En norrlänning i Stockholm.

Helt ärligt, problemet ligger i utförandet av entrepenörer. Var hemma värsta snöfallsdagen, vi hade en traktor med plog som körde vår väg men lämnade stora plogkanter på kommunala stickbägar sen försvann han. Åkte E4an imorse vid 05:00 (torsdag) från Huddinge till Arlanda och hela E4an var ett skämt. Har ALDRIG upplevt en sämre plogad väg och detta är inklusive Essingeleden. Har bott i Skellefteå och Luleå ochdet är skitsnack att det stod fordon ivägen från Årsta till Arlanda. Det var ren tvättbräda.... NER MED PLOGBLADET DET ÄR FÖRBRUKNINGSVARA. Det är noll koll och ovana förare. 90% av alla snöröjningsfordon åker runt med bladet uppe och irrar runt. Var är lastbilarna som FRAKTAR BORT SNÖ???. Det funkar inte att schyffla runt den.


Har sett flera likadana snöfall i norr, tro mig parkerade bilar är inte ett problem, bara vana snöröjare. Det får vi inte i Stockholm med dessa intervaller men för Guds skull ner med bladet iaf!
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Ska de verkligen ha mer 30 gånger fler snöröjningsfordon med tillhörande personal i beredskap som ett normalår nyttjas 2-3 veckor? Är det ekonomiskt försvarbart?
Kommunerna har inte egen snöröjning idag, den lejs in på entreprenad efter behov.
 
Stockholms kranskommuner har också snökaos, men där går det ej att skylla på felparkerade bilar etc. Under t.ex 80-90 talet ansvarade min kommun för snöröjningen och de plogade väldigt effektivt. Nu är resurserna inhyrda och arbetet styrs av kontrakt och resultatet blir därefter. Kommunerna slipper stå för investeringskostnader etc, men de lär fortfarande få betala en stor del av vad det kostar att köpa och underhålla utrustning. De anlitade företagen skall ha en bra vinst och duktiga säljare och inköpare skall ha bonusar. Jag har noll insyn i denna verksamhet, men den lär fungera som all annan business. Lite lägre kostnad än att äga själv, men sämre kvalitet och flexibilitet.

En snarlik verksamhet är den lokala busstrafiken, men här har vi en verksamhet som är igång året runt. Om bussföretagen skall få en marknadsmässig vinst måste de göra avkall på vissa saker. I går stod övergivna bussar var 500:e meter i min kommun. Vissa kunde inte ta sig uppför backar, andra hade kanat av vägen. På sina ställen blockerade bussarna för andra bussar och annan trafik. Däremot tog sig personbilar fram hjälpligt.
De inhyrda bussarna har sämre framkomlighet på vintern liksom andra brister.

När jag var i Montreal i April månad för några år sedan drabbades staden av ett ihärdigt snöväder och ca 80 cm föll under 2 dagar. Dessvärre löpte snöröjningstjänstens kontraktsperioden bara till sista Mars. Stadens trafikanter fick vänta några dagar till snön sjunkit ihop något. Jag tror att den dag jag får höra att snöröjningsbudgeten är överskriden är snart kommen.
 
  • Gilla
ZNK
  • Laddar…
ZNK skrev:
En norrlänning i Stockholm.

Helt ärligt, problemet ligger i utförandet av entrepenörer. Var hemma värsta snöfallsdagen, vi hade en traktor med plog som körde vår väg men lämnade stora plogkanter på kommunala stickbägar sen försvann han. Åkte E4an imorse vid 05:00 (torsdag) från Huddinge till Arlanda och hela E4an var ett skämt. Har ALDRIG upplevt en sämre plogad väg och detta är inklusive Essingeleden. Har bott i Skellefteå och Luleå ochdet är skitsnack att det stod fordon ivägen från Årsta till Arlanda. Det var ren tvättbräda.... NER MED PLOGBLADET DET ÄR FÖRBRUKNINGSVARA. Det är noll koll och ovana förare. 90% av alla snöröjningsfordon åker runt med bladet uppe och irrar runt. Var är lastbilarna som FRAKTAR BORT SNÖ???. Det funkar inte att schyffla runt den.


Har sett flera likadana snöfall i norr, tro mig parkerade bilar är inte ett problem, bara vana snöröjare. Det får vi inte i Stockholm med dessa intervaller men för Guds skull ner med bladet iaf!
Åkte också leden idag, men vid 11:00. Det var likadant som när du åkte. Uppåt en decimeter höga iskanter på tvättbrädan. Jag som åkte Jeep klarade mig rätt bra, mindre bilar bara studsade runt.

Har heller aldrig sett något liknande faktiskt. En förklaring (?) kom senare på radion då trafikverket förklarade att man måste röja essingeleden med speciella fordon (? igen) dels för att få bort all snö, dels för att inte skada vägen.

Man stängde ju senare på dagen av leden helt för att röja......

Jag undrar om det är så att broskarvarna är inte tål ett plogblad.....
 
  • Gilla
ZNK
  • Laddar…
Kör XC70 var inte jättekul, Nissan Micras använde 1.5 filer...
Vid den tiden åkte ALLA i ytterfil så de inre var lediga iaf...
 
Att jämföra med Norrland känns egentligen ganska irrelevant. I princip alla förutsättningar är olika.
Jag har all respekt för att snörjningen här i stan är en utmaning. Men grundproblemet är att infrastrukturen är kraftigt eftersatt och underdimensionerad (både kollektiva och vägar). Även i "vanliga" fall räcker det med en stillastående bil för att skapa kökaos.
Just nu är jag lite bitter, men man kan ju undra var all min och andras kommunalskatter, fordonskatter, bensinskatter och trängselavgifter används till? Inte är det ju på infrastruktur och underhåll i alla fall...
Det har ju också varit slående hur osynkade myndigheter och andra instanser varit denna gång. Trafikverket och kommunen vet inte ens vad deras entreprenörer håller på med och utan samordning är det intre så underligt att allt brakar ihop.
/Trött pendlare
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Om man vill ha fungerande snöröjning i Stockholm måste nog gatuparkeringen upphöra. Det behövs färre bilar i Stockholm. På t.ex. Manhattan är det få av de boende som har egen bil. Det finns ingenstans att parkera dem, så istället åker man taxi eller tunnelbana. Om man inte går förstås. Budfirmor kör hem saker åt dem som bor där om det är för stort/tungt att bära hem det. Stockholm kommer få göra likadant de kommande 20 åren. Varje motorväg man bygger runt staden kommer bara göra att fler bilar samlas i centrum på de smala gatorna som inte går att bredda eller bygga fler utav.

Nästa steg är att man måste inse att det behövs hundratals fler röjningsfordon. Stockholms flotta av traktorer som ger sig ut imponerar inte när man inser vilka ytor de skall röja. Istället för 200 fordon behövs det snarare 6-700 fordon. Och nej, de står inte bara och väntar under all annan tid på året. De är då anläggningsmaskiner på byggen, de klipper gräs, sopar gator, går som lastbil etc.

SL kanske bör fundera på snökedjor och hålla kollektivtrafiken igång om än i betydligt lägre hastighet. Det är troligen bättre att bussarna går i 30km/h ute i ytterförorterna än inte alls.

Vad gäller Norrland så vet man ju hur de röjer snö, men varenda gång det är en olycka på E4 så kan de stänga av den evighetslånga tider och leda om på väldiga omvägar. E4 var t.ex. avstängd i ena riktningen en bit norrut räknat härifrån i nästan 24 timmar. Trafiken leddes om på kurvig 70-väg som var nästan 4 mil längre. Alla blev 45 minuter sena. Det behövs bättre tungbärgningsresurser här.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tror inte kapaciteten är problemet i yttervillaområdena, det är antingen att alla kör runt och gör ett halvdant jobb eller som vissa kommenterar, inte kommer alls.
 
Anna_H skrev:
Mina reflektioner är att det dels är ett jäkla gnäll på hur dåligt snöröjningen sköts och dels är väldigt konstigt att norrlänningar som har gott om plats och snö uppemot halva året inte fattar att det är en jäkla skillnad när man klämmer in 2.2 miljoner människor på samma lilla yta, som dessutom är en skärgård med alla dess broar och grejer.
Lilla ytan på 6500 km2? Tror inte problemen var så stora ut åt Norrtälje eller Södertälje eller Nykvarn. För det är de som behövs för att skrapa ihop 2,2miljoner människor.

Ska vi vara lite mer nära sanningen så säger vi 1,3 miljoner och då hamnar vi på ca 381km2.

Största problemet är att folk blir överraskade varje år. Byta till vinterdäck 15 oktober går att göra utan något större slitage.

Sen är det även ett problem att snöröjarna inte får börja i tid samt attt man ska salta bort snön till dödagar. Att trycka undan snö så att dom större genomfarterna är farbara innan man slutputsar går även att göra i Stockholm.
 
Redigerat:
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Nu när det kom mer snö än tdigare uppmätt på över hundra år, så är det kanske inte så relevantatt köra med "samma visa varje år".

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nytt-snorekord-i-stockholm

Det var snökaos i Sundsvall också, hörde jag. Inte visste jag att Stockholm sträckte sig så långt norrut?

http://www.st.nu/vasternorrland/sun...nastan-30-centimeter-sno-det-ar-svinkallt-ute

Snökaos i Sundsvall för fyra år sedan också, att de aldirg lär sig de där Stockholmarna!?

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/se-bilderna-fran-det-stora-snokaoset


Tydlgen är det inte så bra i Luleå heller.
https://www.youtube.com/watch?v=AYWar03pwOU
 
Jag satt på 222an på väg mot stan. Två bussar valde att parkera bredvid varandra i en uppförsbacke, förmodligen för att de inte kom upp, och pluggade igen hela leden då tunnelinfarten var stängd. Blev sittande i 5 timmar typ. Det är lite fånigt att tro att Stockholm skall ha motsvarande snöröjningskapacitet som norrländska städer. Att ha kapacitet för att klara dylika snöfall kräver väldigt många fordon och manskap som resten av snöröjningssäsongen nog mest kommer sitta parkerade och sysslolösa. Dock finns det förbättringspotential inför framtida snökaos. T.ex. bör man kanske tänka till en gång till innan man ger sig av med sommardäck. Var nog många sådana ute med tanke på hur många däck jag såg spinna runt i modden/isen. Själv hade jag nya dubbdäck och hade inga som helst problem att ta mig fram
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Gav mig ut i går morse. Kom 5km på 1h. Hade vinterdäck och inga egna problem att ta mig fram men står allt framför en stilla spelar det ingen roll. Vände hem och jobbade hemifrån.

Stockholms trafiksystem är otroligt sårbart. Om allt står stilla kommer heller inte bärgningsbilar och snöplogar fram. Inte heller ambulanser och poliser. Speciellt inte när även busskörfält blockeras. När detta väl hänt så är det nog bara att vänta ut det hela. Om inte folk självmant kunde vända om och ställa bilen (då menar jag inte dumpa bilen).

Så. Några få personer med dåligt omdöme får hela systemet att rasa samman.

Stockholm kan inte jämföras med landsorten. Det blir tyvärr tvärstopp. Därmed inte sagt att det finns förbättringspotential i hur detta hanteras. Framförallt tycker jag, som åker essingleden i princip varje dag, att man gjort några idiotiska val när man "låst in" leden med nya karolinska och nygamla eugeniatunneln. Det var kanske inte problemet igår. Men det finns inga rimliga omledningsvägar. Och tunnlar blir rejäla säkerhetsrisker vid stillastående.

Om man inte är med om en olycka så tycker jag det är så här livet är. Ibland är man hemma för att barnen fått vinterkräksjukan på dagis. Igår för att det kom oväntat mycket snö och tyvärr lastbilar och bilar gav sig ut med dåliga däck.

Jag hade tur som hade kollegor på plats på jobbet som backade upp och styrde om några saker åt mig, samt jag kunde köra några telefonmöten och jobba lite hemifrån. Jag hade nog en ovanligt bra dag hemma... :)
 
Jag har hört att mångas snöröjares kontrakt börjar den 1 dec. Och är det så, kanske det inte är så konstigt.
För nog funkar snöröjningen (bättre än nu) mitt i januari om det skulle komma 25 cm snö.

Ute på Mälaröarna där jag bor så funkar snöröjningen bra på stora vägar. Här är det fint och bra sedan kommer man till Bromma då blir det sämre fortsätter man mot Solna så blir det katastrof dom har aldrig klarat av snöröjning. Så det är också väldigt lokalt som sagts innan.
 
Jag håller med i det som tidigare sagts om att det är för många bilar i förhållande till kapaciteten. Det enklaste argumentet är just det som redan framförts; "det räcker med EN stillastående bil, även vid vackert väder, för att köerna ska ringla sig timslånga". Man lär sig ganska snart att skilja på "vanliga köer" och när det har hänt en olycka, men kö är det allt som oftast oavsett läge.

Som ur-stockholmare (född och uppvuxen i Sumpan) så har jag sett hur staden förtätats de senaste 20 åren. Trafiken har tilltagit kraftigt i intensitet och det har snarast gjort staden segregerad för en bilist. Vill man besöka en vän på andra sidan stan, får man trängas på det spårbundna nätet eller träffas på natten.

Många landsortsbor, eller folk från mindre städer runtom i Sverige ser det som otroligt attraktivt och intressant att flytta till storstaden, kanske med "new-york-aspirationer", att man inte drar sig för hutlösa priser, ofattbar trängsel och en allt krassare attityd mot medmänniskorna. Med sig tar man bilen, såsom inget hade hänt. Förvånansvärt många pendlar otroligt långt till sina jobb

Jag bor numer strax utanför Södermalm och i min stadsdel är det ännu gratis att parkera och det är en rådande sanning bland grannar och bekanta i stadsdelen att många innerstadsbor parkerar sina bilar här hos "oss". Alltså, man har insett att det är ohållbart med bil i stan, men man har ändå inte gett upp den! Till råga på allt så används 90% av bilarna i mitt område inte mer än någon gång i veckan, förmodligen inför städdag, då de måste flyttas på.

Detta drabbar oss som faktiskt behöver bilen, vi som jobbar udda tider och långt ut i förorterna där kommunala medel är minst sagt sällsynta. En stor majoritet av de som satt fast i köerna i onsdags var folk som är för bekväma eller för envisa att åka kommunalt. Såna finns det gott om, det vet jag.

Jämförelsen med Norrland är ju bara för banal, de som gör den jämförelsen har inte en insiktsfull och nyanserad bild av läget, men det känns skönt att läsa att flera norrlänningar i den här tråden har insett det.

Jag kommer nog aldrig förvänta mig av samhället att det ska fungera prickfritt när det kommer närmare 40cm snö i början av November i Sthlm, däremot hoppas jag på en bättring och jag tror det rätta är att lyssna till fotfolkets råd och tips, dvs de som faktiskt åker ut i fält när sånt här händer. Om man underlättar för dem, så ska de nog kunna underlätta för oss...

Hur gick det för mig då? Jo jag jobbade 11-20 den här dagen och resan till jobbet var en fröjd. På en moddig, spårig 222 UT från stan var det helt tomt och jag kunde lugnt och säkert kryssa i 50-60km/h till jobbet, harmoniskt lyssnande till radion och gott om tid hade jag på mig. När jag skulle åka hem hade köerna mot stan ännu inte släppt, men jag hade lite tur ändå, så tvåmilaresan tog bara tre timmar. Hur långt hinner en norrlänning på samma tid? Runt knuten? :p

Ta hand om er i trafiken och det viktigaste, håll avståndet! :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.