useless useless skrev:
Ok. Jag verkar ha Asus magi i mina Netgearenheter också. Eller så är det det så alla fabrikat fungerar...
Jo men Asus gick ett steg längre med Aimesh men nu var det ett tag sedan jag kollade in Netgears gränssnitt, kan vara lika enkelt numera.

Hur kommer fiber in?
Borra hål?
Dra fiber direkt till ovanvåningen?
Blir på utsidan med halv metall skydd.

M Majep skrev:
ja vi är alla olika. att borra sig ingeom gamla rejäla fina material för att dra en sladd skulle aldrig falla mig in. men tur att det finns trådlösa lösningar, vilket då är det som efterfrågas i tråden jag gjort.
har du nån input kring det? den egentliga frågeställningen alltså.
Jag skulle inte heller borra så förstår dig helt... men det finns förlängare över elnätet som kan fungera. Jag rekommenderar att testa det om du har eluttag?

Tex. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-tl-pa7017p-kit-homeplug-1-gbs-2-pack-p62034?utm_campaign=SE | Pmax | Nätverk&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuZj-jP_3iQMVcluRBR0M9TxMEAQYASABEgIINvD_BwE

Edit: Såg att någon annan skrivit innan men missade det.

Jag har ethernetuttag i nästan varje rum. Ett 8 mm hål ut genom timmerväggen bara så drar man kabeln längs panelen på utsidan och täcker hålet på insidan med uttaget.

useless useless skrev:
briljera med att han vet den korrekta tekniska definitionen
På Byggahus? Nä det kan jag aldrig tro
...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Många tyckare
useless useless skrev:
Jag har ethernetuttag i nästan varje rum. Ett 8 mm hål ut genom timmerväggen bara så drar man kabeln längs panelen på utsidan och täcker hålet på insidan med uttaget.
exakt. Och på mitt sekelskifteshus vill jag inte ha ethernet-kabel längs med panelen. För mig spelar det roll.

Coolman Coolman skrev:
Hur kommer fiber in?
Borra hål?
Dra fiber direkt till ovanvåningen?
Blir på utsidan med halv metall skydd.
Precis detta. Vi har helt olika syn på det. Vill inte ha metallskydd på utsidan. Det är en sak att fiber MÅSTE komma in när det grävdes hit i marken. Men sen vill jag inte borra i väggar, golv eller dra metall-grejer på väggar eller annat. Men jag ger upp, blir bara less av den här tråden. Definitionen av internet-folk.

• Gilla
mcax
  • Laddar…
För att svara på grundfrågan så är det oftast så att man placerar den nyaste/mest avancerade utrustningen närmast internet. I detta fallet kan det ju behöva vändas på om den äldre har sämre wifi men klarar av allt det andra utmärkt och kravet på bra wifi är större en våning upp. Har inte läst på om dessa 2 Asus om båda stödjer det senaste i Wifi,
Sedan är ju även jag kabelkramare och rekommenderar att låta någon bekant som är van att hitta kabelvägar titta runt lite så är det ju inte omöjligt att det redan finns ett hål som går att använda.
Ett tips är att se om det finn fasta garderober över varandra.
Jag förstår fullt ut att man inte vill börja borra i gamla hus men det är inte omöjligt att det går att hitta fram utan att borra med rätt blick.
Nästa sak att tänka på när man går för trådlöst mellan enheterna är ju att de hamnar så nära varandra som möjligt och utan en massa tjocka väggar eller skorstenar emellan dem. Hamnade själv fel när jag satte upp en av mina AP som hamnade så att skorstenen blockerade signalen mot ett av de viktigaste rummen. Tänk 3D även här. Kan mycket väl vara så att något av rummen har bättre signal från den första routern.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M Majep skrev:
Många tyckare

exakt. Och på mitt sekelskifteshus vill jag inte ha ethernet-kabel längs med panelen. För mig spelar det roll.
Men det går att fixa, däremot kan du få bygga med flera acesspunkter alt. med mesh i ett trådlöst nät.
Det jag hjälper till lite med bygger på ny utrustning och vi får prova oss fram med AP/mesh burkar. Huset byggt på 1890-tal och ca 400 kvm.
I ett forum får man tycka och mitt tips är att fokusera på de inlägg som passar dig.😉 Övriga kan du bara bortse från.

M Majep skrev:
Men jag ger upp, blir bara less av den här tråden. Definitionen av internet-folk.
Jag ser enbart en skribent i denna tråd med tråkig attityd. 😉

• Gilla
DTanner och 2 till
  • Laddar…
Att ha ett trådlös backhaul är inte samma sak som mesh. På nya enheter är det omta implementerat via mesh. Men du menar inte mesh.

A AndersS skrev:
Men det går att fixa, däremot kan du få bygga med flera acesspunkter alt. med mesh i ett trådlöst nät
I ett forum får man tycka och mitt tips är att fokusera på de inlägg som passar dig.😉 Övriga kan du bara bortse från.
Givetvis. Jag klarar mig och ör medveten om vad ett forum är, tjatigt bara med alla besserwissrar, det blev ju värre än flashback här. Jag är fullt medveten om att lina är bättre är trådlöst. Behöver inte övertygas om den saken. Och har fått de tips jag behövde. Hej.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att ha ett trådlös backhaul är inte samma sak som mesh. På nya enheter är det omta implementerat via mesh. Men du menar inte mesh.
Det sa jag inte heller, jag sa att tillverkarna lägger båda funktionerna i mesh. Som du såg via din egen länk så beskrivs wireless mesh precis som vi pratar om det här också, dvs inget konstigt med det.

D Daniel 109 skrev:
Jo det är din definition...

ASUS beskrivning hur man gör mha AiMesh.
https://www.asus.com/microsite/aimesh/se/how_to.html

Har någon föreslagit homeplug ännu?

Låt alltså datatrafiken gå i existerande elledningar. Finns med integrerad wifi-extender.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.