1. Självklart är norrlänningar bättre på snö, dom bor ju i en snöhög halva året!
2. Flytta upp en miljonstad till Norrland, med totalt underdimensionerat trafiknät och landets stora huvudled gåendes igenom centrum .. så ska ni få se hur stöddiga dom är ;)

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
A:son skrev:
Det har jag också hört men känner 2 som blivit påbackade.
Ser minst en gång i veckan bussar som backar i innerstaden så det är knappast sant eller så bryter dom mot lagen.
Tror inte det är lag, men policy hos SL. Tur är det nog. Annars skulle nog fler bli påbackade... Vid bussterminaler eller andra ställen finns tydligen kameror som säkrar hela omgivningen. Kanske har vissa bussar backkameror, men man kan ju köra på någon på sidan i blind spot också.

Pagno skrev:
Vad jag förundras över är att inte de tyngre fordonen har "on spot kedjor" tillgängliga, bussar, lastbilar, all yrkestrafik borde ha det, nackdelen är att man inte ska köra över 50km/h med dessa.
Samtliga sopbilar och vissa lastbilar hade dessa på sig när jag var yngre!
Jag instämmer!

De flesta tyngre fordon i mina hemtrakter i Norrland har On Spot eller Slirej, och de flesta är utrustade med extra snökedjor, men söderut ser man sällan det. Kör man snabbare än 50 km/h så behöver man inget som ökar väggreppet, det är ju vid start/stopp det behövs, oftast inne i stadsmiljö och är det så pass halt så är det inte lämpligt med högre hastigheter ändå.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Troberg skrev:
Tills de får slut på plats där...
Snön tippas i vattnet så plats finns det nog...

Nu var det länge sen jag jobbade på SL, men då fick man inte backa med buss utan nån som gick bakom bussen, och det fick inte vara vem som helst, utan en trafikledare med kommunikationsradio, men som sagt det var över 25 år sen.

MathiasS skrev:
Nej, det är inte den stora frågan. Det är i sammanhanget ett litet skitproblem att några väljer att köra på sommardäck när dom inte fått tid hos däckverkstaden.

Det är bussar som inte kommer fram som havererat kollektivtrafiken och det är lastbilar som inte kommer fram som korkat igen vägarna så att alla blir stående.
Ja helt klart bussar och lastbilar utan vinterdäck som är det stora problemet - såg knappt en enda strandad personbil under dessa tre dagar med mer eller mindre konstant kaos, men däremot flera hundra fastnade, krockade eller stillastående och övergivna bussar och ett gäng lastbilar. De sätter igen och står i vägen överallt, och varken snöröjning, bärgning eller vi med vettiga bilar och däck kan komma fram.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Martin E skrev:
Ja helt klart bussar och lastbilar utan vinterdäck som är det stora problemet - såg knappt en enda strandad personbil under dessa tre dagar med mer eller mindre konstant kaos, men däremot flera hundra fastnade, krockade eller stillastående och övergivna bussar och ett gäng lastbilar. De sätter igen och står i vägen överallt, och varken snöröjning, bärgning eller vi med vettiga bilar och däck kan komma fram.
Det roliga (eller sorgliga) är att enligt lag behöver tyngre fordon inga vinterdäck, förutom på drivande hjul.

Kraven på vintern för tunga fordon är följande (för de som vill veta):
- Samtliga hjul ska ha däck med minst 5 mm mönsterdjup
- Vinterdäck ska monteras på drivande hjul (övriga hjul får alltså utrustas med sommardäck)
- Tunga släpvagnar är undantagna från denna lag.

Conqvist skrev:
Snön tippas i vattnet så plats finns det nog...
Förr gjorde de det, men för 8-10 år sedan så blev det stopp för det av miljöskäl.

Troberg skrev:
Förr gjorde de det, men för 8-10 år sedan så blev det stopp för det av miljöskäl.
Nej, det tippas fortfarande i vattnet. Jag bodde själv på Kungsholmen tills för några år sedan och där sjötippades det från norr Mälarstrand. Se tidigare länk i tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Troberg skrev:
Jag har mitt kontor mittemot snötippen på kungsholmen och den är i högsta grad aktiv,

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
D
Tobias Roos skrev:
Angående genusplognigen

[länk]
Hon har fel, för 2006 var det massa plogbilar ute vid snökaoset. 2016 knappt en enda...

jonko skrev:
Jag har mitt kontor mittemot snötippen på kungsholmen och den är i högsta grad aktiv,
Kors i taket, sunt förnuft har segrat över miljömupparna. Det trodde jag inte...

Troberg skrev:
Man får i princip tippa den snö som ändå skulle hamna där som smältvatten när det töar, om man inte hade snöröjt.

Den som skrev att Stockholms snö körs till Gävle är definitivt ute och cyklar ;-)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Kors i taket, sunt förnuft har segrat över miljömupparna. Det trodde jag inte...
Så om man vill förbättra miljön och göra den bättre för framtiden så är man en mupp ? Jag tycker nog det är tvärtom

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.