19 779 läst · 139 svar
20k läst
139 svar
Snökaoset, Norrland vs. Stockholm
Alla som färdas i Stockholm oavsett trafikslag vet ju att det är en väldig skillnad på trafik in och ut. De flesta bor ganska långt ifrån sin arbetsplats, inte sällan bor man i förorten men har sin arbetsplats inne i stan, på andra sidan stan eller i en annan förort. Och eftersom tvärförbindelserna i staden inte är de bästa, varken kollektivt eller för bilister, så tvingas man ofta åka in mot stan även om man egentligen ska någon annanstans.
Det är verkligen en stor skillnad att åka MOT trafikflödet, oavsett väderlek.
Mycket av Stockholms trafikproblem skulle alltså kunna minskas genom att fler kunde bo i närheten av sitt jobb. Och hur åstadkomma detta? Ja, dels kanske bygga fler bostäder centralt (fler skyskrapor i city tack!), dels genom att bygga kontor och andra arbetsplatser där folk bor, i förorten.
Man kommer aldrig att lösa detta helt, eftersom jag tror att "jobbhoppandet" är större i storstaden än i mindre orter. Man kanske har bosatt sig smart, nära jobbet i början, men två år senare har man bytt jobb, fast vill inte byta bostad.
Det är verkligen en stor skillnad att åka MOT trafikflödet, oavsett väderlek.
Mycket av Stockholms trafikproblem skulle alltså kunna minskas genom att fler kunde bo i närheten av sitt jobb. Och hur åstadkomma detta? Ja, dels kanske bygga fler bostäder centralt (fler skyskrapor i city tack!), dels genom att bygga kontor och andra arbetsplatser där folk bor, i förorten.
Man kommer aldrig att lösa detta helt, eftersom jag tror att "jobbhoppandet" är större i storstaden än i mindre orter. Man kanske har bosatt sig smart, nära jobbet i början, men två år senare har man bytt jobb, fast vill inte byta bostad.
Medlem
· Västernorrland
· 10 921 inlägg
Det framgår inte på så många ställen men vad jag har hört så har stockholms stad bantat ner avtalet om snöröjning och det primära är tydligen att avtalet börjar gälla den 15 november. Detta ska tydligen ha bidragit till att det helt enkelt inte fanns nån som stod redo att röja...........
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 114 inlägg
Nu hade ju Stockholms trafikkontor 200 plogbilar och traktorer ute redan under natten så nog lär de haft ett avtal som gällde. Enligt http://www.svd.se/bristande-snorojning-trots-mangmiljonavtal verkar avtalen gälla från 15 oktober.
http://www.dn.se/sthlm/trafikborgarradet-snorojningen-har-inte-fungerat/
Det ska bli intressant att höra slutsatsen av efterklokheten...
Det ska bli intressant att höra slutsatsen av efterklokheten...
Angående jämförelsen med Norrland. Jag tycker Allehandas ledare hade några poänger:
http://www.allehanda.se/opinion/ledare/har-ni-hort-att-det-snoat-i-stockholm
Jag tror precis likadant, de flesta utanför Stockholm kunde inte bry sig mindre om ert snöoväder men det är ju lite underhållande när det basuneras ut som en världsnyhet att det snöar i Stockholm.
http://www.allehanda.se/opinion/ledare/har-ni-hort-att-det-snoat-i-stockholm
Jag tror precis likadant, de flesta utanför Stockholm kunde inte bry sig mindre om ert snöoväder men det är ju lite underhållande när det basuneras ut som en världsnyhet att det snöar i Stockholm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 114 inlägg
Går ju alltid att ha mer men det är förstås en kostnadsfråga, men att man har så en plogbil ska klara av 40 gator är väl inte orimligt, om man nu ska utgå från bilden i inlägg 46. Trafikkontoret har inte hand om Europavägar (som Essingeleden) och andra vägar med riksintresse utan det är Trafikverket, så det är inte många väldigt långa gator. Ett stort problem har ju varit att plogbilarna inte kommit fram utan fastnat i trafikstoppen eller inte kommit åt att ploga pga av felparkerade bilar, så det är ju inte säkert att fler plogbilar skulle ha hjälpt.lbgu skrev:
Jag föreslår att snöovädret i sig inte har något nyhetsvärde, men att konsekvenserna av det har det. Inte ens att det är huvudstaden är relevant - oavsett var det händer är konsekvensen och de förlorade värdena helt orimliga och förtjänar en debatt och ett ifrågasättande av om trafikborgarrådet och trafikverket gör sitt jobb.nochl skrev:
Kanske kommer man fram till att beredskapen varit ok men att vägnätet runt Stockholm är för störningskänsligt, vilket också vore en rimlig insikt.
Som Stockholmare sitter jag och flinar åt bilden från Sundsvall med texten "Snökaos"
Det finns ju ingen snö på bilden, bara en backe med några långtradare och lite puder.
Som kontrast delar jag en kompis bild från Bromma.
Det finns ju ingen snö på bilden, bara en backe med några långtradare och lite puder.
Som kontrast delar jag en kompis bild från Bromma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk om någon hade kommit på att göra en plog som samlar in snön i ett fordon likt en sopbil, en snöslunga modell jättestor som komprimerar snön till block, bygga en superstor snöfästning på gärdet. Varför inte vara innovativ med ett blad som smälter snön till vatten, kan det vara så att det inte finns fungerande dagvatten i storstäderna heller? Det är klart att man kan få en fungerande snösväng i en storstad, viljan finns inte att lägga så mycket på utveckling av anpassade maskiner.......men nästa år och året därpå kommer det kanske ingen snö.
Klart att det är svårare att hålla efter snö i städer än på landsbygden, jag bor på landet, redan vid 50 mm snö, tävlar bonndjäkl.... om vem som hinner först ut med sina maskiner, vi har inga bilar felplacerade som hämmar plogning, vi har inga gång/cykelbanor som folk halkar och slår sig pga dåligt sandat/plogat, vad vi har, som vi kan dela med oss av, är kunskapen att planera vad som kommer att hända när väderspågubbarna och gummorna får rätt i prognosen, då skall man ha gjort sina ärenden innan.
Varje vinter kommer en bild på en pensionär som klättrar i en snödriva, idioti att ge sig ut om man inte absolut måste.
Idiotin ökar ännu mera när kaoset kulminerar att det finns endast en körbana, där det normalt förekommer mötande trafik, där står bilar halvvägs ute i trafiken och orsakar ännu mera problem, om nu alla i en storstad vet att det inte plogas men måste till arbeten/skolor/sjukvård mm vid samma tidpunkt som dagen det inte kom snö, kan man då inte förvänta sig att de som skall iväg, går upp två timmar tidigare, ser om det är plogat, istället för att sätta sig i en bil och stressa iväg så att man garanterat sitter fast i trfiken, om man nu ens kommer till de större vägarna.
Kan storstadsbor inte tänka rationellt, vad är det som fattas er förutom en fungerande snäsväng, jag tippar på att det blir samma kaos nästa gång det snöar, men inte här, här går man och tar sig en kopp kaffe och inväntar ett samtal från "skoteråkarna" om vägen, riksen, är öppen för trafik, då klär man på sig och ger sig ut på nyplogad väg, som måste plogas i skytteltrafik dygnet runt mellan varven, men vi är faktiskt bättre rustade att få undan snön.
Men storstadsbor som sitter 16 timmar i trafiken tycker jag inte synd om, det måste gå att räkna ut att det blir så, igen och igen, varje år.
Klart att det är svårare att hålla efter snö i städer än på landsbygden, jag bor på landet, redan vid 50 mm snö, tävlar bonndjäkl.... om vem som hinner först ut med sina maskiner, vi har inga bilar felplacerade som hämmar plogning, vi har inga gång/cykelbanor som folk halkar och slår sig pga dåligt sandat/plogat, vad vi har, som vi kan dela med oss av, är kunskapen att planera vad som kommer att hända när väderspågubbarna och gummorna får rätt i prognosen, då skall man ha gjort sina ärenden innan.
Varje vinter kommer en bild på en pensionär som klättrar i en snödriva, idioti att ge sig ut om man inte absolut måste.
Idiotin ökar ännu mera när kaoset kulminerar att det finns endast en körbana, där det normalt förekommer mötande trafik, där står bilar halvvägs ute i trafiken och orsakar ännu mera problem, om nu alla i en storstad vet att det inte plogas men måste till arbeten/skolor/sjukvård mm vid samma tidpunkt som dagen det inte kom snö, kan man då inte förvänta sig att de som skall iväg, går upp två timmar tidigare, ser om det är plogat, istället för att sätta sig i en bil och stressa iväg så att man garanterat sitter fast i trfiken, om man nu ens kommer till de större vägarna.
Kan storstadsbor inte tänka rationellt, vad är det som fattas er förutom en fungerande snäsväng, jag tippar på att det blir samma kaos nästa gång det snöar, men inte här, här går man och tar sig en kopp kaffe och inväntar ett samtal från "skoteråkarna" om vägen, riksen, är öppen för trafik, då klär man på sig och ger sig ut på nyplogad väg, som måste plogas i skytteltrafik dygnet runt mellan varven, men vi är faktiskt bättre rustade att få undan snön.
Men storstadsbor som sitter 16 timmar i trafiken tycker jag inte synd om, det måste gå att räkna ut att det blir så, igen och igen, varje år.
Nej, det finns många som inte kan tänka, bla verkar det finns många som inte klarar av att ta åt sig information, det märktes på alla frågeställningar man kunde läsa på sociala medier, massvis med personer kunde omöjlig lyssnat på P4 Radio Stockholm, om dom gjort det behövde dom inte ställa frågan, för där sas allt som var värt att veta konstant, och sändningarna utökades till 8 på kvällen av den anledningen.
Den som gav sig ut med bil cykel, till fots eller vad det nu är, och inte lyssnade på P4 är bara korkad.
Den som gav sig ut med bil cykel, till fots eller vad det nu är, och inte lyssnade på P4 är bara korkad.
Stockholm är en jävla håla vad gäller alla former av biltrafik. Det blir bara värre och värre. Jag är så trött på att fastna någonstans för en lastbil stannat på essingeleden, eller att tåget inte går för det ramlat ett löv.
Det spelar ingen roll om det är snö eller inte, det är på bristningsgränsen till totalhaveri när det fungerar som bäst.
Som tur är så bor jag inte där sedan 6 år tillbaka.
Det spelar ingen roll om det är snö eller inte, det är på bristningsgränsen till totalhaveri när det fungerar som bäst.
Som tur är så bor jag inte där sedan 6 år tillbaka.