58 453 läst · 201 svar
58k läst
201 svar
Slipa gipsskiveskarvar med Abranet = lycka!
...själv använde jag en enhands 125mm excenterslipmaskin till gipsskarvarna och behöver därmed inte handjaga med abranet.
men det viktigaste är en grovdammsugare, tänk inte ens tanken på att använda en vanlig hushållsdammsugare, den tvärdör efter 10min och ingen garanti täcker detta.
men det viktigaste är en grovdammsugare, tänk inte ens tanken på att använda en vanlig hushållsdammsugare, den tvärdör efter 10min och ingen garanti täcker detta.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 840 inlägg
Nej. Bara en bra industridammsugare, typ Kärcher.Anna1984 skrev:
... eller som jag har: en bra asksamlare emellan kopplad till centraldammsugare. Det senare brukar inte rekommenderas av flertalet här och det kan säkert stämma ibland att slipdamm smiter igenom och bråkar med dammsugaren. För min del funkar det dock fint.
Rådet ovan är nog klokt men jag kan konstatera att min vanliga hushållsdammsugare måste vara ganska ovanlig för den lever ännu trots många 10-minuters insatser mot slipdamm.Nimajneb skrev:
Vem vet, vänjer man dom från tidig ålder kanske de utvecklar resistens.
Det handlar om hur bra man är på att spackla. Har du en övervåning kommer du bli bra på det Man vill ju givetvis minimera mängden överflödigt spackel som måste slipas bort men ändå inte behöva slipa det tio gånger för att man lägger på för lite.
Det tog ett tag, men nu fattar jag vad du är ute efter.....ja det är klart att det behövs slipmaskiner! En rotex 90, en rotex 150, en deltaslip, en ets 150/3 och ev en bandslip
Nej, du behöver _egentligen_ ingen slipmaskin för några rum som privatperson....att det sen kan vara kul m maskiner är en annan sak...
Nej, du behöver _egentligen_ ingen slipmaskin för några rum som privatperson....att det sen kan vara kul m maskiner är en annan sak...
Jag hävdar att om man ska slipa gipsskarvar med maskin måste man ha en med minst 150, gärna 300mm slipplatta (hej giraffslip), annars gräver maskinen ned sig för enkelt i skarven och man får rundningar.
Handslip med Abranet och den grova duken kräver nästan ingen kraft alls, och efterhand som man lär sig spackla bättre så kommer du troligen vilja hoppa över maskinen och gå direkt på handslip.
Handslip med Abranet och den grova duken kräver nästan ingen kraft alls, och efterhand som man lär sig spackla bättre så kommer du troligen vilja hoppa över maskinen och gå direkt på handslip.
Men fördelen med att slipa med abranet + deras kloss + grovdammsuagre är ju att det blir nästan dammfritt =corre skrev:Jag hävdar att om man ska slipa gipsskarvar med maskin måste man ha en med minst 150, gärna 300mm slipplatta (hej giraffslip), annars gräver maskinen ned sig för enkelt i skarven och man får rundningar.
Man får va jäkligt försiktig även när man kör giraffen, det är lätt att ta för mycket.corre skrev:Jag hävdar att om man ska slipa gipsskarvar med maskin måste man ha en med minst 150, gärna 300mm slipplatta (hej giraffslip), annars gräver maskinen ned sig för enkelt i skarven och man får rundningar.
Jag kör Abranet 80 till att börja med sen avslutar jag med 240.
Nu har ni lurat mig att köpa Mirkas underverk i ett kit med slipklossen, tillbehör och några nät.
Beställde en Wagner 985E färgspruta samtidigt för kommande tak och väggmålningsorgier.
Beställde från www.ctwtools.se
Beställde en Wagner 985E färgspruta samtidigt för kommande tak och väggmålningsorgier.
Beställde från www.ctwtools.se
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Varför hittade jag inte denna tråd innan jag började slipa i hallen?
Nåväl, nu är det gamla dammet snudd på borta, och mycket nytt lär det inte bli.
Dammfriheten fungerade precis så bra som jag hade hoppats och lite till, det enda som blir dammigt är yttersta biten av den väldigt statiskt laddade slangen.
Det jag blev mest förvånad är hur effektivt själva slipandet blir. Man glömmer lätt att det är ett handverktyg man står med.
Nåväl, nu är det gamla dammet snudd på borta, och mycket nytt lär det inte bli.
Dammfriheten fungerade precis så bra som jag hade hoppats och lite till, det enda som blir dammigt är yttersta biten av den väldigt statiskt laddade slangen.
Det jag blev mest förvånad är hur effektivt själva slipandet blir. Man glömmer lätt att det är ett handverktyg man står med.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Var köper/beställer man detta enklast någonstans?
Edit... Läste tidigare i tråden nu och fick svar på min fråga.
Edit... Läste tidigare i tråden nu och fick svar på min fråga.
Redigerat: