19 781 läst · 139 svar
20k läst
139 svar
Snökaoset, Norrland vs. Stockholm
Att det blir kaos när det kommer 40 cm snö i en tätbefolkad storstad där trafiksystemet redan i normala fall är störningskänsligt och överbelastat är inte särskilt konstigt? Här är mina åtgärdsförslag.
* SL skall kräva att bussarna ska vara utrustade med vinterdäck och/eller snökedjor, och busstrafiken får inte ställas in vid oväder. Det kommer att innebära att SL-kortet blir lite dyrare.
* Beläggningen på essingeleden byts vart 5:e år. Vid nästa byte så kan man lägga in värmeslingor, iallafall på de känsligaste och mest svårplogade partierna. Då kan man smälta bort snön även vid trafikkaos.
* Sluta mesa med saltet. I sverige lägger man 5 g NaCl / kvm. I USA kör man 50g och ofta kalciumklorid som smälter is ner till -15. På de mest utsatta gatorna borde man kunna köra amerikansk vägsaltning.
* Den som ger sig ut på vägarna med bara sommardäck där SMHI går ut med en snö- eller halkvarning borde få en riktigt fet böteslapp med sig hem. Det är inte OK att chansa och köra med sommardäck i sånt väglag. Fastnar man blir det stora konsekvenser.
* Överväg att använda snösmältare. Då borde man kunna tippa vattnet i dagvattensystemet.
* SL skall kräva att bussarna ska vara utrustade med vinterdäck och/eller snökedjor, och busstrafiken får inte ställas in vid oväder. Det kommer att innebära att SL-kortet blir lite dyrare.
* Beläggningen på essingeleden byts vart 5:e år. Vid nästa byte så kan man lägga in värmeslingor, iallafall på de känsligaste och mest svårplogade partierna. Då kan man smälta bort snön även vid trafikkaos.
* Sluta mesa med saltet. I sverige lägger man 5 g NaCl / kvm. I USA kör man 50g och ofta kalciumklorid som smälter is ner till -15. På de mest utsatta gatorna borde man kunna köra amerikansk vägsaltning.
* Den som ger sig ut på vägarna med bara sommardäck där SMHI går ut med en snö- eller halkvarning borde få en riktigt fet böteslapp med sig hem. Det är inte OK att chansa och köra med sommardäck i sånt väglag. Fastnar man blir det stora konsekvenser.
* Överväg att använda snösmältare. Då borde man kunna tippa vattnet i dagvattensystemet.
Man ska inte använda salt över huvudtaget, det hjälper inte mot snökaos utan skapar falsk trygghet och skador på bilar och miljö för miljarder årligen
Värmeslingor kostar en förmögenhet i uppvärmningen och har minimal effekt vid snökaos.
Förslag om vinterdäck är bra, gärna dubbdäck.
Problemet var som sagt att man inte prioriterade att ploga vägarna över huvud taget.
Värmeslingor kostar en förmögenhet i uppvärmningen och har minimal effekt vid snökaos.
Förslag om vinterdäck är bra, gärna dubbdäck.
Problemet var som sagt att man inte prioriterade att ploga vägarna över huvud taget.
Tror du verkligen att dom bara struntade i ploga ?DMOL skrev:Man ska inte använda salt över huvudtaget, det hjälper inte mot snökaos utan skapar falsk trygghet och skador på bilar och miljö för miljarder årligen
Värmeslingor kostar en förmögenhet i uppvärmningen och har minimal effekt vid snökaos.
Förslag om vinterdäck är bra, gärna dubbdäck.
Problemet var som sagt att man inte prioriterade att ploga vägarna över huvud taget.
Nej, det jag skrev var att man inte prioriterade att ploga vägarna, dvs upphandling av vintervägförandet har varit bristfälligt. Kvaliten på utförandet är en politisk fråga, och nu har man bestämt sig för att upphandla jämställd snöröjning som kvalitetsmål.Polos skrev:
Å andra sidan var inga gångvägar plogade heller, så det var antagligen något annat som var fel.
Jag tror att en insikt kommer vara att man inte kan investera i snöskottning för att bli av med detta kaos. Det är vägnätet som helhet som är för störningskänsligt.
Det spelar ingen roll om man har 2000 plogbilar på standby när dom ändå inte kommer upp på vägarna pga köerna.
Denna situation har ju politiker av varierande färg skapat åt oss genom hårt arbete under flera dekader, tyvärr är det också något som tar tiotals år att åtgärda.
Jag tror att en insikt kommer vara att man inte kan investera i snöskottning för att bli av med detta kaos. Det är vägnätet som helhet som är för störningskänsligt.
Det spelar ingen roll om man har 2000 plogbilar på standby när dom ändå inte kommer upp på vägarna pga köerna.
Denna situation har ju politiker av varierande färg skapat åt oss genom hårt arbete under flera dekader, tyvärr är det också något som tar tiotals år att åtgärda.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 544 inlägg
Det var ju en oväntad vinkling som du gärna får utveckla. Eller förresten strunt i det...Exsicco skrev:
Jag antar du menar det fria valet att knö ihop sig i staden, visst får man det, men då får man ju inse att det finns både för och nackdelar och att det inte alltid går att få den service man kanske förväntar sig.
Den stora frågan är varför så många Stockholmare ger sig ut och kör i värsta snöovädret med sommardäck. Skulle vara kul att höra från någon som gör det hur de resonerar. Tror de på allvar att det ska funka?
Angående saltning så är Gotlands vägar saltfria, funkar riktigt bra eller så är vi bättre på att köra bil än fastlänningarna ;-) Finns många landsdelar med ungefär lika befolkningstäthet som här där de saltar så det argumentet håller inte.
Angående saltning så är Gotlands vägar saltfria, funkar riktigt bra eller så är vi bättre på att köra bil än fastlänningarna ;-) Finns många landsdelar med ungefär lika befolkningstäthet som här där de saltar så det argumentet håller inte.
Nej, det är inte den stora frågan. Det är i sammanhanget ett litet skitproblem att några väljer att köra på sommardäck när dom inte fått tid hos däckverkstaden.
Det är bussar som inte kommer fram som havererat kollektivtrafiken och det är lastbilar som inte kommer fram som korkat igen vägarna så att alla blir stående.
Det är bussar som inte kommer fram som havererat kollektivtrafiken och det är lastbilar som inte kommer fram som korkat igen vägarna så att alla blir stående.
Jag bor på gotland och säga att folk kör bra här .. nja. Om bra är lika med köra 10-15 under hastighetsgränsen så.lbgu skrev:Den stora frågan är varför så många Stockholmare ger sig ut och kör i värsta snöovädret med sommardäck. Skulle vara kul att höra från någon som gör det hur de resonerar. Tror de på allvar att det ska funka?
Angående saltning så är Gotlands vägar saltfria, funkar riktigt bra eller så är vi bättre på att köra bil än fastlänningarna ;-) Finns många landsdelar med ungefär lika befolkningstäthet som här där de saltar så det argumentet håller inte.
Men ja. Skita i att salta är suveränt. Bilarna håller också betydligt längre.
Nej jag tror nog inte heller att vi i genomsnitt kör så bra här ;-) Men bara det borde räcka som argument att slopa saltningen på fastlandet. Klarar vi det så borde även de klara det, eller så är de ännu sämre bilister där ;-)johd01 skrev:
Snökedjor vet de såklart inte vad det är på SL eller vilka som nu driver bussarna. Som de yrkesmän de ändå är så borde väl busschaufförerna eller deras chefer inse att det inte kommer att funka utan sådana i snöovädret.MathiasS skrev:
haha, rattgubbarna får ju inte ens backa själva. ska de då kunna sätta på snökedjor? De har inte i trafiken att göra i dessa lägen...lbgu skrev:
Jag vet inte säkert men jag tror inte det öht finns bemanning för att få på snökedjor på bussarna i den takt som krävs. Bussarna funkar om det är snöröjt, annars inte. Det kanske inte är så orimligt. Kör stadsbussarna i norrland omkring med snökedjor?