19 785 läst · 139 svar
20k läst
139 svar
Snökaoset, Norrland vs. Stockholm
1. Självklart är norrlänningar bättre på snö, dom bor ju i en snöhög halva året!
2. Flytta upp en miljonstad till Norrland, med totalt underdimensionerat trafiknät och landets stora huvudled gåendes igenom centrum .. så ska ni få se hur stöddiga dom är
2. Flytta upp en miljonstad till Norrland, med totalt underdimensionerat trafiknät och landets stora huvudled gåendes igenom centrum .. så ska ni få se hur stöddiga dom är
Tror inte det är lag, men policy hos SL. Tur är det nog. Annars skulle nog fler bli påbackade... Vid bussterminaler eller andra ställen finns tydligen kameror som säkrar hela omgivningen. Kanske har vissa bussar backkameror, men man kan ju köra på någon på sidan i blind spot också.A:son skrev:
Jag instämmer!Pagno skrev:
De flesta tyngre fordon i mina hemtrakter i Norrland har On Spot eller Slirej, och de flesta är utrustade med extra snökedjor, men söderut ser man sällan det. Kör man snabbare än 50 km/h så behöver man inget som ökar väggreppet, det är ju vid start/stopp det behövs, oftast inne i stadsmiljö och är det så pass halt så är det inte lämpligt med högre hastigheter ändå.
Nu var det länge sen jag jobbade på SL, men då fick man inte backa med buss utan nån som gick bakom bussen, och det fick inte vara vem som helst, utan en trafikledare med kommunikationsradio, men som sagt det var över 25 år sen.
Ja helt klart bussar och lastbilar utan vinterdäck som är det stora problemet - såg knappt en enda strandad personbil under dessa tre dagar med mer eller mindre konstant kaos, men däremot flera hundra fastnade, krockade eller stillastående och övergivna bussar och ett gäng lastbilar. De sätter igen och står i vägen överallt, och varken snöröjning, bärgning eller vi med vettiga bilar och däck kan komma fram.MathiasS skrev:Nej, det är inte den stora frågan. Det är i sammanhanget ett litet skitproblem att några väljer att köra på sommardäck när dom inte fått tid hos däckverkstaden.
Det är bussar som inte kommer fram som havererat kollektivtrafiken och det är lastbilar som inte kommer fram som korkat igen vägarna så att alla blir stående.
Det roliga (eller sorgliga) är att enligt lag behöver tyngre fordon inga vinterdäck, förutom på drivande hjul.Martin E skrev:Ja helt klart bussar och lastbilar utan vinterdäck som är det stora problemet - såg knappt en enda strandad personbil under dessa tre dagar med mer eller mindre konstant kaos, men däremot flera hundra fastnade, krockade eller stillastående och övergivna bussar och ett gäng lastbilar. De sätter igen och står i vägen överallt, och varken snöröjning, bärgning eller vi med vettiga bilar och däck kan komma fram.
Kraven på vintern för tunga fordon är följande (för de som vill veta):
- Samtliga hjul ska ha däck med minst 5 mm mönsterdjup
- Vinterdäck ska monteras på drivande hjul (övriga hjul får alltså utrustas med sommardäck)
- Tunga släpvagnar är undantagna från denna lag.
Angående genusplognigen
https://kit.se/2016/11/11/67188/hur...an/?ksid=6adb2fc0-a848-11e6-99a9-ff26e84410ab
https://kit.se/2016/11/11/67188/hur...an/?ksid=6adb2fc0-a848-11e6-99a9-ff26e84410ab