57 884 läst · 201 svar
58k läst
201 svar
Slipa gipsskiveskarvar med Abranet = lycka!
Om man inte är målare och har en hel ovanvåning med gipsskarvar på vägg, snedvägg och tak. Om man inte ens har anlag att bli målare... Ska man hyra en giraff eller köpa abranetklossen?
Det bästa tipset är egentligen att spackla så att du slipper slipa, mao bättre att spackla 3 (eller 4) gånger och bara riva av åsarna däremellan, än att spackla med råge 2 gånger och sedan försöka slipa det plant. Det är i princip så proffsen gör, fast de spacklar nog bara 2 gånger.
Det förstår jag, men inte ens det är så enkelt när man inte har nåt vidare handlag för spackling
Jag har dock tålamod så jag ska ge det lite tid för att försöka få lite rutin o bli bättre på det.
Lutar dock åt att jag kör abranet jag med.
Jag har dock tålamod så jag ska ge det lite tid för att försöka få lite rutin o bli bättre på det.
Lutar dock åt att jag kör abranet jag med.
Jag har förvisso en god vän som lärt mig grunderna, men egentligen borde man kunna se och lära det av att kika på något proffs. Använd "stora" spacklar typ 250 mm, ta mycket på spackeln, försök fyll hela fogen i ett tvärdrag så att hela spackelns bredd täcker , fyll på det viset en sträcka på typ en meter eller mer, dra därefter av längs fogen så att det i ett drag blir plant. Här låter proffsen det bli lite råge som sedan krymper till plant vid torkning. Vi amatörer får spackla flera gånger.
Naturligtvis blir man nyfiken på detta och jag har idag fått låna ett Abranet set för att se om det var så fantastiskt som alla här skriver.
Visst fungerar det och jämfört med att handjaga med kloss o sandpapper så är det ett jättelyft. Men trots detta så föredrar jag en enhands excenterslip med bra papper och dammsugare.
Visst fungerar det och jämfört med att handjaga med kloss o sandpapper så är det ett jättelyft. Men trots detta så föredrar jag en enhands excenterslip med bra papper och dammsugare.
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Göteborg
· 167 inlägg
Abranet funkar inte bara till spacklade skivskarvar. Vi har bytt braskamin och satt upp en Keddy lätt murspis. Den består av gjutna delar i någon form av lättbetong som limmas ihop med sättlim. Skarvar, porer och andra märken och sprickor spacklas sedan med Casco Husfix. Slipningen av hela spisen har nu gjorts med Abranet slipkloss kopplad till grovdammsugaren och resultatet är också nu ett dammfritt hus. Slipduken till Abranetklossen biter bra på Husfixet och lättbetongen.
När jag slipar spackel med abranet så går det bra en stund men rätt snabbt sätts filtret i min askfälla igen och rensa den hela tiden är rätt bökigt. Konceptet faller pga av detta. Vad använder ni för dammsugare som inte sätts igen snabbt av spackeldammet?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 597 inlägg
Jag har använt en askfälla med textilfilter (Grovis)under hela byggtiden utan problem. Visst; den sätts igen efter ett tag, men då är det bara att stöta den i golvet så rasar slipdammet ner i botten på behållarna. Inget slipdamm passerar askfällan.phl skrev:
Vägrar nu mera spackla väggar och slipa utan den och grovdammsugaren. Har just nu krav på att måla väggarna i två rum här hemma och Abranet är i fritidshuset. Så då får man lite extra tid här på forumet istället
Tyvärr växer kravet på att en resa måste göras och att den ska hämtas hem.
Tyvärr växer kravet på att en resa måste göras och att den ska hämtas hem.