Vad har du för hus, vad är väggarna gjorda av. Om du har tjocka tegelväggar som vi har så blir det dåligt med wifi - wifi.

Men man kan köra ethernet över elnätet! De klarar dessutom upp till 1Gbps idag.

/N

• Gilla
teliahenka
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Syftet med mesh är att få ett dynamiskt nät som kan hitta nya vägar när enheter eller vägar tillkommer, försvinner eller flyttas. Med två enheter finns det bara en väg. Mesh blir då fullständigt meningslöst. Roaming är inte mesh. Det är en annan funktion.
Hur menar du? Om du har en Mesh router och en till enhet som mesh node, då kan wifi-produkter ansluta till antingen mesh router eller mesh node beroende på bäst täckning.

Det kan förstås fortfarande finnas en poäng att förlänga sträckan A-B med en mesh-node och eget backhaul, tex över ethernet, jämfört att alla dina wifi-produkter inkl dem med mindre antenner eller transmission strength själv ska ansluta lång sträcka till punkt A.

Och som andra redan diskuterats varit inne på så är mesh-produkterna ofta optimerade för att hantera radiosignalering mot flera olika punkter samtidigt (att ta emot signaler från två olika device på två olika frekvenser går faktiskt bra, bara man har radiochip som klarar av att filtrera ut två samtidigt - långt ifrån alla klarar det). Är de inte optimerade för det så kan man ja lika gärna använda vanliga konsumentroutrar i relay-mode (vilket inte fungerar särskilt bra - jämförelsevis).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast då är det ju inget ”mesh” utan helt vanligt accesspunktsbaserat WiFi.
Nej, ett mesh-system kan fortsätta byggas ut medan en Range extender-range extender kraftigt försämrar prestandan, trafik kan skyfflas till den mesh enhet med bäst täckning jämfört ett system med range extenders och nätverket är ett wifi med ett (1) ssid.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Walle85
Asus har både AiMesh samt Media bridge, oklart om det gäller de modeller TS har.

AiMesh är bäst för sömlös övergång när man har tre eller flera routers (APs). Media bridge är att föredra om det är en brygga mellan endast två enheter. Der är iaf så som jag förstod det innan jag bytte från Asus till Unifi, körde själv Media bridge då.

B bygges skrev:
Hur menar du? Om du har en Mesh router och en till enhet som mesh node, då kan wifi-produkter ansluta till antingen mesh router eller mesh node beroende på bäst täckning.
Daniel vill bara briljera med att han vet den korrekta tekniska definitionen av begreppet mesh. Att alla i dagligt tal kallar en radiobrygga mellan två accesspunkter för mesh är tydligen väldigt störande...

• Gilla
damm och 3 till
  • Laddar…
B bygges skrev:

Det kan förstås fortfarande finnas en poäng att förlänga sträckan A-B med en mesh-node och eget backhaul, tex över ethernet, jämfört att alla dina wifi-produkter inkl dem med mindre antenner eller transmission strength själv ska ansluta lång sträcka till punkt A.
Den funktionen har inget med mesh att göra.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
useless useless skrev:
Daniel vill bara briljera med att han vet den korrekta tekniska definitionen av begreppet mesh. Att alla i dagligt tal kallar en radiobrygga mellan två accesspunkter för mesh är tydligen väldigt störande...
Det blir ju väldigts svårt att diskutera olika tekniska lösningar när folk tror att begreppen betyder något annat än de gör.

• Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
M Majep skrev:
Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.

tack
Jo och mellan två Asusroutrar kör man mycket enkelt Aimesh som finns inbyggt i mjukvaran.
Se till att båda har senaste mjukvaran/firmware.

https://www.asus.com/microsite/aimesh/se/

• Gilla
ollgla och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir ju väldigts svårt att diskutera olika tekniska lösningar när folk tror att begreppen betyder något annat än de gör.
Ja, i princip håller jag med. Dock är ju inte det här ett forum enbart befolkat av experter på Wireless Fidelity, så man får väl försöka sänka sin nivå och använda de begrepp som pöbeln slänger sig med ibland...

Ska jag vara ärlig så har jag själv säkert någon gång till och med använt ordet bult om ett gängat fästelement...

• Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja hur kan någon tro det?

D-Link EAGLE PRO AI AX1500 mesh-system med två enheter för hemnätverk, Wi-Fi 6, täckning 370 m², hastighet upp till 1,5 Gbps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av TP-Link Deco M5 AC1300 mesh router 2-pack med en prisetikett på 1849 kr och betyg 4,5 av 19 recensioner.
Två vita TP-Link Deco E4 Mesh WLAN-enheter med produktbeskrivning och pris från en webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vita TP-Link Deco X10 Wi-Fi 6 AX1500 mesh-routrar, nedsatta från 1790 till 990 kr.

• Gilla
Hannuse och 4 till
  • Laddar…
Jag är inte helt förvånad att folk tror det. Producenterna följer med, ibland implementerar de onödig teknik. Bland är informationen vilseledande. Ibland rent ut fel.

Tex Ikeas smarta lampor som anges som Wifi lampor fast de inte alls kommunicerar med Wifi. https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-led-lampor-36813/

Jag vidhåller att nyttan med mesh är obefintlig med två enheter.

useless useless skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag själv säkert någon gång till och med använt ordet bult om ett gängat fästelement...
Du borde i tjära rullas och därefter fjädrad föras till allmän beskådan och spe.

• Haha
  • Wow
ollgla och 2 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Kan du beskriva definitionen av ett mesh-system enligt dig? Det går idag i handeln jättebra att köpa eller utifrån befintliga produkter sätta upp ett mesh-system med två enheter som sedan kan byggas ut med fler noder.

Jag skrev en kort förklaring i inlägg 41.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.