58 734 läst · 292 svar
59k läst
292 svar
Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
Då finns det ett drag konstant i rökgången.Johanbogg skrev:jag tänkte exakt samma sak, det går ha en helt öppen kamin som inte sprider rök i huset bara man fått upp värme i skorstenen. Hur många öppna spisar i hus skulle inte rökfylla hela hus om det inte vore så.
Min mor och far har en helt öppen spis i sitt hus, inte ens lite rök flyr ur den när dom får till draget i skorstenen
Här har man antigen lyckats att inte få till detta eller så är kaminen Defekt, möjligen båda vilket jag börjar tro mer och mer på...
Vore intressant att hörs butikens motivering till att de är oskyldiga.
I en installation i ett hus ingår att kontrollera förutsättningarna.
-kan en tillräckligt hög skorsten monteras?
-finns mekanisk ventilation som kan störa? Behöver en ventilationstekniker tas in för anpassning?
-bör en rökgasfläkt rekommenderas kunden?
Etc etc
I en installation i ett hus ingår att kontrollera förutsättningarna.
-kan en tillräckligt hög skorsten monteras?
-finns mekanisk ventilation som kan störa? Behöver en ventilationstekniker tas in för anpassning?
-bör en rökgasfläkt rekommenderas kunden?
Etc etc
Trist utgång, och även trist att man bara valde att skriva ett reportage som berättar vD som hänt, och inte tog chansen att sätta lite press på Elda, gärna även tillverkaren, intervjua advokater, ARN, besiktningsmän, sotare och vilka som nu skulle kunna vara intressanta i sammanhanget.
Så fort man tänder en brasa så blir det drag i rökgången. Jag har en murspis med kassett i mitt hus.Maskintok skrev:
Det jag får tänka på när jag tänder brasan är att öppna ett fönster eller något ut eftersom jag har lite undertryck i huset pga mekanisk frånluft.
Så fort brasan är tänd är det drag i rökgången och jag kan stänga fönstret igen. Sedan kan man ju elda med öppna luckor till kassetten om man skulle vilja det, det ryker absoulut inte in.
Jag är övertygad om att TS kassett också fungerar felfritt, ser inget som tyder på något annat!
I mina ögon har Eldabutiken klantat till det ordentligt, men TS har också bidragit genom att välja att processa det. Det kunde lätt ha blivit betydligt dyrare än vad det blev, och det var lätt att förutse faktiskt.
Man får ju fundera på om det är värt vad det kan kosta innan man ger sig in i en sådan tvist. Innan.
Redigerat:
Nu vet jag inte alla detaljer i detta fall, men spontant verkar det som installatören brustit i sitt åtagande.Redaktionen skrev:Eldabutiken i Haninge skulle ta Johan till tingsrätten för att han höll inne betalning för dåligt installerad kamin. Johan konstaterar i efterhand att de instanser som finns för privatpersoner som hamnar i tvist med företag är verkningslösa.
– Jag tog kontakt med Hallå Konsument som sa att jag hade rätt och borde slåss för min sak, säger en uppgiven Johan Nordin.
Du kan läsa artikeln här: Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
Varflr de inte omedelbart rättar till de fel som uppkommit vid installationen är ju märkligt.
Är installationen godkänd av sotaren?
Om inte, är detta ett mycket starkt argument för att kunden får rätt i tvist.
Att Eldabutiken går vidare rättsligt i stället för att åtgärda felen är mycket märkligt.
Det är nog som det är. Vi köpte av en stor kedja som finns på många orter i Sverige men som likt fallet med Elda drivs av fristående företagare. Efter allt strul så har vi haft kontakt med andra återförsäljare i samma kedja och de har berättat att de får mycket samtal från andra kunder till den ÅF som vi handlade av (och senare hamnade han tvist med). Från centralt håll har vi fått exakt noll hjälp. De säljer sina produkter ändå.J jliljeha skrev:
inbillar mig att det blir så här i större utsträckning i heta eller överhettade branscher. Där är man mest intressant som kund tills man krattar på.
nog har då jag konstant drag i rökgången och det gäller alla rökgångarna, oavsett plats där jag har kaminer, spisar, kakelugnar mm.Nissens skrev:Så fort man tänder en brasa så blir det drag i rökgången. Jag har en murspis med kassett i mitt hus.
Det jag får tänka på när jag tänder brasan är att öppna ett fönster eller något ut eftersom jag har lite undertryck i huset pga mekanisk frånluft.
Så fort brasan är tänd är det drag i rökgången och jag kan stänga fönstret igen. Sedan kan man ju elda med öppna luckor till kassetten om man skulle vilja det, det ryker absoulut inte in.
Jag är övertygad om att TS kassett också fungerar felfritt, ser inget som tyder på något annat!
Som skrivet endast problem med när det är väldigt varmt ute och inte gjort eld på morgonen, annars är det lätt.
Tror inte ett dugg på att Johans kamins installation är korrekt utförd..
Håller med, men jag tror inte att sotaren skulle underkänna installationen. Inte om rökgången är tät, vilket den verkar vara.O Olof B skrev:Nu vet jag inte alla detaljer i detta fall, men spontant verkar det som installatören brustit i sitt åtagande.
Varflr de inte omedelbart rättar till de fel som uppkommit vid installationen är ju märkligt.
Är installationen godkänd av sotaren?
Om inte, är detta ett mycket starkt argument för att kunden får rätt i tvist.
Att Eldabutiken går vidare rättsligt i stället för att åtgärda felen är mycket märkligt.
Har du hört talas om undertryck i hus och mekanisk frånluft?Maskintok skrev:nog har då jag konstant drag i rökgången och det gäller alla rökgångarna, oavsett plats där jag har kaminer, spisar, kakelugnar mm.
Som skrivet endast problem med när det är väldigt varmt ute och inte gjort eld på morgonen, annars är det lätt.
Tror inte ett dugg på att Johans kamins installation är korrekt utförd..
Även om inte du har det, så har många moderna hus det idag.
Vad menar du är felet i installationen som en sotare skulle underkänna?