T TH885 skrev:
Jag hade slängt det du har nu och gått och köpt ett mesh nätverk med 3-4 puckar.
Placerat ut dom så du har bra signal.

Sen kommer allt fungerar automatiskt.

Allt blir ett SSID och dina enheter kommer automatiskt hoppa mellan 2.4 och 5 GHz och dom olika puckarna utan du märker det dvs maximalt nätverk överallt hela tiden utan en massa problem.
Nej, har man dåliga förutsättningar så kommer tyvärr enheterna att campa på 2,4GHz. Jag råkade ut för detta och tvingades separera till två olika SSID. Det är klienten som styr vilket nät den skall vara på och de är oftast väldigt korkade i hur de agerar. I mitt fall har jag en del gamla prylar på 2,4GHz och det ger sjukt dålig prestanda för alla andra enheter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag skulle snarare tipsa om att köra en UniFi enhet som router. EdgeRouter X är lite gammal (men fungerar fint)

Men jag håller med de här inne som föredrar sladdar över trådlös mesh/range extender. Det är mycket mer stabilt och om man ändå börjar med UniFi så har de riktigt bra med PoE-prylar. Och PoE är bra om man inte vill ha så mycket sladdar för ström behöver du ju oavsett, och då blir nätverkssladden strömkabel.

Sedan vill du fästa trådlös AP eller router i tak; inte i vägg. Så sladd kommer du behöva dra oavsett. Helst centralt på varje våning i taket så når signalen hela huset. Och så någon long-range AP utomhus :)
Kom över AP-AC-PRO och en edgerouter X för typ 700 kr så det var en cost-performance fråga.

Klart nästa steg är att köpa en gateway och köra unifi :)

Finns det ingen trappa inomhus mellan våningsplanen ?
Att dra en lång kabel (eller en tunn fiber) mellan dessa måste väl kunna gå?

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Landqvist00 Landqvist00 skrev:
Kom över AP-AC-PRO och en edgerouter X för typ 700 kr så det var en cost-performance fråga.

Klart nästa steg är att köpa en gateway och köra unifi :)
Jag köpte en router från https://teklager.se/en/products/routers/ och kör unifi-styrningen från en RPi, så router och internt nät pratar inte övervakning med varandra.

Funkar rätt bra :)

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Walle85
Då trådlös kommunikation via wifi är tvåvägs så lär det inte spela så stor roll vilken router som står var sett till hastighet dem emellan, de ska ju bägge skicka signal till varandra. Men klart att om en har bättre antenner för att fördela signalen på ovanvåningen så bör den såklart vara på ovanvåningen.
Har för mig att Asus media bridge kan ställas in så att ett frekvensband används mellan routers (2,4 GHz) och det andra (5 GHz) används för trafiken mellan router och enheter.

Mer än en router ställer i allmänhet till det. Använd bara en.

• Gilla
FaffeF och 1 till
  • Laddar…
B
T TH885 skrev:
Jag hade slängt det du har nu och gått och köpt ett mesh nätverk med 3-4 puckar.
Placerat ut dom så du har bra signal.

Sen kommer allt fungerar automatiskt.

Allt blir ett SSID och dina enheter kommer automatiskt hoppa mellan 2.4 och 5 GHz och dom olika puckarna utan du märker det dvs maximalt nätverk överallt hela tiden utan en massa problem.
Vad pratar du om egentligen? Enheterna han har stödjer mesh med varandra och är med all sannolikt mycket mer potent hårdvara (quad core 2 ghz, riktiga antenner, etc) än ett par puckar. Finns ingenting som blir bättre med ett par "puckar" heller. Sen är inte mesh i sig, oavsett enheter, någon super lösning. Det bästa är att dra en nätverkskabel till en accesspunkt.

• Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Mesh mellan två enheter är ju fullständigt meningslöst.

B
D Daniel 109 skrev:
Nej det är det inte då kommunikationen mellan enheterna går på en separat kanal jämfört en range extender. Därtill blir det ett enda WiFi och trafiken styrs automatiskt till den enhet som ger bäst täckning.

Redigerat:
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där får du gärna utveckla.

Syftet med mesh är att få ett dynamiskt nät som kan hitta nya vägar när enheter eller vägar tillkommer, försvinner eller flyttas. Med två enheter finns det bara en väg. Mesh blir då fullständigt meningslöst. Roaming är inte mesh. Det är en annan funktion.

• Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
Mesh-system (i konsumentskiktet) offrar radiokapacitet för sin ”backhaul”, d.v.s. att transportera data tillbaka till en gateway. Det som i ett vanligt lokalt nätverk sköts via Ethernet. Har den separat kanal för detta blir varje mesh-access-punkt en dubbel sådan. Det är bara en (1) enhet i mesh-nätverket som är vidareansluten till Internet. Är det tillräckligt få klientenheter på det lokala nätverket som inte kräver så mycket, spelar det ingen större roll vilket system man väljer. Att bara ha två enheter i ett mesh-nätverk är lönlöst då det bars finns en väg att välja.

• Gilla
damm
  • Laddar…
Kan vara bra med mesh även med två burkar, enkelt att utöka om de behövs. Allt beroende av kunskap, i princip enkelt och "självkonfigurerande" med mesh.
Hjälper till med lite rådgivande i en större byggnad, gammal herrgård och ts hade väl gammalt hus, och just nu två mesh varav en agerar router, om någon vecka blir det ytterligare 2-3 beroende av hur täckning blir men det köps ett trepack. Nätet byggs med blandning av ethernetkabel och trådlöst backhaul. I sidobyggnader blir det bara vanliga ethernetanslutna accesspunkter (finns redan).

• Gilla
damm och 1 till
  • Laddar…
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Mesh-system (i konsumentskiktet) offrar radiokapacitet för sin ”backhaul”, d.v.s. att transportera data tillbaka till en gateway. Det som i ett vanligt lokalt nätverk sköts via Ethernet. Har den separat kanal för detta blir varje mesh-access-punkt en dubbel sådan. Det är bara en (1) enhet i mesh-nätverket som är vidareansluten till Internet. Är det tillräckligt få klientenheter på det lokala nätverket som inte kräver så mycket, spelar det ingen större roll vilket system man väljer. Att bara ha två enheter i ett mesh-nätverk är lönlöst då det bars finns en väg att välja.
Nej, du kan använda ethernet för mesh system, tex Asus ai mesh. Du kan också välja att köra backhaul på 6 GHz vilket få wifi-produkter idag använder, vilket betyder att man inte ökar graden av interferens på 2,4 och 5 GHz.

• Gilla
damm
  • Laddar…
B bygges skrev:
Nej, du kan använda ethernet för mesh system, tex Asus ai mesh. …
Fast då är det ju inget ”mesh” utan helt vanligt accesspunktsbaserat WiFi.

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.