21 746 läst · 206 svar
22k läst
206 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
Hur menar du? Om du har en Mesh router och en till enhet som mesh node, då kan wifi-produkter ansluta till antingen mesh router eller mesh node beroende på bäst täckning.D Daniel 109 skrev:
Det kan förstås fortfarande finnas en poäng att förlänga sträckan A-B med en mesh-node och eget backhaul, tex över ethernet, jämfört att alla dina wifi-produkter inkl dem med mindre antenner eller transmission strength själv ska ansluta lång sträcka till punkt A.
Och som andra redan diskuterats varit inne på så är mesh-produkterna ofta optimerade för att hantera radiosignalering mot flera olika punkter samtidigt (att ta emot signaler från två olika device på två olika frekvenser går faktiskt bra, bara man har radiochip som klarar av att filtrera ut två samtidigt - långt ifrån alla klarar det). Är de inte optimerade för det så kan man ja lika gärna använda vanliga konsumentroutrar i relay-mode (vilket inte fungerar särskilt bra - jämförelsevis).
Nej, ett mesh-system kan fortsätta byggas ut medan en Range extender-range extender kraftigt försämrar prestandan, trafik kan skyfflas till den mesh enhet med bäst täckning jämfört ett system med range extenders och nätverket är ett wifi med ett (1) ssid.Johan Gunverth skrev:
Asus har både AiMesh samt Media bridge, oklart om det gäller de modeller TS har.
AiMesh är bäst för sömlös övergång när man har tre eller flera routers (APs). Media bridge är att föredra om det är en brygga mellan endast två enheter. Der är iaf så som jag förstod det innan jag bytte från Asus till Unifi, körde själv Media bridge då.
AiMesh är bäst för sömlös övergång när man har tre eller flera routers (APs). Media bridge är att föredra om det är en brygga mellan endast två enheter. Der är iaf så som jag förstod det innan jag bytte från Asus till Unifi, körde själv Media bridge då.
Daniel vill bara briljera med att han vet den korrekta tekniska definitionen av begreppet mesh. Att alla i dagligt tal kallar en radiobrygga mellan två accesspunkter för mesh är tydligen väldigt störande...B bygges skrev:
Den funktionen har inget med mesh att göra.B bygges skrev:Hur menar du? Om du har en Mesh router och en till enhet som mesh node, då kan wifi-produkter ansluta till antingen mesh router eller mesh node beroende på bäst täckning.
Det kan förstås fortfarande finnas en poäng att förlänga sträckan A-B med en mesh-node och eget backhaul, tex över ethernet, jämfört att alla dina wifi-produkter inkl dem med mindre antenner eller transmission strength själv ska ansluta lång sträcka till punkt A.
Det blir ju väldigts svårt att diskutera olika tekniska lösningar när folk tror att begreppen betyder något annat än de gör.useless skrev:
Jo och mellan två Asusroutrar kör man mycket enkelt Aimesh som finns inbyggt i mjukvaran.M Majep skrev:Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.
tack
Se till att båda har senaste mjukvaran/firmware.
https://www.asus.com/microsite/aimesh/se/
Ja, i princip håller jag med. Dock är ju inte det här ett forum enbart befolkat av experter på Wireless Fidelity, så man får väl försöka sänka sin nivå och använda de begrepp som pöbeln slänger sig med ibland...D Daniel 109 skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag själv säkert någon gång till och med använt ordet bult om ett gängat fästelement...
Jag är inte helt förvånad att folk tror det. Producenterna följer med, ibland implementerar de onödig teknik. Bland är informationen vilseledande. Ibland rent ut fel.
Tex Ikeas smarta lampor som anges som Wifi lampor fast de inte alls kommunicerar med Wifi. https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-led-lampor-36813/
Jag vidhåller att nyttan med mesh är obefintlig med två enheter.
Tex Ikeas smarta lampor som anges som Wifi lampor fast de inte alls kommunicerar med Wifi. https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-led-lampor-36813/
Jag vidhåller att nyttan med mesh är obefintlig med två enheter.
Kan du beskriva definitionen av ett mesh-system enligt dig? Det går idag i handeln jättebra att köpa eller utifrån befintliga produkter sätta upp ett mesh-system med två enheter som sedan kan byggas ut med fler noder.D Daniel 109 skrev:
Jag skrev en kort förklaring i inlägg 41.