findus42 findus42 skrev:
[bild]
Det KAN ju vara puffat ris i säckarna!

En polsk byggfirma som vi har anlitat vitt, har en gammal motorbåt på en vanlig båttrailer, som har en handvinsch med band, som kopplas fast i stäv-öglan på båten. När vi såg, att de inte hade några lastband alls runt båten och fastsatta i båttrailern, erbjöd vi dem att få låna lastband av oss. Men deras chef sa att det inte behövdes och att han kunde reglerna. Men då ligger båten kvar på trailern endast med stöd av en kugge i metall samt stäv-öglan. Samt lite friktion från rullarna i båttrailern. Behövs lastband eller inte i detta fall?

• Gilla
Halle83
  • Laddar…
H Harrison skrev:
En polsk byggfirma som vi har anlitat vitt, har en gammal motorbåt på en vanlig båttrailer, som har en handvinsch med band, som kopplas fast i stäv-öglan på båten. När vi såg, att de inte hade några lastband alls runt båten och fastsatta i båttrailern, erbjöd vi dem att få låna lastband av oss. Men deras chef sa att det inte behövdes och att han kunde reglerna. Men då ligger båten kvar på trailern endast med stöd av en kugge i metall samt stäv-öglan. Samt lite friktion från rullarna i båttrailern. Behövs lastband eller inte i detta fall?
Hade samma princip på min gamla båt o den skulle jag inte kört utan band. Ett band i stäven och ett band i aktern anser jag räcker.

• Älska
Harrison
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Hade samma princip på min gamla båt o den skulle jag inte kört utan band. Ett band i stäven och ett band i aktern anser jag räcker.
Ja, vi gör exakt så med vår centerbords-segelbåt, som har sin egen båttrailer, anpassad till den.

• Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ska jag åka lite längre med en båt på trailer så brukar jag ha vinschen i stävöglan och sedan ett extra spännband över fören för att hålla den ner och dra mot vinschstödet, därefter ett band på varje sida bak. Då känns det tryggt. Skulle dock inte vara speciellt bekymrad över att åka en kortare sträcka utan bakre banden, någon extra säkring utöver vinschen vill man ju ha...

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska jag åka lite längre med en båt på trailer så brukar jag ha vinschen i stävöglan och sedan ett extra spännband över fören för att hålla den ner och dra mot vinschstödet, därefter ett band på varje sida bak. Då känns det tryggt. Skulle dock inte vara speciellt bekymrad över att åka en kortare sträcka utan bakre banden, någon extra säkring utöver vinschen vill man ju ha...
Japp och helst även upp för rampen, sett flera som tappat sina båtar då dom endast satt fast med vinschen som släppt påväg upp.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Japp och helst även upp för rampen, sett flera som tappat sina båtar då dom endast satt fast med vinschen som släppt påväg upp.
På de två båttrailer som jag har haft så har det funnits en liten kedja med snabbögla som man kan koppla i båtens stävögla när den är uppvinschad på trailern. Är den kopplad (om den då finns) så har man säkrat båten mot att vinschen skulle släppa.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Vår båtklubb har en väldigt brant och sned backe och många båtar har trillat av släpet under årens gång.

• Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

Det kanske var mig du såg! Fast detta var faktiskt helt ok lastat och surrat. Minns inte riktigt om det var färdigsurrat på denna bild, tror jag hade några extra ”just in case” band också.
Jag skulle aldrig våga åka bakom denna bil, skulle bli helt skräckslagen. Bara det gör att ansvarig förare bör göra något mer för att inte skrämma livet ur folk så de kör åt helvete!

• Haha
faf
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Jag skulle aldrig våga åka bakom denna bil, skulle bli helt skräckslagen. Bara det gör att ansvarig förare bör göra något mer för att inte skrämma livet ur folk så de kör åt helvete!
Varför? Allt är korrekt fastspänt, möjligen att man vill dra ett eller två band framifrån och bak också, för att förhindra att fartvinden griper tag för mycket och välter lasset bakåt, men rent teoretiskt är det korrekt och lagligt surrat.

G
En båt som är ute å rör på dej helt själv ;)
Motorbåt på en trailer som ser ut att köra av sig själv på motorvägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag såg så fanns det inga spännband men även om det fanns så kan man ju fundera på hur mycket bakåtsikt föraren har...

G GammelMan99 skrev:
Vad jag såg så fanns det inga spännband men även om det fanns så kan man ju fundera på hur mycket bakåtsikt föraren har...
När det gäller bakåt sikt i speglar så gäller väl samma regler här som när man kör med husvagn.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
R roli skrev:
När det gäller bakåt sikt i speglar så gäller väl samma regler här som när man kör med husvagn.
Kravet är att man 10 meter bakåt räknat från förarplatsen har en siktbredd på 2,5 meter. Uppfyller man det med bilens vanliga backspeglar så behövs inte extraspeglar.

• Illustration som visar siktbredd och avstånd för backspeglar på en bil med släpvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Släpper den lille öglan i fören så åker båten all sin jävla väg när rullarna börjar röra på sig.
Den ska vara spänd vid kärran inte i fören. Den är endast till för att dra upp eller lossa båten vid båtplatser. Jag hade åtminstone 2 breda spännband och fören förankrad på min 450kg tunga sportbåt, =)

• Älska
Harrison
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
skulle inte heller åka bakom någon annan med detta lass, men nu var det ju jag själv som surrat så då slipper man ju det. Och som sagt allt satt fast precis som planerat vid hemkomst så lastsäkringen var mer än ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.