Jag åkte från Jönköping igår kl 16:00 2016-11-10, Anlände Stockholm ca 19:00 och då hade de varnat som idioter på radion, på notiser i telen osv att det stod helt stilla lät som att folk skulle dö. Jag lade mig i vänster filen och passerade Stockholm på ca 20min. I höger filerna var det kaos och folk körde i ca 40kmh.

2H senare när jag hämtat min bil i Uppsala så åkte jag igenom Stockholm igen i Södergående riktning, Stod bilar över allt med varningsblinkers osv. Jag gled återigen igenom Stockholm i vänsterfilen och passerade människobyn på ca 20min. Vad är det med folk där???? Jag är född och uppvuxen på höglandet ute i skogen och har jobbat ute i skogen i 13år med jour där jag varit ute i allt från RIKTIG snöstorm 1-2m med snö, Gudrun, Pär åska, översvämningar Tromber osv och ta mig fan aldrig kört fast mer än mitt ute på åkrar, eller i drivbildningar av snö. Men det har dem ju inte så många inne på essingen. Kan inte alla bara slänga på sina vinterdäck första gången tempen är nere på 0 grader första kväll/natten så hade inte detta behövt hända!!!

Det mest sjuka är att folk ens ger sig ut med sommardäck när det går ut Klass1 varningar om snö. Hur jävla dum i huvudet får man bli då???? Riskera både sitt men i allra största GRAD NÅGON ANNAS liv bara för man är lat och inte bytt däck....

Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag klassas ju som "Norrlänning", men måste ju säga att även jag förstår att det blir problem vid snöfall i en storstad.
Jag upplever ju själv många brister här i Gävle vid snöfall, även om vi är vana att få lite mer snö här omkring och det är lite glesare här ;)
Men även när jag bodde i Dalarna upplevde jag snöröjningen som undermålig och jag antar att det är lika "hemma" i Hudiksvall, troligen blivit sämre med åren där också. Det snålas in helt enkelt.

Men till saken hör att när man vistas i fjällen så är det rätt ofta några utvalda delar av landet som är överrepresenterade bland avåkningarna ;) Men övning ger ju färdighet, så man kan väl ha en viss förståelse :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ett stort problem verkar vara att folk haft sina däck på däckhotell och bokar tid för byte. Vilket man får vänta på i flera veckor som det är nu.

Med priserna i Stockholm så har man väl inte ens råd med ett skjul på tomten för att förvara däcken i kanske ..

Fairlane
memike skrev:
Jag åkte från Jönköping igår kl 16:00 2016-11-10, Anlände Stockholm ca 19:00 och då hade de varnat som idioter på radion, på notiser i telen osv att det stod helt stilla lät som att folk skulle dö. Jag lade mig i vänster filen och passerade Stockholm på ca 20min. I höger filerna var det kaos och folk körde i ca 40kmh.
Igår var det mer eller mindre fritt åtminstone klockan 18 när jag åkte Essingeleden norrut. Det var dagen innan det var problem. :)

Däremot var det värre söderut vid den tidpunkten då man helt enkelt stängde av delar av Essingeleden för att röja bort snön.

Kör man i 40 km/h så passerar man stan på 20 minuter, utan problem, beroende på vad man menar med stan.
Kör man det dubbla går det ännu fortare.

• Gilla
Vante
  • Laddar…
johd01 skrev:
Ett stort problem verkar vara att folk haft sina däck på däckhotell och bokar tid för byte. Vilket man får vänta på i flera veckor som det är nu.

Med priserna i Stockholm så har man väl inte ens råd med ett skjul på tomten för att förvara däcken i kanske ..
De flesta i Stockholm bor i lägenheter. Och alla gamla vindsförråd har man gjort om till dyra vindslägenheter, så det finns inte mycket plats att förvara sina vinterdäck på... :rolleyes:

Vill hävda att Stockholm börjar i Botkyrka och slutar i Upplands Väsby (sammanhängande bebyggelse)

Det är nästan 5 mil och tar 45 min att köra i laglig fart.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
b8q skrev:
De flesta i Stockholm bor i lägenheter. Och alla gamla vindsförråd har man gjort om till dyra vindslägenheter, så det finns inte mycket plats att förvara sina vinterdäck på... :rolleyes:
Fast även om man har däcken boende på hotell och personalen inte har tid att byta på en vecka så borde det väl gå att åka dit, plocka ut däcken, byta på parkeringen, lämna sommardäcken, åka hem. Tar väl inte mycket mer än en timme att byta 4 däck med bilens minidomkraft + ett fälgkors om man är någorlunda fysiskt frisk.

Memike, du hade nog ren "bonn" tur. Jag åker essingeleden i princip varje dag, jag lovar dig, ÄR det stopp så är det stopp i alla filer. Det handlar inte om tokiga stockholmare som inte använder alla filer. Snarare precis motsatsen, att man BLOCKERAR alla filer, inklusive vägren och bussfil... Jag åkte tåget igår, så jag har ingen personlig erfarenhet, men jag misstänker du lyckades pricka när Essingeleden just stängts av och snöröjts. Imorse var det helt "tomt" på vägen, på google maps ser det ut som en OVANLIG lugn fredag.

Därmed menar jag inte att stockholmare skulle vara generellt bättre att köra bil, men jag tror heller inte att bara för att man kommer från "landet" så förstår man att det finns vänsterfil och vinterdäck. Det är vi ganska många som förstår som bor i stockholm (och nej, jag är inte infödd stockholmare, jag känner mig inte som stockholmare alls, jag bara passerar varje dag).

Exsicco skrev:
[bild]

Lånad bild
Ja vad kan man säga? Jag tycker ju att det är osedvanligt korkat att knö in så mycket folk, hus och bilar på en så liten yta :rolleyes: Det är ju inte bara när snön faller som det blir bilköer. I Karlstad håller de på att ta efter detta misstag då det byggs på varje liten gräsplätt i centrum medan gatorna blir smalare, trots stopp i rusningstrafiken redan som det är.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja vad kan man säga? Jag tycker ju att det är osedvanligt korkat att knö in så mycket folk, hus och bilar på en så liten yta :rolleyes: Det är ju inte bara när snön faller som det blir bilköer. I Karlstad håller de på att ta efter detta misstag då det byggs på varje liten gräsplätt i centrum medan gatorna blir smalare, trots stopp i rusningstrafiken redan som det är.
Precis. Ut med inflyttade norrlänningar och allt annat löst patrask, så vi får lite fri luft, då ska vi nog fixa snön också :)

OBS!! Ironi.

Fast även i andra städer än Sthlm finns det parkerade bilar, tro mig. Om än många mer givetvis, men precisionen traktorförarna hade under min tid i städer i norra Sverige finns inte här. Då kunde man backa ut efter plogningen.

Sen som sagt, om man bara åker runt och inte plogar alls så blir snön kvar.

PS. Alla oss inflyttade har gjort er till miljonärer :)

JohanLun skrev:
Memike, du hade nog ren "bonn" tur. Jag åker essingeleden i princip varje dag, jag lovar dig, ÄR det stopp så är det stopp i alla filer. Det handlar inte om tokiga stockholmare som inte använder alla filer. Snarare precis motsatsen, att man BLOCKERAR alla filer, inklusive vägren och bussfil... Jag åkte tåget igår, så jag har ingen personlig erfarenhet, men jag misstänker du lyckades pricka när Essingeleden just stängts av och snöröjts. Imorse var det helt "tomt" på vägen, på google maps ser det ut som en OVANLIG lugn fredag.

Därmed menar jag inte att stockholmare skulle vara generellt bättre att köra bil, men jag tror heller inte att bara för att man kommer från "landet" så förstår man att det finns vänsterfil och vinterdäck. Det är vi ganska många som förstår som bor i stockholm (och nej, jag är inte infödd stockholmare, jag känner mig inte som stockholmare alls, jag bara passerar varje dag).
Absolut kan händ, Men passerar genom Stockholm och kör även där varje vecka i jobbet. Och kan bara hålla med är det stopp så är det.

Det jag aldrig kommer förstå är hu jävla trög man får bli om man går ut och ser att det är typ 20-30cm nysnö, och sen sätter sig i sin bil med sommardäck? Då undrar jag lite om dem människorna även spelar rysk rolette på helgerna med skarpt vapen??? Skulle någon köra ihjäl någon i min familj och det skulle krypa fram att den människan framförde sin bil med sommardäck i 30cm snö och överlevde själv. Ja då hade den personen förmodligen fått ett smärtsamt slut på jorden.

Jag vill alltså poängtera att hur kan så många människor vara så tröga så man kör en bil med sommardäck i 30cm nysnö! Det måste vara ganska unikt Stockholm....

Trevlig kväll och skål 🍺

Bo.Siltberg skrev:
Ja, bättre i Nord Korea där staten berättar för dig vart du ska bo

Problemet är att detta tidiga snöfall händer innan det finns full styrka på snöröjningen.
Många som snöröjer har fortfarande tex gräv jobb eller annat för sig , allt handlar om pengar

memike skrev:
Absolut kan händ, Men passerar genom Stockholm och kör även där varje vecka i jobbet. Och kan bara hålla med är det stopp så är det.

Jag vill alltså poängtera att hur kan så många människor vara så tröga så man kör en bil med sommardäck i 30cm nysnö! Det måste vara ganska unikt Stockholm....
Jo, då vet du. :) Och inser att du måste haft en väldig tur. Hört så många som suttit fast fyra timmar eller mer...

Håller med! Man borde inte ge sig ut på sommardäck om man vaknade i norrort om man tänker till innan.
Det finns ju dock de som börjat sin resa utan att veta om snön, utan så att säga "körde in i vädret" men då bör de inte sovit i stockholm... Och säkert en och annan som bara satt sig i bilen och upptäckt detta när de åkt. Men det är inte OK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.