Vad rekommenderar ni för grovlek på arken när man ska slipa spackelskarvar?
Har för mig att det skiljde sig lite grann från vanlig korn på vanliga slipark men inte hur mycket.
Tänkte börja på 80 och sen gå på 180, räcker det eller ska man köra på fler och finare, 80, 120, 240?
Hur fort slits arken jämfört med normala slipark?

Om jag minns rätt brukar jag köra P120 på bredspacklade putsade väggar. P80 tror jag du kan uppleva som för grovt, ska du bara slipa skarvar på gipsskivor räcker ett papper i oändlighet.

ClasseClas
Jag körde med P120 i skarvarna och målade därefter.

Håller med, för att bara slipa spackel o gipsskarvar behöver du inga andra nät än 120.

Edit: Storpack finns att köpa hos wurth för ett bra pris.

Redigerat:
Nu har jag också "lurats" till att köpa denna produkt. Har dock inte testat den ännu - men det skall bli spännande!

trattalask
Jag trodde den va lite för hajpad och att dammfritt kunde det väl inte bli. Men jag hade fel. Fruktansvärt bra produkt.

Mikael_L
Jag blev också förvånad över hurpass dammfritt det blev. OK, inte så man skulle stått och lackat en bil i samma rum direkt efter, men ändå väldigt effektivt.

Låter trevlgt, men 120 blir inte det för grovt om jag ska måla direkt på gipsen istället för tapetsera?

Jag kör 180 efter sista spacklingen men der är väl en smaksak. Har målat direkt efter 120 också med gott resultat, men 180 har tillräcklig avverkning för att det inte ska bli löjligt och ger en fin yta

Ok, tack för svar.

Beställde en i förra veckan från Slöjd Detaljer och ser fram emot att testa den.
Mitt störta problem när det gäller slipning är barnen. Är den så bra som det sägs så kan jag slipa i ett rum och barnen kan vara i det bredvid.... ska bli spännande att testa.

Står bara barnen ut med väsnandet från dammsugaren ska det nog gå bra :)

trattalask
Jag satt ett par peltor kids på min ettåring så kunde hon springa runt i samma rum. Det funkar verklingen så bra!

Tobas skrev:
Jag satt ett par peltor kids på min ettåring så kunde hon springa runt i samma rum. Det funkar verklingen så bra!
Så bra fungerar det verkligen!
Körde slut mitt finspackel och ska köra med.medium nu och se hur den tar.

Köpte en massa extra slipnät, känns inte som om de kommer ta slut detta året ;)

Kör med en byggsugare och en askfälla mellan. Räckvidden blir många meter ;)

mariatherese skrev:
Nu har jag också "lurats" till att köpa denna produkt. Har dock inte testat den ännu - men det skall bli spännande!
Grrr... skiten kommer att åka tillbaka till K-Rauta med närmsta transport!

Den var inte alls kompatibel med vår industridammsugare! Den ena adaptern var för stor och den andra för liten. Man kunde sätta den stora adaptern direkt i dammsugaren men det uttaget är inte helt runt utan har ett litet uttag för låsningen så då läcker hela systemet. Skit!!!

Hur har ni fått ihop systemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.