hushem skrev:
Så om man vill förbättra miljön och göra den bättre för framtiden så är man en mupp ? Jag tycker nog det är tvärtom
Tveksamt om det är mer miljövänligt att köra tunga dieselfordon långa sträckor för att tippa samma snö i en hög på marken långt utanför stan där den sen får töa och smältvattnet sjunka ner i jorden. Då är nog Strömmen en mindre miljöbelastning totalt sett....

Eller varför inte förbjuda snöfall.... ;) ;)
 
oceanis skrev:
Tveksamt om det är mer miljövänligt att köra tunga dieselfordon långa sträckor för att tippa samma snö i en hög på marken långt utanför stan där den sen får töa och smältvattnet sjunka ner i jorden. Då är nog Strömmen en mindre miljöbelastning totalt sett....

Eller varför inte förbjuda snöfall.... ;) ;)
En miljömupp skulle förbjuda all trafik i innerstaden och då skulle inte snöröjning vara något problem
 
Som en fd. stockholmare som flyttat till Sveriges baksida (Göteborg) för en 7-8 år sedan så har jag fått stå ut med många "skämtsamma" förolämpningar genom åren, många av dem har att göra med stockholmarnas oförmåga att ta sig någonstans så fort det snöar lite.

Någon gång förra året så vaknade jag upp till 40 cm snö utanför, satte mig i bilen och drog iväg till jobbet. På radion var det tal om inställda bussar, tåg och spårvagnar. Totalt stopp på vägar och folk var helt enkelt "chockade" över att detta mystiskt vita hade fallit ned från skyn.

På vägen till jobbet så stod det lastbilar och personbilar var 50:e meter med varningsljusen på och folk slirade omkring (på sommardäck?) varav större delen inte kom någonvart. Plogbilar? Såg inte en enda på vägen till jobbet.

Av ca. 60 anställda så dök ett tiotal upp till jobbet. Jag är den enda stockholmaren.

Summa summarum; Oavsett var i landet man befinner sig, var i landet man kommer ifrån, så skiter det sig ibland.

Ber om ursäkt för OT eftersom tråden handlar om norrland vs stockholm :)
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
Polos skrev:
En miljömupp skulle förbjuda all trafik i innerstaden och då skulle inte snöröjning vara något problem
näe precis, för alla MPare med skrindor drar de gärna i 30cm snöslask ;)
 
Tokslut skrev:
näe precis, för alla MPare med skrindor drar de gärna i 30cm snöslask ;)
Nej men utan bilar så skulle snöröjning gå som en dans 😀
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Polos skrev:
Nej men utan bilar så skulle snöröjning gå som en dans 😀
vad skulle det snöröjas med då?
 
Tokslut skrev:
vad skulle det snöröjas med då?
Elcyklar utrustade med cykelplogar ;-)
 
Tokslut skrev:
vad skulle det snöröjas med då?
Vad menar du
 
Polos skrev:
Vad menar du
Hur skulle det snöröjas, med vad? Om det ska vara bil/fordonsfritt
 
Tokslut skrev:
Hur skulle det snöröjas, med vad? Om det ska vara bil/fordonsfritt
Eftersom det är genusröjning som gäller i Stockholm får väl 50% av Stockholms befolkning utrustas med spadar så att den andra hälften kan komma fram på cykelbanorna... ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det kan ju vara kul att raljera lite, men faktum är att genusplogning inte innebär att Essingeleden ska städas utan prioritet. Det är i andra vågen man prioritererar gångtrafik före bilar. Det har jag egentligen ingen synpunkt på så länge man får huvudleder och kollektivtrafik att fungera.
 
Anna_H skrev:
Man får i princip tippa den snö som ändå skulle hamna där som smältvatten när det töar, om man inte hade snöröjt.

Den som skrev att Stockholms snö körs till Gävle är definitivt ute och cyklar ;-)
Jag jobbade fram tills för tre år sedan med ett system för planering av bland annat snöröjning och beläggningsarbeten för Stockholm stad, så jag har faktiskt en viss koll...

hushem skrev:
Så om man vill förbättra miljön och göra den bättre för framtiden så är man en mupp ? Jag tycker nog det är tvärtom
Nejdå, jag syftar på extremisterna, som helst skulle bo i grottor och som inte tror på vetenskap, och som tex inte fattar att det är dumt att köra all snö långt med lastbil.

Har de vetenskapligt baserade argument, då har jag inget problem med dem.
 
Och idag har alla glömt detta "kaoset" när regnet öser ner och vi har fått en helt normal Novemberdag.
All snö är nästan borta utan div transporter. Alla har nu nog fått på vinterdäck och vissa med långa utstickande dubb som vid nästa snöfall är helt bortnötta.
NU är det som alla trodde det skulle se ut förra Onsdagen och då va inte vinterdäck eller snöröjning något man prioriterade.
Va ärliga och fråga er själva om vi vill betala de extra kronorna i skatt det skulle innebära att ha en fungerande beredskap för förra Onsdagen även idag när det regnat konstant sedan 10:00.
Säg istället att jaja sådant händer och vi tar kostanden att stanna hemma eller att det tar tid till jobbet en gång var tionde år.
Självklart ska man lära sig så man nästa gång kan prioritera bättre men utan kunskap och bara en massa traktorer som står beredda kommer kaoset finnas där om 10 år igen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
All snö är nästan borta utan div transporter. Alla har nu nog fått på vinterdäck och vissa med långa utstickande dubb som vid nästa snöfall är helt bortnötta.
Sluta köp Kinadäck till att börja med ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Och idag har alla glömt detta "kaoset" när regnet öser ner och vi har fått en helt normal Novemberdag.
Och nu idag, en helt normal Novemberdag, tog det mig 1h45m att åka från Hammarby till Kista på morgonen, och 1h30m från Kista till Hammarby på hemvägen. Alltså någonstans i storleksordningen 3 gånger den tid det skulle tagit en lugn helgmorgon eller en dag i mitten av juli.

Så ja, ett par dagars kaos pga en 'snökanon' är inte det största problemet i Stockholmstrafiken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.