1 014 185 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Om båten är fastspänd så är det väl självklart att det blir en väldigt liten (ingen) belastning på öglan och om den går sönder av det så är det givetvis fel då belastningen är väldigt mycket mindre än då man vinschar upp den på trailern.R roli skrev:
Om man enbart har båten fäst med öglan när man har den på trailern och kör i 80 (det finns dom som gör så, ganska många faktiskt) så blir belastningen betydligt mer än när man vinschar upp båten på trailern.
Mycket av olyckorna beror på "bristande kännedom av fysikens lagar". Kör man i 80 km/h med båten på trailern så har man en tung vikt i rörelse och den kan ställa till med mycket skada i värsta fall.G GammelMan99 skrev:Vet inte om det hjälper så mycket om båten rullat av trailern och in i bilen bakom och kanske skadat personerna i den.
Om du kör i 80 med båten på trailern så lär det bli mer krafter på öglan än om du drar upp den på trailern, skulle inte tro att öglan är konstruerad för att dra upp båten i nån högre fart.
Båten ska liksom annat gods man fraktar vara fastspänt, friktionen för båten mot trailern är ju typ 0, så det enda som håller den kvar är öglan och bandet/vajern/kedjan som sitter mellan öglan och trailern.
Man kan googla t ex "boat trailer mishaps" om man inte tror på det.
När man accelerar bil-båt-trailer ekipaget från stillastående till 80 km/h, borde det bli ganska mycket påfrestning för stävöglan, tror jag.G GammelMan99 skrev:Om båten är fastspänd så är det väl självklart att det blir en väldigt liten (ingen) belastning på öglan och om den går sönder av det så är det givetvis fel då belastningen är väldigt mycket mindre än då man vinschar upp den på trailern.
Om man enbart har båten fäst med öglan när man har den på trailern och kör i 80 (det finns dom som gör så, ganska många faktiskt) så blir belastningen betydligt mer än när man vinschar upp båten på trailern.
Om man inte har satt fast 2-3 lastband för att säkra lasten.
Min kommentar till stävöglan och kedjan med snabbspänne var ursprungligen avsedd till inlägget att många "tappar" sina båtar vid uppfarten från trailerrampen. När man kör upp därifrån är båten oftast inte fastspänd med några spännband, dessa sätter iallafall jag fast först när ekipaget står uppe på plan mark. Men det är som du säger många som inte vet/kan inte/skiter i/skall bara osv. när det gäller fastsättning vid båttransporter på trailers och ibland på vagnar som man undrar hur många meter till den skall klara innan hjulet ramlar av eller att något annat går sönder...G GammelMan99 skrev:Om båten är fastspänd så är det väl självklart att det blir en väldigt liten (ingen) belastning på öglan och om den går sönder av det så är det givetvis fel då belastningen är väldigt mycket mindre än då man vinschar upp den på trailern.
Om man enbart har båten fäst med öglan när man har den på trailern och kör i 80 (det finns dom som gör så, ganska många faktiskt) så blir belastningen betydligt mer än när man vinschar upp båten på trailern.
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 428 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 428 inlägg
Ett tips är att tänka sig att man lyfter upp släpet där bak med en lyftkran och låter det hänga. Om lasten sitter kvar är den tillräckligt fastspänd. Det är ungefär de krafterna det blir vid en kraftig inbromsning.
Ska du reklamera en bayliner från 80 talet? mja. En ganska ny båt ja. Men på vissa av bilderna var det en bayliner 2052(möjligtvis 1952) och de är inte så nya, slutade väll tillverkas på 90 talet. Helt och hållet ägarens fel. Tänk på att båten troligtvis har dragits upp xxx antal ggr genom åren.R roli skrev:
Fult så det blir kulT tompaah7503 skrev:Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.
Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.
[bild]