57 885 läst · 201 svar
58k läst
201 svar
Slipa gipsskiveskarvar med Abranet = lycka!
I avsaknad av en giraff så satte jag giraffpapper, det är ju perforerat med flanellbaksida, på munstycket till min grovdammsugare. ( Jag har till min "gula tyska dammsugare" två olika munstycksundersidor, en med borst och en utan, förmodligen tänkt för vatten) Ett par självhäftande karborrband. Det fungerade helt ok för det lilla jobb jag skulle göra, dammfritt.
Jag har nu kört en del gipsskiveskarvar med Flexen och abranet och det gick galant, ibland nästan för bra så man tog bort för mycket. En sak som inte gick så bra var att slipa färg då den gärna ville klumpa ihop sig på pappret.
Vilken storlek är det på K-rauta kittet? Verkar finnas i ett par olika där den minsta är 70x125 och det känns lite pluttigt eller?Mikael_L skrev:Ja verktygsforumet är ju inte bra.
Skulle jag haft ett internetfilter mot detta skulle jag sparat mycket pengar.
Nåväl, nu har jag köpt kitet från K-rauta för 400:-
Och slipar just nu så det står härliga till.
Helt klart en trevlig liten pryl, jag skulle givetvis bordat veta om den mycket tidigare i bygget.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 598 inlägg
Jag beställde mitt ifrån www.slojddetaljer.se och de var billigast några månader sedan iaf.
Är riktigt nöjd med kitet. Slipduk har jag köpt på wurth i 50-pack.
Är riktigt nöjd med kitet. Slipduk har jag köpt på wurth i 50-pack.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 598 inlägg
Det får den nog, men jag har försökt misshandla min 299kr-sugare från Jula (ett köp jag ångrar!! Mycket väsen för litet sug) med abranet-slipklossen. Vill inget annat än att den ska gå sönder ju. Men det går inteTommyJ skrev:
Med vänlig hälsning, Realdoolar
Lite OT.... Men Julas budgetsugare låter som ett reaplan hursom. I alla fall min
Edit: men tack för tipset
Edit: men tack för tipset
De gamla kitten hade en helt tät anslutning mellan slangen och slipklossen, de nya har en liten öppning i anslutningen för att dammsugaren ska kunna dra lite tjuvluft där. Har man en dammsugare med reglerbar sugstyrka kan man lika gärna ställa ner suget och tejpa igen hålen för att få ner oljudet.
Jo, men en billig grovdammsugare har väl normalt inte separat kylning av motorn vilket gör att man är ganska intresserad av att ha ett visst luftflöde genom slangen? Tror inte min gamla sunk-Kärcher hade separat kylning iaf.