A
P Pin skrev:
Vad skulle detta ha med regioner att göra?
Därför att länsstyrelsen Gävleborg inte har detta... Inte fd landstinget..
tyd rätt.

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar.html

Om du är skyldig en person pengar kan du i vissa fall sätta ned pengarna hos Länsstyrelsen. Det kan handla om att du inte vet vem det är som ska ha pengarna eller att den som ska ha pengarna vägrar att ta emot dem.

Du kan inte sätta ned pengar om du till exempel är oense med en hantverkare om hur mycket som du ska betala för en viss tjänst eller om du har köpt en felaktig vara.

• Gilla
1
  • Laddar…
C
markanläggaren markanläggaren skrev:
Hur i helvete kan advokatkostnaden uppgå till 350 000 för en enkel stämning beträffande 80 000?
Elda-butiken var uppe i 500' tyckte jag att jag läste någonstans. Helt galet förstås.

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Därför att länsstyrelsen Gävleborg inte har detta... Inte fd landstinget..
tyd rätt.
Är det någon som har det i ärenden lika TS?

A
P Pin skrev:
[länk]

Om du är skyldig en person pengar kan du i vissa fall sätta ned pengarna hos Länsstyrelsen. Det kan handla om att du inte vet vem det är som ska ha pengarna eller att den som ska ha pengarna vägrar att ta emot dem.

Du kan inte sätta ned pengar om du till exempel är oense med en hantverkare om hur mycket som du ska betala för en viss tjänst eller om du har köpt en felaktig vara.
Det är en rejäl skillnad det..

Nissens
R rickard_89 skrev:
Hej alla!

Hoppas ni även läser detta, som kanske förklarar ännu bättre hur illa det kan gå.

Precis det här hände oss med, och situationen har varit likartad.

Kostade mycket mer än vad det gjorde för trådskaparen.

höll på väldigt länge och slutade med förlikning.
Kan bara instämma med att rättssystemet är fullständigt uselt gjort.

hur bra bevis du än har så kan försäkringsbolagen neka ända in i graven och desto längre du tar det desto större blir förlusten.

enda gången du kan vinna är om du kör hela vägen, ligger ute med flera hundra tusen kronor och vinner hela målet.

det många missar och det är just det här som är det viktiga se exempel.

du har krav på säg 500 000 kr, det går vidare till flera instanser. Ni får vardera 500 000 kr i rättsgångskostnader och sedan vinner du säg halva målet.

då har du själv lagt ut först 500 000 som du ligger back med dvs det du vill ha av entreprenören/byggaren.

Du har lagt ut 500 000 kr för rättegångskostnader

det som då händer är att du får då 250 000 betalt för dina rättegångskostnader som motparten ersätter.

sedan ska du även ersätta de med 250 000 eftersom du krävt mer pengar än vad du slutligen fick.

du får 250 000 för målet i sig eftersom du vann halva.

så resultatet blir att dina krav på 500 000 = du får 250 000.

du måste betala 250 000 för motpartens kostnader, och de behöver bara ersätta hälften av dina kostnader.

250 000 fick du betalt men du behöver betala 250 000 för de rättegångskostnader som de inte står för eftersom du inte vann hela målet.

så slutligen hade du tur dvs du fick inte en krona, slapp betala något men ditt krav blev 0
Det som förvånar mig mest är att folk ger sig in i sådana tvister trots att man vet att det är kostsamt, alternativt lätt att ta reda på...
Och någonstans är det väl bra att det kostar, annars skulle alla stämma alla hela tiden....

Jag skulle aldrig ge mig in i något sådant om det inte var mycket pengar på spel från början, och att man är säker på att vinna på objektiv grund.

I detta fallet tror jag faktiskt inte att TS hade kunnat vinna hela vägen, mest pga att funktionen är intakt.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Elda-butiken var uppe i 500' tyckte jag att jag läste någonstans. Helt galet förstås.
förståeligt.. de anlitade säkert stor och dyr firma...

C
Nissens Nissens skrev:
Det som förvånar mig mest är att folk ger sig in i sådana tvister trots att man vet att det är kostsamt, alternativt lätt att ta reda på...
Det framkom ju dessutom att de tidigare stämt minst en kund - och förlorat.
Mycket märkligt beteende.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Och någonstans är det väl bra att det kostar, annars skulle alla stämma alla hela tiden....

Jag skulle aldrig ge mig in i något sådant om det inte var mycket pengar på spel från början, och att man är säker på att vinna på objektiv grund.

I detta fallet tror jag faktiskt inte att TS hade kunnat vinna hela vägen, mest pga att funktionen är intakt.
instämmer..
Men är inte lika övertygad om en rättslig prövning gett elda rätt...

A
C cpalm skrev:
Det framkom ju dessutom att de tidigare stämt minst en kund - och förlorat.
Mycket märkligt beteende.
Nja satt i system pga undermålig produkt eller installation.

Nissens Nissens skrev:

för att dom flesta tror att det svenska rättsväsendet fortfarande står på folkets sida man litar på Arn att en dom där ska betyda något

att Arn forfarande finns kvar är ju otroligt ge dom makt eller lägg ner skiten

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Elda-butiken i Haninge hamnar i min non grata lista!

Tråkigt för kunden.
Som många skrev är juristerna och de stora företagen vinnarna i denna historia.

Märkligt agerat av butiken, kedjan och företaget som tillverkat kaminen.
Detta hade varit ett utmärkt läge för lite goodwill att hjälpt kunden och förbättra ryktet för företagen, men icke sa Nicke.

Men det finns mycket visdom att dra lärdom i denna tråkiga historia!
Butikens omedgörliga attityd..
Hantverkarnas inkompetens
Konsumentens utsatthet när det verkligen gäller att få rätt av en reklamerad vara.
ARN är tandlös, de säger sig avgöra tvisten men kommer bara med rekommendation. Vilket skämt!
Rättssystemets janusansikte . När det kommer till kritan är det en fråga om pengar inte om rättskipning. Om kunden ändå vinner så förlorar han.
Hur kunden agerat kan vi också dra lärdom. Är det värt att reklamera? Får man sin vara lagad? Vem lagar det och blir det verkligen lagad?

Hursomhelst. så visar denna historia att det finns stora brister i systemet.
Önskar att några idealister tar sin an fighten och strider för konsumenternas rätt till att få det köpt/betalat för lagad eller åtgärdat.
.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Nja satt i system pga undermålig produkt eller installation.
Men vilken idiot sätter i system att starta tvister som man sen förlorar med stora kostnader till följd?
För även om Elda-butiken slapp undan Johans advokatkostnader denna gång har det ju ändå kostat dem stora summor.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M maria01 skrev:
för att dom flesta tror att det svenska rättsväsendet fortfarande står på folkets sida man litar på Arn att en dom där ska betyda något

att Arn forfarande finns kvar är ju otroligt ge dom makt eller lägg ner skiten
Jo, rättsväsendet står nog allt på rättvisans sida. Caset i tråden tror jag beror på stt båda sidor bidragit till situationen, och så kostade det båda sidorna också...

Nissens Nissens skrev:

i mitt fall var det ca 700 tkr så det var värt att strida och det var rena fel. Men en sådan sak hjälper dessvärre inte. Hur rätt du än har så ter sig det som jag beskrev det, där skon klämmer.

• Ledsen
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.