Nissens
Maskintok skrev:
instämmer..
Men är inte lika övertygad om en rättslig prövning gett elda rätt...
Nja, jag tror att båda hade förlorat om de dragit det hela vägen. Kunden eftersom kaminen fungerar som den skall, Elda eftersom de inte löst de estetiska problemen. Nu förlorade båda ändå kan man säga, men de hade sannolikt förlorat ännu mer om de fortsatt...

Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker då aldrig sätta min fot i en elda-butik igen.
Tror det kan vara stor skillnad på Elda-butiker. Jag har flera gånger haft kontakter med den i Västerås och har bara bra erfarenheter av dem. Synd om en dålig butik ska smutsa ner dem som är bra.

Nissens
Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Tror det kan vara stor skillnad på Elda-butiker. Jag har flera gånger haft kontakter med den i Västerås och har bara bra erfarenheter av dem. Synd om en dålig butik ska smutsa ner dem som är bra.
Elda centralt borde förstås löst problemet. Nu har de visat att de inte tar det ansvaret, så samma sak kan hända igen i vilken Elda butik som helst....

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Elda-butiken var uppe i 500' tyckte jag att jag läste någonstans. Helt galet förstås.
Exakt. De minst seriösa i sammanhanget är ju de horribla advokatarvodena. Det är ju knappast någon avancerad juridik det handlar om.

C
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Exakt. De minst seriösa i sammanhanget är ju de horribla advokatarvodena. Det är ju knappast någon avancerad juridik det handlar om.
Tyvärr inte helt ovanligt. Det brukar ju sägas att absoluta nollpunkten är den temperatur när advokaterna stoppar händerna i sina egna fickor. :rofl:

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Men vilken idiot sätter i system att starta tvister som man sen förlorar med stora kostnader till följd?
För även om Elda-butiken slapp undan Johans advokatkostnader denna gång har det ju ändå kostat dem stora summor.
Bara att åka dit och fråga.. :cool:
tydligen så hoppas de på att folk inte ska våga eller orka bråka:cool::cool:

A
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Nja det beror ju på vad man ska strida om.
Är det konstruktionen eller funktionen, designen, eller vad..
Sedan ska man ha utlåtanden mm
allt tar ju en stund..
räkna 2000 kr *8*5...=80.000 kr i veckan..
grattis...

Maskintok skrev:
Nja det beror ju på vad man ska strida om.
Är det konstruktionen eller funktionen, designen, eller vad..
Sedan ska man ha utlåtanden mm
allt tar ju en stund..
räkna 2000 kr *8*5...=80.000 kr i veckan..
grattis...
En advokat fakturerar inte heltid dock.

Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Resten av butikskedjan visade inget intresse att pressa butiken i fråga att lösa problemet

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En advokat fakturerar inte heltid dock.
Nä men det var för att få en insikt till dessa som inte förstår att jurist hjälp kostar pengar..

Detta är inget konstigt.. Varför skulle annars en helt vanlig rättegång kosta ca 1--2 miljoner?

Maskintok skrev:
Nä men det var för att få en insikt till dessa som inte förstår att jurist hjälp kostar pengar..

Detta är inget konstigt.. Varför skulle annars en helt vanlig rättegång kosta ca 1--2 miljoner?
Absolut men rätt ska vara rätt, en advokat fakturerar inte 8 timmar per dag. Men många har mycket högre arvode än 2k också min svärfar hade tex 4.5k normalt, han var dock inte främmande mot att köra pro bono när privatperson satt i kläm.

A
Absolut men rätt ska vara rätt, en advokat fakturerar inte 8 timmar per dag. Men många har mycket högre arvode än 2k också min svärfar hade tex 4.5k normalt
Jo men eftersom många inte förstår att det kostar pengar, stora summor att anlita advokater så skrev jag enkelt för att man ska förstå hur fort det stiger.

att sedan en advokat jobbar med flera olika ärenden per dag är en annan sak, men i slutet blir ändå timmarna detsamma.
Nu tog ju inte detta bara 6 veckor vad jag förstår... Eller hur?

Maskintok skrev:
Jo men eftersom många inte förstår att det kostar pengar, stora summor att anlita advokater så skrev jag enkelt för att man ska förstå hur fort det stiger.

att sedan en advokat jobbar med flera olika ärenden per dag är en annan sak, men i slutet blir ändå timmarna detsamma.
Nu tog ju inte detta bara 6 veckor vad jag förstår... Eller hur?
Timmarna blir det samma men faktum kvarstår 100 procent av de timmarna fakturerar man inte.

A
Timmarna blir det samma men faktum kvarstår 100 procent av de timmarna fakturerar man inte.
Är exakt samma sak för oss alla det är effektiv tid som gäller.
Men är man så frågande till varför saker kostar, då lever man inte i verkligheten.
Men visst jag förstår nu bättre den som gnäller på att mekanikern är dyr... För den ska ju enlig dessa inte få ta ut ersättning för sitt arbete..

Hur många gånger står inte jag och drar nya kablar eller renoverar motorer mm och ändå Kan jag inte ta fullt betalt?
.. självklarhet att saker kostar, inser man inte detta så får man laga själv eller företräda sig själv då...

Redaktionen Redaktionen skrev:
Eldabutiken i Haninge skulle ta Johan till tingsrätten för att han höll inne betalning för dåligt installerad kamin. Johan konstaterar i efterhand att de instanser som finns för privatpersoner som hamnar i tvist med företag är verkningslösa.

– Jag tog kontakt med Hallå Konsument som sa att jag hade rätt och borde slåss för min sak, säger en uppgiven Johan Nordin.

Du kan läsa artikeln här: Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
Tråkigt för Johan och andra som var godtrogen kund hos Eldabutiken. Jag tackar för varningen och väljer bort Eldabutik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.