1 014 152 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
En polsk byggfirma som vi har anlitat vitt, har en gammal motorbåt på en vanlig båttrailer, som har en handvinsch med band, som kopplas fast i stäv-öglan på båten. När vi såg, att de inte hade några lastband alls runt båten och fastsatta i båttrailern, erbjöd vi dem att få låna lastband av oss. Men deras chef sa att det inte behövdes och att han kunde reglerna. Men då ligger båten kvar på trailern endast med stöd av en kugge i metall samt stäv-öglan. Samt lite friktion från rullarna i båttrailern. Behövs lastband eller inte i detta fall?
Hade samma princip på min gamla båt o den skulle jag inte kört utan band. Ett band i stäven och ett band i aktern anser jag räcker.H Harrison skrev:En polsk byggfirma som vi har anlitat vitt, har en gammal motorbåt på en vanlig båttrailer, som har en handvinsch med band, som kopplas fast i stäv-öglan på båten. När vi såg, att de inte hade några lastband alls runt båten och fastsatta i båttrailern, erbjöd vi dem att få låna lastband av oss. Men deras chef sa att det inte behövdes och att han kunde reglerna. Men då ligger båten kvar på trailern endast med stöd av en kugge i metall samt stäv-öglan. Samt lite friktion från rullarna i båttrailern. Behövs lastband eller inte i detta fall?
Ska jag åka lite längre med en båt på trailer så brukar jag ha vinschen i stävöglan och sedan ett extra spännband över fören för att hålla den ner och dra mot vinschstödet, därefter ett band på varje sida bak. Då känns det tryggt. Skulle dock inte vara speciellt bekymrad över att åka en kortare sträcka utan bakre banden, någon extra säkring utöver vinschen vill man ju ha...tttomten skrev:
Japp och helst även upp för rampen, sett flera som tappat sina båtar då dom endast satt fast med vinschen som släppt påväg upp.MathiasS skrev:Ska jag åka lite längre med en båt på trailer så brukar jag ha vinschen i stävöglan och sedan ett extra spännband över fören för att hålla den ner och dra mot vinschstödet, därefter ett band på varje sida bak. Då känns det tryggt. Skulle dock inte vara speciellt bekymrad över att åka en kortare sträcka utan bakre banden, någon extra säkring utöver vinschen vill man ju ha...
På de två båttrailer som jag har haft så har det funnits en liten kedja med snabbögla som man kan koppla i båtens stävögla när den är uppvinschad på trailern. Är den kopplad (om den då finns) så har man säkrat båten mot att vinschen skulle släppa.Lulaua skrev:
Jag skulle aldrig våga åka bakom denna bil, skulle bli helt skräckslagen. Bara det gör att ansvarig förare bör göra något mer för att inte skrämma livet ur folk så de kör åt helvete!MathiasS skrev:
Varför? Allt är korrekt fastspänt, möjligen att man vill dra ett eller två band framifrån och bak också, för att förhindra att fartvinden griper tag för mycket och välter lasset bakåt, men rent teoretiskt är det korrekt och lagligt surrat.blomknopp skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Kravet är att man 10 meter bakåt räknat från förarplatsen har en siktbredd på 2,5 meter. Uppfyller man det med bilens vanliga backspeglar så behövs inte extraspeglar.R roli skrev:
Släpper den lille öglan i fören så åker båten all sin jävla väg när rullarna börjar röra på sig.H Harrison skrev:En polsk byggfirma som vi har anlitat vitt, har en gammal motorbåt på en vanlig båttrailer, som har en handvinsch med band, som kopplas fast i stäv-öglan på båten. När vi såg, att de inte hade några lastband alls runt båten och fastsatta i båttrailern, erbjöd vi dem att få låna lastband av oss. Men deras chef sa att det inte behövdes och att han kunde reglerna. Men då ligger båten kvar på trailern endast med stöd av en kugge i metall samt stäv-öglan. Samt lite friktion från rullarna i båttrailern. Behövs lastband eller inte i detta fall?
Den ska vara spänd vid kärran inte i fören. Den är endast till för att dra upp eller lossa båten vid båtplatser. Jag hade åtminstone 2 breda spännband och fören förankrad på min 450kg tunga sportbåt, =)
skulle inte heller åka bakom någon annan med detta lass, men nu var det ju jag själv som surrat så då slipper man ju det. Och som sagt allt satt fast precis som planerat vid hemkomst så lastsäkringen var mer än ok.blomknopp skrev: