Jag har alltid tyckt att rättsskyddet för konsumenter i vårt avlånga land är katastrofalt dåligt och nästintill utformat för att vi privatare inte ska driva rättsliga processer. Tyvärr är det många näringsidkare som fått upp ögonen för detta och rent notoriskt utnyttjar det övertaget.
Jag har personligen drivit flertalet reklamationsärenden i ARN och det förefaller nästan vara så att många företag använder ARN som reklamationsavdelning "passar det inte så få du vända dig till ARN" har svaret vart, mer eller mindre.
ARN:s beslut är ju dessutom bara en rekommendation och vill inte företaget följa det beslutet så börjar det bli riktigt jobbigt.
Processen i ARN brukar dessutom bli ganska lång och tämligen dryg..
 
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
ja, tyvärr tror jag det med hur jävla dumt det än låter. Det måste ha brunnit i huvudet på chefen för eldabutiken, vilken jävla idiot.
njo men frågan är varför....
 
Jag tror inte det kommer spela nån större roll för butiken nya kunder kommer att komma en då och vi svenskar har inget minne efter nåt år och hur många som läser på bygga hus

hade det här vart i nåt annat land så hade det vart med i tinningen folk älskar att läsa om sånt här men svenska tinningarna kritiserar aldrig företag längre vill minnas att elda butiken flitigt använder reklam i dom flesta tidningar
 
Btw så kommer jag aldrig sätta min fot på Elda igen..
 
sunnis
M maria01 skrev:
Jag tror inte det kommer spela nån större roll för butiken nya kunder kommer att komma en då och vi svenskar har inget minne efter nåt år och hur många som läser på bygga hus

hade det här vart i nåt annat land så hade det vart med i tinningen folk älskar att läsa om sånt här men svenska tinningarna kritiserar aldrig företag längre vill minnas att elda butiken flitigt använder reklam i dom flesta tidningar
Nu hänger jag inte med, har vi i Sverige bara minne i nått år?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nu hänger jag inte med, har vi i Sverige bara minne i nått år?
Svenskar glömmer bort hur dåligt ett märke eller företag är väldigt fort

hur tror du Biltema överlever och växer för år till år folk fortsätter ju handla skit spelar ju ingen roll om dom var missnöjda med föra köpet
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Svenskar glömmer bort hur dåligt ett märke eller företag är väldigt fort

hur tror du Biltema överlever och växer för år till år folk fortsätter ju handla skit spelar ju ingen roll om dom var missnöjda med föra köpet
Varför tror du kunderna är missnöjda med Biltema? Det är hantverkare som generellt inte gillar Biltema, inte privatpersoner. Förväntan på en pryl för några hundralappar är nog inte samma som för en kanin för över 50 000 kr. Biltema kanske har bra kundservice, tror inte de stämmer sina kunder iaf.

Du skriver svenskar, vet att du inte bor i Sverige, men skiljer sig svenskarna från andra i det avseendet tycker du?

Tråden handlar väl inte främst om produkter är skit eller inte, utan hur en kund bemöts när han inte är nöjd. I det här fallet med stämning.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nu hänger jag inte med, har vi i Sverige bara minne i nått år?
Internet glömmer aldrig...
 
P Pin skrev:
Varför tror du kunderna är missnöjda med Biltema? Det är hantverkare som generellt inte gillar Biltema, inte privatpersoner. Förväntan på en pryl för några hundralappar är nog inte samma som för en kanin för över 50 000 kr. Biltema kanske har bra kundservice, tror inte de stämmer sina kunder iaf.

Du skriver svenskar, vet att du inte bor i Sverige, men skiljer sig svenskarna från andra i det avseendet tycker du?

Tråden handlar väl inte främst om produkter är skit eller inte, utan hur en kund bemöts när han inte är nöjd. I det här fallet med stämning.
Att det skiljer det tror jag speciellt mot länder där det finns flera alternativ produkter att köpa
 
C
Maskintok skrev:
njo men frågan är varför....
Jag tänker mig att butiksinnehavaren är rättshaverist, trigger happy ("Vi ses i tingsrätten") och har mycket pengar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Jag tänker mig att butiksinnehavaren är rättshaverist, trigger happy ("Vi ses i tingsrätten") och har mycket pengar.
Är väl ingen som är vid sina fulla lag som driver såna agendor?...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Är väl ingen som är vid sina fulla lag som driver såna agendor?...
Tror snarare han är svår och lite dum i huvudet och skulle skrämma TS med att begära fullt betalt genom en stämning i tingsrätten. Plötsligt blev butiken synad med en motstämning sen rullade juristtimmarna på rätt fort och plötsligt så var detta 4-6ggr så dyrt som att göra kunden nöjd med att fixa sina fel och 6-8ggr så dyrt som att göra rätt från början.
 
A
F fsn skrev:
Tror snarare han är svår och lite dum i huvudet och skulle skrämma TS med att begära fullt betalt genom en stämning i tingsrätten. Plötsligt blev butiken synad med en motstämning sen rullade juristtimmarna på rätt fort och plötsligt så var detta 4-6ggr så dyrt som att göra kunden nöjd med att fixa sina fel och 6-8ggr så dyrt som att göra rätt från början.
Jo det kan jag hålla med om..
Men det första tycker jag verkar ologiskt...

Men detta är bara så fruktansvärt onödigt istället för att ringa några samtal och lösa saken från början..
 
[ QUOTE="fsn, post: 4188743, member: 20254"]Med tanke på att Eldabutikerna nu också är bannade från min sida så är det nu två kaminkedjor jag inte handlar av efter att ah blivit lurad på både en kamin och till på köpet fått en osedvanligt dålig installation 2009. Jag stämde dom inte och dom stämde inte mig. Betalade fullt pris gjorde jag med an nån outgrundlig anledning och jag blir lite förbannad varje gång jag tänker på det. Har kompenserat mig själv mentalt genom att lägga mig i diskussioner på en mässa där jag talade om för kunder att det dom sålde var skit... [/QUOTE]

Det gjorde du rätt i. Bra hantverkare ska ha beröm. De som beter sig så illa och inte fattar att de skjuter sig i foten behöver någon som talar om det för dem. Du har sparat mycket pengar åt de som kanske skulle ta sina surt förvärvade nästan 100 000 kr för en fin installation och istället fått en räkning på en kvarts miljon. Det är inte många som kan hosta upp dessa summor utan att lida skada. Önskar att fler agerade som du. Har själv svårt att hålla käften när oskyldiga blir lurade.
 
F fsn skrev:
Med tanke på att Eldabutikerna nu också är bannade från min sida så är det nu två kaminkedjor jag inte handlar av efter att ah blivit lurad på både en kamin och till på köpet fått en osedvanligt dålig installation 2009. Jag stämde dom inte och dom stämde inte mig. Betalade fullt pris gjorde jag med an nån outgrundlig anledning och jag blir lite förbannad varje gång jag tänker på det. Har kompenserat mig själv mentalt genom att lägga mig i diskussioner på en mässa där jag talade om för kunder att det dom sålde var skit... Barnsligt som bara den men bra terapi att se dom förlora kunder.


Men hur är det möjligt att landa i så höga juristkostnader för en sån här sak som inte ens har nått tingsrätten ännu?

Det borde vara ett bättre rättsskydd för den svagare parten kan jag tycka. Höj förenklat mål till ett basbelopp och lagstifta att då ett företag stämmer en privatperson så står företaget för sina egna juristkostnader över ett basbelopp oavset utgång.
T TypRätt skrev:
"Eftersom hans advokatkostnader låg på 348 313 kronor förhandlade han till sig en ekonomisk kompensation som motsvarar kostnaden för kaminen. Efter ersättning från försäkringsbolaget och denna kompensation landar kostnaden för hela kalaset på 255 783 kronor istället för de 78 610 han trodde att kamin skulle kosta. "

348 313 - (78 610 <- Ekonomisk kompensation) = 269 703
Efter försäkring landar hans kostnader på 255 783.
269 703 - 255 783 = 13 920
Så min huvudräkning var uppenbarligen fel men då fick han alltså bara ut 13 920kr på sin hemförsäkring vilket låter än värre.[/QUOTE
Advokaten borde ha rådgjort med sin klient att fall som detta är riskfyllda samt att kostnaderna kan dra iväg. I halvtid om inte tidigare borde advokaten ha rått sin klient att lägga ner.
Att driva mål för egen vinnings skull är inte ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.