57 880 läst · 201 svar
58k läst
201 svar
Slipa gipsskiveskarvar med Abranet = lycka!
Jag ansluter mot dammsugarslangen eller rören till sugmunstycket, men jag en dimension av 55-60mm på mina slangar. Har du tunnare dimension på dammsugarslang brukar det finnas adaptrar till dammsugaren.mariatherese skrev:Grrr... skiten kommer att åka tillbaka till K-Rauta med närmsta transport!
Den var inte alls kompatibel med vår industridammsugare! Den ena adaptern var för stor och den andra för liten. Man kunde sätta den stora adaptern direkt i dammsugaren men det uttaget är inte helt runt utan har ett litet uttag för låsningen så då läcker hela systemet. Skit!!!
Hur har ni fått ihop systemet?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Man måste alltså köpa till en tredje adapter... Intressant att man fick två adaptrar med i startkittet men de saknar liksom en dimension i mitten. Vet inte vilken dimension slangen på vår dammsugare har men munstyckena är för klena för den grova adaptern och för grova för den klena adaptern. Idiotisk konstruktion!
http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=2296&deptid=84mariatherese skrev:Man måste alltså köpa till en tredje adapter... Intressant att man fick två adaptrar med i startkittet men de saknar liksom en dimension i mitten. Vet inte vilken dimension slangen på vår dammsugare har men munstyckena är för klena för den grova adaptern och för grova för den klena adaptern. Idiotisk konstruktion!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Kollade faktiskt just på Kärcher eftersom vi har ett lite mer "udda" märke på vår grovdammsugare och noterade att det var exakt samma design på slanginfästningen. Jag testade aldrig eftersom jag blev så f-benad så jag packade ner grejjerna igen och bestämde mig för att lämna tillbaka.hyggabus skrev:
Har ännu inte bestämt mig för om jag skall ge det en chans till eller hur jag skall göra. Det känns lite surt att köpa ytterligare en pryttling för drygt 100 pix... men jag har ju några skarvar kvar att slipa. Typ varenda skarv på alla väggar i hela huset (drygt 200m2). Taken är jag klar med - där har jag använt vanlig hederlig slip på skaft. Blev ju rätt gråhårig i förtid minst sagt...
Om du tittar på Abranetklossen så ser du att där redan är två hål uppe vid slanganslutningen på klossen där det är tänkt att tjuvluft ska dras in. På så sätt kan man köra klossen med en dammsugare utan variabel sugstyrka. Ditt läckage vid dammsugaren spelar förmodligen mindre roll. För övrigt gör man bäst i att tejpa för originalhålen vid klossen om man kör dammsugare med variabel sugstyrka -- då kan man köra den på lägre varvtal och få ner oljudet ytterligare lite.
+ att det kan "tjuta" något förfärligt när luften går in i tjuvluftshålen, lite beroende på hur bra sug det är och hur öppna hålen är.phl skrev:Om du tittar på Abranetklossen så ser du att där redan är två hål uppe vid slanganslutningen på klossen där det är tänkt att tjuvluft ska dras in. På så sätt kan man köra klossen med en dammsugare utan variabel sugstyrka. Ditt läckage vid dammsugaren spelar förmodligen mindre roll. För övrigt gör man bäst i att tejpa för originalhålen vid klossen om man kör dammsugare med variabel sugstyrka -- då kan man köra den på lägre varvtal och få ner oljudet ytterligare lite.
Och jag har en 25 år gammal Kärcher där jag bara startar dammsugaren och trycker mot Abranetslangens gummiklump direkt mot Kärcherns slang eller sugrör, den fastnar av sugkraften. Däremot så går det inte ansluta Abranetslangen till fästet på dammsugaren då det inte blir tätt.
Ge den en chans till trots att det läcker lite, du kommer slippa gråhårigheten och bara det är värt detmariatherese skrev:Har ännu inte bestämt mig för om jag skall ge det en chans till eller hur jag skall göra. Det känns lite surt att köpa ytterligare en pryttling för drygt 100 pix... men jag har ju några skarvar kvar att slipa. Typ varenda skarv på alla väggar i hela huset (drygt 200m2). Taken är jag klar med - där har jag använt vanlig hederlig slip på skaft. Blev ju rätt gråhårig i förtid minst sagt...