Belaruz skrev:
Jag har aldrig sett dessa slipnät i verkligenheten så följande är spekulationer.

Flera i tråden säger att de är avverkar mer än slippapper med samma nummer. Min fundering är ifall det inte kan bero på hur de gör det och hur Mirka definerar nätens "kornstorlek"?

Nummren på slipppaper är direkt kopplade till hur stora kornen på det är och är väl egentligen inte ett system för hur aggresivt slippappret är även om det är en föjld av kornstorleken.

Men också ytan som slippappret lämnar efter sig beror ju på kornstorleken och är väl mer det man går efter när man väljer grovlek, om man måste ha en väldigt fin yta så väljer man ett slippapper med högt nummer.

Om då Mirka har klassificerat slipnäten efter vilken yta de ger och slipnäten är effektivare vid samma finish så blir ju resultatet att ett slipnät med samma nummer är aggressivare än ett slippapper.

Nu ska jag göra en dålig jämförelse :)o) men jag hoppas på att det ändå kan visa på skillnaded beroende på hur materialet avlägsnas. Ett stämjärn ger en fin yta men har samtidigt en väldigt hög avverkning jämfört med ett slippapper tack vare att det kan skära bort mer material på en gång.

Kan det tänkas att Abranet också arbetar på ett effektivare sätt?
min erfarenhet är att det blir en högre avverkning och större repor efter abranet än mirkas andra papper i samma grovlek. Jämför då med hiflex, abralon, carat flex, gold och hiomant.

Å andra sidan är det lätt att åtgärda - jag går helt enkelt upp en grovlek jmf med "normalt".

Vi har en massa spackel att slipa i och med att vi gipsar om vart enda rum i huset i stort sett. Tänkte bara höra, visst är det så att man måste ha en grov/bygg-dammsugare och koppla denna till. En vanlig liten hushållsdammsugare funkar väl inte?

Det är det bästa, kan funka med en vanlig om man har en sk "grovis" mellan.

Men eftersom det är så fint damm så kanske inte "grovisen" samlar upp så mycket utan går vidare, då kan den vanliga dammsugaren ta skada.. Så en grov/bygg är bäst.

Du vill ALDRIG blanda slipdamm och en vanlig dammsugare, oavsett vad du gör. Om du inte vill köpa en, så hyr en. Annars kommer du att ha slipdamm i hela huset och en trasig dammsugare.

En grovis hjälper, men den tar inte allt, så det tar bara längre tid att förstöra dammsugaren.

En grovis med Hepa-filter räcker längre. Märker inte att slipdamm tar sig igenom denna.

köp hellre en billig byggdamsugare, jag har inte själv testat den men Biltemas variant ser ganska bra ut. Jag har själv en billigare Nilfisk och den är helt ok så länge inte påsen är för full, då tröttnar den snabbt samt att påsarna tyvärr är lite dyrare till den eftersom det är såkallade filterpåsar, biltemas variant har papperspåsar och löst filter vilket känns som en mer ekonomsik lösning

rent genrellt så skulle jag heller inte vilja ha min riktiga dammsugare inne i byggkaoset, bara se hur min byggdamsugare ser ut, den har överlevt två världskrig ser det ut som

Redigerat:
gstv skrev:
En grovis med Hepa-filter räcker längre. Märker inte att slipdamm tar sig igenom denna.
Samma erfarenhet är. Har kopplat den till min centraldammsugare och det finns inget slipdamm i kanalerna, ej heller i dammsugarens förfilter.

För ett tag sedan hade jag både grovdammsugare och "findammsugare".

I vilket fall som helst, filtret till grovdammsugaren satte igen sig, fullt med slipdamm i pappersfiltervecken. Nåja, jag dammsugade filtret med "findammsugaren" - inte så begåvat. I vilket fall som helst satte påsen igen sig och motorns övertemperaturskydd slog ifrån. Det tog bortåt en timme innan findammsugaren startade igen.

Daniel_N skrev:
min erfarenhet är att det blir en högre avverkning och större repor efter abranet än mirkas andra papper i samma grovlek. Jämför då med hiflex, abralon, carat flex, gold och hiomant.

Å andra sidan är det lätt att åtgärda - jag går helt enkelt upp en grovlek jmf med "normalt".
Jaha, då var min teori fel. :p

En kommentar i diskussionen angående nät / papper / avverkning, Om man tänker sig en ny dörrmatta som man torkar sina geggiga stövlar på, så avverkar den geggan bättre ju renare den är och omvänt ju desto sämre ju mer gegga som redan är där. Själva poängen med slipnätet och dammsugaren är ju just att geggan försvinner ifrån arbetsytan medan ett slippapper kommer att "rida" på dammet. Min gissning är därför att slipnätet känns aggressivare eftersom slipkornen hela tiden är i kontakt med slipytan.

hyggabus skrev:
En kommentar i diskussionen angående nät / papper / avverkning, Om man tänker sig en ny dörrmatta som man torkar sina geggiga stövlar på, så avverkar den geggan bättre ju renare den är och omvänt ju desto sämre ju mer gegga som redan är där. Själva poängen med slipnätet och dammsugaren är ju just att geggan försvinner ifrån arbetsytan medan ett slippapper kommer att "rida" på dammet. Min gissning är därför att slipnätet känns aggressivare eftersom slipkornen hela tiden är i kontakt med slipytan.
Det är nog bara en del av förklaringen, för abranet känns aggressivare även jmf med ett nytt papper.

Har nån kört Abranet till en Flex 702 (eller annan giraff)?

För er som får fuktigt spackel eller slipar färg så det sätter igen i slipnäten så går det utmärkt att tvätta bort det med vatten och borste. Jag upptäckte det för ett par år sedan när jag just köpt min slipklots och lyckades gegga igen alla tre som följde med första kvällen. Inga öppna affärer och lite panik så provade jag vatten och diskborste. Slipnäten blev som nya.

Ett litet problem jag sett med slipnäten är att den vassa klippta kanten kan avverka spackel mer än ytan inne på näten. Det gör att det kan bli lite repigt i spacklet. Jag har provat att nöta bort lite av kornen på kanten av nätet med en gammal fil. Då blir det mindre repor. Är man pedant så är man!:cool:

Stefan N skrev:
Har nån kört Abranet till en Flex 702 (eller annan giraff)?
Jag använde det på Julas giraff, som en ny (och fungerande) giraff jämfört med originalpapprena.

Mikael_L
Ja verktygsforumet är ju inte bra.
Skulle jag haft ett internetfilter mot detta skulle jag sparat mycket pengar. :cool:

Nåväl, nu har jag köpt kitet från K-rauta för 400:-
Och slipar just nu så det står härliga till.

Helt klart en trevlig liten pryl, jag skulle givetvis bordat veta om den mycket tidigare i bygget. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.