Båt ovanpå en kraschad pickup med släp vid en trafiksignal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars kan det gå såhär... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Wow
Violina och 6 till
  • Laddar…
Vi körde sopor från ett hus vid torget en dag,
en fet folkskolegrabb och jag.
Han är en notorisk struntare av att surra fast lasten men det gick bra: "Jag kör så sakta, den är så tung etc."
Väl framme på återvinningen visade det sig att de inte ville ta emot vår gamla P19-tub så den fick åka tillbaka på släpet igen och då insåg t.o.m han att det var läge att surra fast den, vilket inte var det lättaste trots att vi inte led brist på spännband.
OT: Väl tillbaka öppnade jag flaskan, en liten doft av gasol smet ut, sedan tog jag en rörtång och skruvade bort hela ventilen så nu är den metallskrot....
 
G
O oas skrev:
[bild]
Annars kan det gå såhär... :rolleyes:
Några exempel till


Bild på två kolliderade pickup-bilar med en båt på en släpvagn ovanpå den vita bilen, brandman på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorbåt ovanpå släpvagn faller av och landar på väg vid korsning med förvånad person i väst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorbåt felaktigt lastad på släpvagn vilket resulterat i en olycka på vägen med människor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Violina och 5 till
  • Laddar…
Kommer det en pickup på släpet så hjälper nog inte några spännband.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kommer det en pickup på släpet så hjälper nog inte några spännband.
Fast nu är det ju båten som har kört över pickupen, inte tvärt om. :)
 
Efter att en pickup tagit dess plats på släpet...
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Gubbar av det gamla gardet, det riktigt gamla som är ännu gamlare än jag, brukar ofta använda termer som "jag kör så sakta" eller "den är så tung så den kommer ingenstans detta fast de har, eller haft åtminstone, både C- och E-kort. Jag åkte med en sån idag och vi fick nobben att lämna en gammal P19-gasoltub från lasset på återvinningen. Hade jag inte varit med hade den tuben säkert åkt tillbaka till utgångspunkten hej vilt rullande på flaket. Spännband led vi ingen brist på.
OT: Flaskans ventil öppnades och jag tog bort hela ventilpaketet med en rörtång så nu är den desarmerad och går som metallskrot.
 
D Daniel 109 skrev:
Kommer det en pickup på släpet så hjälper nog inte några spännband.
Fast om båten varit ordentligt surrad vid trailern (det heter båttrailer inte släp) så hade troligtvis båten inte stått på taket. Utan förhoppningsvis hade den stannat vid flaket.
Hur som, det är bara idioter som är ute på vägarna med osurrade båtar.

Men när vi ändå pratar båt.
Hade köpt ny 80 trailer och skulle ett par mil på riksväg, självklart korrekt surrad båt och allt. I med båten är knallgul så tycker jag mig att folk borde sett båten, propellern var kritvit och stack inte ut så långt då jag hade motorn rakt ner.
Men det var då jävlar i de folk ändå och nästan nosade på propellern, vi snackar cm ifrån motorn. Det är skräckexempel på andra hållet med trafiken.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Efter att en pickup tagit dess plats på släpet...
Ah, nu såg jag första bilden du syftade på. :rofl: (y)
 
R roli skrev:
På de två båttrailer som jag har haft så har det funnits en liten kedja med snabbögla som man kan koppla i båtens stävögla när den är uppvinschad på trailern. Är den kopplad (om den då finns) så har man säkrat båten mot att vinschen skulle släppa.
Men stävöglans infästning i båten kan gå sönder/lossna i värsta fall, i en brant uppförsbacke.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Vi körde sopor från ett hus vid torget en dag,
en fet folkskolegrabb och jag.
Han är en notorisk struntare av att surra fast lasten men det gick bra: "Jag kör så sakta, den är så tung etc."
Väl framme på återvinningen visade det sig att de inte ville ta emot vår gamla P19-tub så den fick åka tillbaka på släpet igen och då insåg t.o.m han att det var läge att surra fast den, vilket inte var det lättaste trots att vi inte led brist på spännband.
OT: Väl tillbaka öppnade jag flaskan, en liten doft av gasol smet ut, sedan tog jag en rörtång och skruvade bort hela ventilen så nu är den metallskrot....
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Gubbar av det gamla gardet, det riktigt gamla som är ännu gamlare än jag, brukar ofta använda termer som "jag kör så sakta" eller "den är så tung så den kommer ingenstans detta fast de har, eller haft åtminstone, både C- och E-kort. Jag åkte med en sån idag och vi fick nobben att lämna en gammal P19-gasoltub från lasset på återvinningen. Hade jag inte varit med hade den tuben säkert åkt tillbaka till utgångspunkten hej vilt rullande på flaket. Spännband led vi ingen brist på.
OT: Flaskans ventil öppnades och jag tog bort hela ventilpaketet med en rörtång så nu är den desarmerad och går som metallskrot.
Kan det vara så att man får dåligt närminne av att andas gasol? Det är fjorton minuter mellan dina två berättelser...;)
 
  • Gilla
  • Haha
ByggStålis och 13 till
  • Laddar…
Visst kan stävöglan gå sönder men om det sker på en båt som är avsedd att vara trailingsbar så skulle jag reklamera det som tillverkningsfel/dålig konstruktion eftersom den skall håll för att få upp båten på en trailer. Vilket borde vara en större belastning än vad en brant uppförsbacke kan ge.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
G
R roli skrev:
Visst kan stävöglan gå sönder men om det sker på en båt som är avsedd att vara trailingsbar så skulle jag reklamera det som tillverkningsfel/dålig konstruktion eftersom den skall håll för att få upp båten på en trailer. Vilket borde vara en större belastning än vad en brant uppförsbacke kan ge.
Vet inte om det hjälper så mycket om båten rullat av trailern och in i bilen bakom och kanske skadat personerna i den.
Om du kör i 80 med båten på trailern så lär det bli mer krafter på öglan än om du drar upp den på trailern, skulle inte tro att öglan är konstruerad för att dra upp båten i nån högre fart.
Båten ska liksom annat gods man fraktar vara fastspänt, friktionen för båten mot trailern är ju typ 0, så det enda som håller den kvar är öglan och bandet/vajern/kedjan som sitter mellan öglan och trailern.
 
  • Älska
Harrison
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Vet inte om det hjälper så mycket om båten rullat av trailern och in i bilen bakom och kanske skadat personerna i den.
Om du kör i 80 med båten på trailern så lär det bli mer krafter på öglan än om du drar upp den på trailern, skulle inte tro att öglan är konstruerad för att dra upp båten i nån högre fart.
Båten ska liksom annat gods man fraktar vara fastspänt, friktionen för båten mot trailern är ju typ 0, så det enda som håller den kvar är öglan och bandet/vajern/kedjan som sitter mellan öglan och trailern.
Du behöver inte förklara för mig att en båt skall vara fastspänd då det är en självklarhet för mig. Men jag vill ändå påstå att stävöglan får sin största belastning när man vinschar upp den på båttrailern.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Du behöver inte förklara för mig att en båt skall vara fastspänd då det är en självklarhet för mig. Men jag vill ändå påstå att stävöglan får sin största belastning när man vinschar upp den på båttrailern.
Det värsta som kan hända för stävöglan är nog om båten börjar åka ikapp bilen. Då kommer det dra i helt fel riktning för öglan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.