-MH- skrev:
Det verkar inte vara någon upställningsplats till vänster om diskhon, var ställer man disk på tork?

Annars tyckte jag Hejdukförslag var bra. :)
Man låter den stå kvar i diskmaskinen tills den torkat. ;)

Dom få saker man handdskar får plats på uppställningsplatsen till höger. Ser ju inte ut att vara ett kök för en fyrabarnsfamilj. Har sett betydligt större kök med sämre lösningar än det här, ser ut att bli bra.

Kan torkställ i skåpet ovanför diskbänken vara ett alternativ? Har aldrig använt sådana, har någon här?

BearTheFear skrev:
Har också valt att öppna hörnskåpet från höger för att komma åt kastruller etc lätt från spisen, istället för till vänster för att underlätta diskmaskinsurplockning som du skrev. Kom fram till att det mesta i det skåpet diskas för hand i alla fall. Annars har jag väl litat ganska mycket på dig!
Men då är det precis som det ska vara! Du har anpassat efter dina egna behov. :)

En prioritering jag fick göra var just att ta bort diskstället. Det är en liten etta och således producerar jag inte så mycket disk och som Mellanbarn skrev så är det ju få saker man handdiskar och dessa kan man torka direkt med en handduk istället för att låta dom lufttorka. Så har alltid mamma gjort :)

BearTheFear skrev:
Haha, ja, det är väl det enda logiska sättet att göra det på.
Det mest logiska för mig är att gira bänkskivorna, det tycker jag är den överlägset snyggaste lösningen.
dock får man köpa 60cm bänkskiva till.

pappskallen skrev:
Det mest logiska för mig är att gira bänkskivorna, det tycker jag är den överlägset snyggaste lösningen.
dock får man köpa 60cm bänkskiva till.
I det här fallet skulle det faktiskt fungera att köpa en större skiva och såga till så man slipper skarven helt. En dyrare lösning dock.
Spontant tänkte jag att det vore dumt med utsatt ändträ men sen insåg jag att det är lika utsatt mot spisen med sklilnaden att man kommer åt att olja det om det pekar framåt.

Om det skulle se klokt ut? Har ingen aning.:p

Det här var det enklaste och billigaste sättet. Dessutom är inte vinkeln i väggen exakt 90 grader, vilket skulle göra geringen svår. Dessutom tycker jag att det här är snyggt det med!

Bra jobbat!
Ser riktigt proffsigt ut, snygg skarv på bänkskivan. Modigt att återvinna kaklet, de flesta hade offrat det o köpt nytt. Men du visar att det går att spara in på sånt med. (Nästa gång du rengör från fix, prova ett bredare stämjärn om du har nåt gammalt du kan avvara, en trekantskrapa för färg går också bra)

Lycka till med fortsättningen och glöm inte bilderna.

Kjell G

Har haft både ont om pengar och ont om tid den senaste tiden, men nu har jag äntligen kommit vidare i mitt köksprojekt! Och nu börjar det verkligen likna ett kök igen!

Efter att jag fått dit bänkraden och bänkskivan var det dags för väggskåpen. Mina väggar består av lecablock med lättbetongputs. Jag vet inte hur det är när det är helt nytt, men min lägenhet byggdes -56 och nu är det väldigt svårt att få någonting att fästa i väggarna. Hade lite huvudbry över hur jag skulle lösa det. Bestämde mig för att prova med lättbetongplugg, för att sedan ändra mig efter en natts god sömn och göra det enda rätta. Köpte således gängstång och ankarmassa. Gladeligen förvånades jag över hur lättjobbat det var! Borra hål, i med ankarmassa, i med gängstången och efter en timme sitter det som berget!

Monterade hörnskåpet först för att utgå från detta. Köket verkar vara byggt enligt principen "lite snett är också rätt" och ingen vinkel är riktigt rät. Upptäckte då att väggen var mycket bucklig vid sidan av hörnskåpet. Tänkte försöka slipa av det med en rasp, men när jag började upptäckte jag att putsen hade spruckit och den var väldig lös. Således var det bara att ta bort den och lägga igen det med husfix (hade i ett svagt ögonblick tänkt att skita i hålet eftersom det endå är bakom ett skåp, men fick dåligt samvete och la igen det).

Sen började monteringen! Upp med skåpen för att mäta ut vart gängstången ska monteras. Återigen förundrades jag av hur lätt det var med ankarmassan. Sen var det bara att skruva fast stommarna, på med luckor och handtag och vips liknar det ett kök! En stomme saknas dock som var slut på IKEA, men förhoppningsvis inhandlas den under morgondagen.

Som grädde på moset fick jag äntligen upp min köksfläkt! Är mycket nöjd!! Nu väntar inbyggnad av kylskåpet och sen golvläggning! Är det någon som har några åsikter? Kommentarer mottages gärna! Specifikt förslag på vad man kan göra i skåpet ovanför fläkten. Som man ser på bilderna utan lucka tar fläkten stor plats och således blir volymen begränsad. En kryddhylla är väl den vanligaste lösningen, något annat?

• HPIM0111 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM0112 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0113 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0116 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0117 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0118 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0119 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0120 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0121 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • HPIM0124 (Medium).jpg
    Skapa konto
Bra jobbat igen - känner igen det där med tid o pengar, båda två lika viktiga vid varje husprojekt. Smart med gängstången, krävde förstås lite precision när du mätte. Antar att du inte kan använda IKEAs lilla plastvinkel men so what.

Som du säger, utrymmet är begränsat och en kryddhylla är ett alternativ.

Lycka till med resten!

Kjell G

BearTheFear,
hur går det med köket? Hoppas du fått laga mat i ett fint kök!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.