G
R roli skrev:
Du behöver inte förklara för mig att en båt skall vara fastspänd då det är en självklarhet för mig. Men jag vill ändå påstå att stävöglan får sin största belastning när man vinschar upp den på båttrailern.
Om båten är fastspänd så är det väl självklart att det blir en väldigt liten (ingen) belastning på öglan och om den går sönder av det så är det givetvis fel då belastningen är väldigt mycket mindre än då man vinschar upp den på trailern.
Om man enbart har båten fäst med öglan när man har den på trailern och kör i 80 (det finns dom som gör så, ganska många faktiskt) så blir belastningen betydligt mer än när man vinschar upp båten på trailern.
 
G GammelMan99 skrev:
Vet inte om det hjälper så mycket om båten rullat av trailern och in i bilen bakom och kanske skadat personerna i den.
Om du kör i 80 med båten på trailern så lär det bli mer krafter på öglan än om du drar upp den på trailern, skulle inte tro att öglan är konstruerad för att dra upp båten i nån högre fart.
Båten ska liksom annat gods man fraktar vara fastspänt, friktionen för båten mot trailern är ju typ 0, så det enda som håller den kvar är öglan och bandet/vajern/kedjan som sitter mellan öglan och trailern.
Mycket av olyckorna beror på "bristande kännedom av fysikens lagar". Kör man i 80 km/h med båten på trailern så har man en tung vikt i rörelse och den kan ställa till med mycket skada i värsta fall.
Man kan googla t ex "boat trailer mishaps" om man inte tror på det.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Om båten är fastspänd så är det väl självklart att det blir en väldigt liten (ingen) belastning på öglan och om den går sönder av det så är det givetvis fel då belastningen är väldigt mycket mindre än då man vinschar upp den på trailern.
Om man enbart har båten fäst med öglan när man har den på trailern och kör i 80 (det finns dom som gör så, ganska många faktiskt) så blir belastningen betydligt mer än när man vinschar upp båten på trailern.
När man accelerar bil-båt-trailer ekipaget från stillastående till 80 km/h, borde det bli ganska mycket påfrestning för stävöglan, tror jag.
Om man inte har satt fast 2-3 lastband för att säkra lasten.
 
G GammelMan99 skrev:
Om båten är fastspänd så är det väl självklart att det blir en väldigt liten (ingen) belastning på öglan och om den går sönder av det så är det givetvis fel då belastningen är väldigt mycket mindre än då man vinschar upp den på trailern.
Om man enbart har båten fäst med öglan när man har den på trailern och kör i 80 (det finns dom som gör så, ganska många faktiskt) så blir belastningen betydligt mer än när man vinschar upp båten på trailern.
Min kommentar till stävöglan och kedjan med snabbspänne var ursprungligen avsedd till inlägget att många "tappar" sina båtar vid uppfarten från trailerrampen. När man kör upp därifrån är båten oftast inte fastspänd med några spännband, dessa sätter iallafall jag fast först när ekipaget står uppe på plan mark. Men det är som du säger många som inte vet/kan inte/skiter i/skall bara osv. när det gäller fastsättning vid båttransporter på trailers och ibland på vagnar som man undrar hur många meter till den skall klara innan hjulet ramlar av eller att något annat går sönder...:rolleyes:
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Kan vi kanske bryta ut surrning av båtar och dess diskussion till en egen tråd?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fulkemisten
En båt med en stor vit madrass ovanpå, obunden och nära en brygga, med tecken på dålig surrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför? Last som last och surrning som surrning. I det här fallet var den dock obefintlig. Kanske skulle det uttjänta fanskapet ändå sänkas på djupt vatten?
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Ett tips är att tänka sig att man lyfter upp släpet där bak med en lyftkran och låter det hänga. Om lasten sitter kvar är den tillräckligt fastspänd. Det är ungefär de krafterna det blir vid en kraftig inbromsning.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Intressant lösning på mer sängplatser ombord.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Soldäck kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför? Last som last och surrning som surrning. I det här fallet var den dock obefintlig. Kanske skulle det uttjänta fanskapet ändå sänkas på djupt vatten?
Vattensäng?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fulkemisten
Onekligen. Potential för skepparen att kvalificera in som sängvätare.
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Rv 90 km/h
Barnen var förundrade över att XPSskivorna drogs framåt och inte blåste av.
 
  • Lastbil med XPS-skivor på flak på väg, skivorna ligger stabilt trots fart på 90 km/h.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Visst kan stävöglan gå sönder men om det sker på en båt som är avsedd att vara trailingsbar så skulle jag reklamera det som tillverkningsfel/dålig konstruktion eftersom den skall håll för att få upp båten på en trailer. Vilket borde vara en större belastning än vad en brant uppförsbacke kan ge.
Ska du reklamera en bayliner från 80 talet? mja. En ganska ny båt ja. Men på vissa av bilderna var det en bayliner 2052(möjligtvis 1952) och de är inte så nya, slutade väll tillverkas på 90 talet. Helt och hållet ägarens fel. Tänk på att båten troligtvis har dragits upp xxx antal ggr genom åren.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Fult så det blir kul:crysmile:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.