57 886 läst · 201 svar
58k läst
201 svar
Slipa gipsskiveskarvar med Abranet = lycka!
Jag tror de flesta kör med handslipklots, ansluten till dammsugare.henrik79 skrev:
Men jag är lite nyfiken, exakt vilka produkter har du kört med Rotexen? Har du någon backingplate för att skydda rotexsulan? Vilken isåfall? Jag funderar på att ta hem lite prylar, och testa, men jag vet inte vilken hålbild man borde ha på mellanplattan.
Nackdelen med att använda abranet till rotexen är att man måste använda ett mellanlägg. Det gör att det blir för mjukt speciellt när man använder hårda plattan. Och jag använder den hela tiden så det blir inget abranet för mig till den maskinen vilket är tråkigt då abranet är sjukt bra. En sak till som jag märkt att "kornstorleken" inte riktigt överens stämmer med tex festools. Abranet är mycket mera aggressivt tycker jag.
Jag slipar mycket mdf och har aldrig märkt av att abranet sätter igen vare sig för hand eller med maskin. Jag använder ofta mirkas handklots med dammsugaren på kopplad.
Pär
Jag slipar mycket mdf och har aldrig märkt av att abranet sätter igen vare sig för hand eller med maskin. Jag använder ofta mirkas handklots med dammsugaren på kopplad.
Pär
Handslipkloss på MDF? Låter jobbigt. Plattskyddet fanns i ett utförande när jag handlade. Passande rotex 150 Det är massor med hål i och torde vara kompatibel med de större tillverkarnas maskiner. Den används för att minimera värmen och skydda jetstreamplattan. Fler att välja på finns men jag handlade av en festool åf som bara hade den jag handlade. Den ser ut som denna. http://www.mirka.com/en/ACCESSORIES...duct=PAD+SAVER+150mm+57H+5/PACK.___8295611111
Per h vad är det för typ av korn och sort i dina festoolpapper? Abranet har ganska vassa korn och blir således mer aggressivare. De biter som de ska. Det har även festool så tanken slog att du kanske valt fel festoolpapper. Visst blir det mjukt med abranet och skyddet. Men allt är inte Plant som ska slipas och vid slipning av runda eller små plana ytor så funkar det kanon ihop.
Vid slipning av stora ytor av MDF kör jag med andra papper men är det färg och elände som ska väck funkar abranet kanon.
Vid slipning av stora ytor av MDF kör jag med andra papper men är det färg och elände som ska väck funkar abranet kanon.
Ja det är möjligt att jag har fel papper det är vita festool papper kanske brilliant? Köpte en del kartonger väldigt billigt. Det jag menar är att ett 120 abranet motsvarar ett 100 festool papper.
Och jag har även 3M papper och jag tycker det är lika dant där.
Jag slipar ofta plana fanerade ytor och tycker att det blir alldeles för mjukt med mellan lägget. Allt som är plant använder jag hård sula till oavsett storlek.
Jag har aldrig satt mig in i festools olika papper.
Pär
Och jag har även 3M papper och jag tycker det är lika dant där.
Jag slipar ofta plana fanerade ytor och tycker att det blir alldeles för mjukt med mellan lägget. Allt som är plant använder jag hård sula till oavsett storlek.
Jag har aldrig satt mig in i festools olika papper.
Pär
Brilliant är väl till för slipning av färg och skit. Slipar du trä är det Rubin du vill ha. Numera är även Granat en stark kandidat, det är grymt bra till nästan allt, inklusive trä.
Själv brukar jag köra med Rubin upp till 80 och sedan köra Granat. Men jag ska ta och titta på lite Mirka-nät till sommaren, för jag gillar dessa skarpt.
Själv brukar jag köra med Rubin upp till 80 och sedan köra Granat. Men jag ska ta och titta på lite Mirka-nät till sommaren, för jag gillar dessa skarpt.
De har maskiner också, men det som tråden handlar om är deras manuella pryl. Den är helt underbar. Jag anser att den är mycket enklare att hantera än alla maskiner (iaf för slipning i tak) och den är otroligt effektiv så det går riktigt fort också.
Dessutom kostar grundkittet så pass lite att man knappast kan bli besviken om man köper det och provar. Bara att det blir dammfritt med dammsugaren inkopplad är ju värt alla pengarna!
Dessutom kostar grundkittet så pass lite att man knappast kan bli besviken om man köper det och provar. Bara att det blir dammfritt med dammsugaren inkopplad är ju värt alla pengarna!
Gick och köpte den stora hyveln och den mellanstora hyveln efter jag läst denna tråd.Köpte dom grövsta abranet som fanns.Hade lite rikt och spackling av intryckta trösklar på en Fiat Ritmo jag håller på att renoverar.
Måste säga att det en konstig känsla att stå under trösklarna och slipa spackel utan det dammade.Trodde det skulle bli ett jäkla slipande med 80papper då jag brukar grovslipa med 40papper.
Men slipnätet var aggresivt och det var inga problem.Däremot så tyckte jag den stora hyveln kändes mer plastig och andades inte samma kvalite som den mellanstora hyveln,trots sitt pris bortåt 900:-.Skumt! Antar det är ngt Mirka köper in från ngn annan tillverkare.I den mellanstora hyveln så var dammsugaranlutningsstosen i mjukare gummi,skönare gummiinlägg på greppytor tex.
Men i det hela är jag iallafall skitnöjd och jag fick många slipnät över.Slipnäten var jättedryga.
Blir perfekt när man ska börja med sovrummen framöver.Man längtar efter att få bredspackla
och slipa
Måste säga att det en konstig känsla att stå under trösklarna och slipa spackel utan det dammade.Trodde det skulle bli ett jäkla slipande med 80papper då jag brukar grovslipa med 40papper.
Men slipnätet var aggresivt och det var inga problem.Däremot så tyckte jag den stora hyveln kändes mer plastig och andades inte samma kvalite som den mellanstora hyveln,trots sitt pris bortåt 900:-.Skumt! Antar det är ngt Mirka köper in från ngn annan tillverkare.I den mellanstora hyveln så var dammsugaranlutningsstosen i mjukare gummi,skönare gummiinlägg på greppytor tex.
Men i det hela är jag iallafall skitnöjd och jag fick många slipnät över.Slipnäten var jättedryga.
Blir perfekt när man ska börja med sovrummen framöver.Man längtar efter att få bredspackla
och slipa
pär h skrev:Nackdelen med att använda abranet till rotexen är att man måste använda ett mellanlägg. Det gör att det blir för mjukt speciellt när man använder hårda plattan. Och jag använder den hela tiden så det blir inget abranet för mig till den maskinen vilket är tråkigt då abranet är sjukt bra. En sak till som jag märkt att "kornstorleken" inte riktigt överens stämmer med tex festools. Abranet är mycket mera aggressivt tycker jag.
Pär
Konstigt om det är skillnad mellan festool och mirka enl säljaren jag köper av så är det mirka som tillverkar åt festool.
Jag håller helt med om att mirkas abranet är mer aggressivt/grövre än annat slippapper. Använder dock inte Festool granat, kan inte säga ngt om just det pappret.
Fört övrigt är slipklossen suverän, kommer att placera en sådan permanent monterade med slang ovanför arbetsbänken.
Fört övrigt är slipklossen suverän, kommer att placera en sådan permanent monterade med slang ovanför arbetsbänken.
Då håller jag helt med om att abranetet är aggresivare märks tydligt vid lackslipning med finkornigare slippapper/nät.pär h skrev:
Även festools slippapper är mirka.
Jag tycker det är lättare att få tag på mirka produkter till ett bra pris jämfört med festool.
Jag har aldrig sett dessa slipnät i verkligenheten så följande är spekulationer.
Flera i tråden säger att de är avverkar mer än slippapper med samma nummer. Min fundering är ifall det inte kan bero på hur de gör det och hur Mirka definerar nätens "kornstorlek"?
Nummren på slipppaper är direkt kopplade till hur stora kornen på det är och är väl egentligen inte ett system för hur aggresivt slippappret är även om det är en föjld av kornstorleken.
Men också ytan som slippappret lämnar efter sig beror ju på kornstorleken och är väl mer det man går efter när man väljer grovlek, om man måste ha en väldigt fin yta så väljer man ett slippapper med högt nummer.
Om då Mirka har klassificerat slipnäten efter vilken yta de ger och slipnäten är effektivare vid samma finish så blir ju resultatet att ett slipnät med samma nummer är aggressivare än ett slippapper.
Nu ska jag göra en dålig jämförelse o) men jag hoppas på att det ändå kan visa på skillnaded beroende på hur materialet avlägsnas. Ett stämjärn ger en fin yta men har samtidigt en väldigt hög avverkning jämfört med ett slippapper tack vare att det kan skära bort mer material på en gång.
Kan det tänkas att Abranet också arbetar på ett effektivare sätt?
Flera i tråden säger att de är avverkar mer än slippapper med samma nummer. Min fundering är ifall det inte kan bero på hur de gör det och hur Mirka definerar nätens "kornstorlek"?
Nummren på slipppaper är direkt kopplade till hur stora kornen på det är och är väl egentligen inte ett system för hur aggresivt slippappret är även om det är en föjld av kornstorleken.
Men också ytan som slippappret lämnar efter sig beror ju på kornstorleken och är väl mer det man går efter när man väljer grovlek, om man måste ha en väldigt fin yta så väljer man ett slippapper med högt nummer.
Om då Mirka har klassificerat slipnäten efter vilken yta de ger och slipnäten är effektivare vid samma finish så blir ju resultatet att ett slipnät med samma nummer är aggressivare än ett slippapper.
Nu ska jag göra en dålig jämförelse o) men jag hoppas på att det ändå kan visa på skillnaded beroende på hur materialet avlägsnas. Ett stämjärn ger en fin yta men har samtidigt en väldigt hög avverkning jämfört med ett slippapper tack vare att det kan skära bort mer material på en gång.
Kan det tänkas att Abranet också arbetar på ett effektivare sätt?