoner människor på samma lilla yta, som dessutom är en skärgård med alla dess broar och grejer.
Stockholm har alltså uppemot 30 gånger fler människor med tillhörande fordon och vägar än vad Luleå har, plus all genomfartstrafik. Ska de verkligen ha mer 30 gånger fler snöröjningsfordon med tillhörande personal i beredskap som ett normalår nyttjas 2-3 veckor? Är det ekonomiskt försvarbart?
Stockholm är dock placerat så att ibland kommer det jättemycket snö, men oftast väldigt lite. Därför anpassas resurserna efter det som är standard, dvs måttligt med snö. Med det sagt förstår jag inte varför dom inte hämtar in resurser från andra län, t ex de längre norrut i landet, när det väntas komma mycket snö en vecka. Det kanske dom redan gör i och för sig, men det är ju inte tillräckligt i så fall.
Vad jag förundras över är att inte de tyngre fordonen har "on spot kedjor" tillgängliga, bussar, lastbilar, all yrkestrafik borde ha det, nackdelen är att man inte ska köra över 50km/h med dessa.
Samtliga sopbilar och vissa lastbilar hade dessa på sig när jag var yngre!
Samtliga sopbilar och vissa lastbilar hade dessa på sig när jag var yngre!