Det blir inte bättre av att de begåvade stockholmspolitikerna förbjuder dubbdäck på vissa platser. Som man bäddar får man ligga.

• Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det gäller delar av två gator och vinterdäck med eller utan dubb spelar inte så stor roll när det gäller några dm lössnö.

Att Stockholmspolitikerna förbjudit dubbdäck på Hornsgatan har med EU att göra. Det är ett desperat försök att få ner partikelhalterna till godkända nivåer. Tänkbart att det fungerar.

Vill påstå att mina dubbfria Nokia Hakkapelita är bättre än de regumerade dubbdäck jag brukade köra på tidigare.

Mvh Findus

maah skrev:
Som Uppsalabo står jag lite utanför men tycker det är roligt att bevaka.
Nu förstår jag inte, Uppsala ligger väl oxå i Stockholm precis som Södertälje m fl?
:p
Mvh
Lantisen

Nej, Uppsala ligger i Norrland och Södertälje ligger i småland. Grovt räknat. Endast stockholm ligger i stockholm.

• Gilla
ikeo och 11 till
  • Laddar…
D
Problemet denna gång var den s.k. jämställda snöröjningen som rödgröna röran infört med småstäder som förebild.
Att prioritera att skotta cykelbanor när det är uppemot 50 cm snö får väl ses som ett extremt ogenomtänkt förslag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6068658

Konsekvensen av Daniel Helldén uttalande att ingen blir lidande framstår som närmast bisarrt med tanke på tidigare beräkningar, att det kostat 500 miljoner kronor per dag för försenad busstrafik. Då är inga andra kostnader för transporter inräknande.
http://www.svd.se/priset-for-snokaoset-1miljard-per-dag

• Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Att prioritera att skotta cykelbanor när det är uppemot 50 cm snö får väl ses som ett extremt ogenomtänkt förslag.
Fullständigt logiskt förslag om du är grön.

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Som norrlänning på besök i huvudstaden ibland så förstår jag mycket väl att det blir kaos. När det är köer alla veckans dagar oavsett årstid så blir det knappast bättre om en bil/lastbil/buss fastnar och blockerar trafik.
Men det är ju förbannat roligt att iakttaga allt från sidolinjen och garva åt eländet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Problemet denna gång var den s.k. jämställda snöröjningen som rödgröna röran infört med småstäder som förebild.
[länk]

Konsekvensen av Daniel Helldén uttalande att ingen blir lidande framstår som närmast bisarrt med tanke på tidigare beräkningar, att det kostat 500 miljoner kronor per dag för försenad busstrafik. Då är inga andra kostnader för transporter inräknande.
[länk]
Daniel Helldén är för övrigt det värsta som hänt Stockholm efter Filippa Reinfeldt.

b8q skrev:
Det där kan jag hålla med om. Stockholms län har en folkökning på drygt 30 000 invånare om året, vilket motsvarar ungefär ett nytt Göteborg på 15 år. Men det har inte precis byggts vägar och kollektivtrafik motsvarande ett helt Göteborg på 15 år...
Nej, och var glad för det. För det som finns där är ju inte precis bättre :D

• Gilla
Robby
  • Laddar…
jonko skrev:
Daniel Helldén är för övrigt det värsta som hänt Stockholm efter Filippa Reinfeldt.
Vilka blir lidande?
– Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå, säger Daniel Helldén. (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Jag är norrlänning som rätt ofta är i huvudstaden å jobbets vägnar. Igår råkade vara en sådan dag, fast den här gången var vi på genomresa med en hyrbil efter ett mässbesök i Jönköping. Vi råkade hamna mitt i kaoset när Essingeleden pluggade igen. Med tanke på de mängder snö som kom på kort tid så hade det blivit problem även i min lilla hemstad. Att det blir så stora problem i Stockholm är inte så konstigt; för det första så finns inte samma beredskap för att röja snö som i norrland. Men även om beredskapen hade funnits så hade det knappats hjälp på grund av att det är nästan omöjligt att röja vägarna på grund av den trafikinfarkt som som bryter ut i rusningstid. Vi tillbringade 5-6 timmar i bil, kryssande på smågator för att komma förbi stockningar och avstängda vägar för att komma till Arlanda. Vi såg under dessa timmar inte EN enda plogbil.

Jag måste dock ge en stor eloge till alla Stockholmares tålamod och den respekt och hänsyn de visar till varandra i trafiken. Under hela kvällen så hörde vi inte en enda bil som tutade åt någon annan.

• Gilla
bruka och 3 till
  • Laddar…
Det finns.ingen beredskap det är felet.
Den anses väll för dyr och är bort prioriterad effektivisering kallas det :)

O
Självklart är det svårt att hinna med att ploga.... framförallt om det inte finns några plogbilar i beredskap...
Under de timmar jag kröp runt igår såg jag ett par plogbilar.... Men ingen hade plogen nere...
Bästa var när jag såg en traktor för att ploga trottoarerna, valde att köra ut på vägen.... :)

Men det allra största problemet är inte plogbilarna... Det är att folk har sommardäck. För varje gång snön kommer blir folk som lamslagna... Vad är de där konstiga som trillar från himlen? De blir väl tvungna att googla vad för konstigt vitt det är...:p

Jag kan mycket väl tänka mig att man prioriterar gång- och cykelstråk. Men fotgängare och cyklister har sämre möjligheter än bilister att hålla öppet på egen hand vilket gör att det snabbt snöar igen och kräver tätare återbesök. Detta vågar jag påstå har inte skett.

Jag har det senaste dygnet både gått, cyklat och kört bil. Bilvägen hade klart bäst framkomlighet.
Cykelbanan var fläckvis av sommarkvalitet, men för det mesta "spännande"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.