1 014 185 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Där klarar man sig på en variant av "förstängning" skulle man kunna kalla det. Om vi lämnar det här med vikterna (som oftast är det som begränsar) så är kravet på den typen av last att utjämnat lass inte ska nå över lämmarna samt vid schaktlucka så ska vinkeln bakåt/över luckan inte vara alltför brant. Jag minns inte siffran men får för mig att det är 45 gr vilket dock låter mycket eftersom man då börjar närma sig rasvinkeln för vissa finare fraktioner.Workingclasshero skrev:
Dessutom får ingen större del av lasset (ex vis större sten) ha sin tyngdpunkt ovanför lämmarna.
Det finns också krav om att lasten inte ska damma eller på annat sätt lämna flaket (som den flisbil jag hamnade bakom häromdagen som åkte med öppet kapell).
Du skulle nog behöva se/läsa NTFs (?) bilbälteskampanj från 80-talet,Workingclasshero skrev:
”Ingen elefant i baksätet”
https://www.bilprovningen.se/bilpro...-alltfor-manga-elefanter-kvar-i-baksatet.html
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 857 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 857 inlägg
Såg häromdagen en rätt stor skopa till en grävmaskin mitt på flaket. Där jag satt i bilen kunde jag inte se att den var fastspänd på något sätt, men säker är jag inte. Är det ok? För mig kändes det tveksamt vid en olycka, men det kanske är så man gör/ska göra?
Den ska lastsäkras men från en bil ser du inte upp på ett flak (utgår från att det var ett flak eftersom du skriver det.Fairlane skrev:
Skopan kan alltså ha varit förstängd eller surrad under din synlinje.
Medlem
· Stockholm
· 4 013 inlägg
Näe, det behöver jag inte, men högst relevant för många.R Robban_C skrev:
230% är en sammanslagning av samma sak som Robban C skrev, och jag uttryckte det enkelt, men det blev tydligen för svårt ;-)
Fantastisk tråd detta, klart spännande". ;-)
Workingclasshero, jag förstod faktiskt inte vad du menade med 230%. Förstod inte att det var en sammanslagning av värdena.
Poängterar dock att värdena tar ju ut varandra två och två så även om det stämmer rent matematiskt så gör det ju inte det fysiskt.
Men vi släpper det nu när vi har förstått varandra.
Fairlane, jag kan tillägga att det kan mycket väl, kanske till och med högst sannolikt, ha varit så att den där skopan inte alls var lastsäkrad eller surrad på något som helst vis och då är det fel. Det jag bara ville belysa är att det troligen inte går att avgöra utan att titta över kanten på flaket.
Apropå Fairlanes skopa kan komma med en fråga, främst till er som inte har så mycket koll på lastsurrning etc. Det innebär att Workingclass och några till kanske kan hoppa över det här eftersom ni kan det här. Jag har alltså svaret, syftet är att andra ska få fundera lite.
Schaktmassor på flaket och en skopa ska med samtidigt.
"Gräva ner" skopan i schaktmassorna och koppla loss den på plats? Bara fästet och överdelen sticker upp ur massorna. Lagligt?
Lägga skopan i ena hörnet av flaket? Lagligt?
Poängterar dock att värdena tar ju ut varandra två och två så även om det stämmer rent matematiskt så gör det ju inte det fysiskt.
Men vi släpper det nu när vi har förstått varandra.
Fairlane, jag kan tillägga att det kan mycket väl, kanske till och med högst sannolikt, ha varit så att den där skopan inte alls var lastsäkrad eller surrad på något som helst vis och då är det fel. Det jag bara ville belysa är att det troligen inte går att avgöra utan att titta över kanten på flaket.
Apropå Fairlanes skopa kan komma med en fråga, främst till er som inte har så mycket koll på lastsurrning etc. Det innebär att Workingclass och några till kanske kan hoppa över det här eftersom ni kan det här. Jag har alltså svaret, syftet är att andra ska få fundera lite.
Schaktmassor på flaket och en skopa ska med samtidigt.
"Gräva ner" skopan i schaktmassorna och koppla loss den på plats? Bara fästet och överdelen sticker upp ur massorna. Lagligt?
Lägga skopan i ena hörnet av flaket? Lagligt?
Fråga 1: Bra fråga. Jag själv skulle inte fundera på att köra en skopa i lag med grus, man kör ju blandade massor hela tiden. Typ grus/jord blandat med stenbumlingar, osv... Men däremot finns ju många lustiga lagar i det här landet.R Robban_C skrev:Workingclasshero, jag förstod faktiskt inte vad du menade med 230%. Förstod inte att det var en sammanslagning av värdena.
Poängterar dock att värdena tar ju ut varandra två och två så även om det stämmer rent matematiskt så gör det ju inte det fysiskt.
Men vi släpper det nu när vi har förstått varandra.
Fairlane, jag kan tillägga att det kan mycket väl, kanske till och med högst sannolikt, ha varit så att den där skopan inte alls var lastsäkrad eller surrad på något som helst vis och då är det fel. Det jag bara ville belysa är att det troligen inte går att avgöra utan att titta över kanten på flaket.
Apropå Fairlanes skopa kan komma med en fråga, främst till er som inte har så mycket koll på lastsurrning etc. Det innebär att Workingclass och några till kanske kan hoppa över det här eftersom ni kan det här. Jag har alltså svaret, syftet är att andra ska få fundera lite.
Schaktmassor på flaket och en skopa ska med samtidigt.
"Gräva ner" skopan i schaktmassorna och koppla loss den på plats? Bara fästet och överdelen sticker upp ur massorna. Lagligt?
Lägga skopan i ena hörnet av flaket? Lagligt?
Jag tippar på att det är lagligt. Skopan är ju ändå förstängd med hjälp av det lösa godset då.
Fråga 2: I ena hörnet, utan att det finns något annat i flaket? Nej, då är den inte lastsäkrad med något och inte förstängd heller. Alltså olagligt.
Utan avsikt att märka på ord så avses här accelerationen som lastsäkringen ska hantera, inget annat. Dvs 0,8 G är en acceleration, närmare bestämt 80% av 9,81m/s2 och denna acceleration skall surrningen orka för hela lastvikten.R Robban_C skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 857 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 857 inlägg
Som sagt, skopan jag såg kan varit fastspänd. Jag såg bara övre delen och där gick ingen kedja eller rem. I övrigt såg flaket tomt ut och skopan låg mitt på räknat i sidled och runt bakersta fjärdedelen.
Jag har ingen koll på sådant alls och det kändes tveksamt men kan varit ok. Själv hade jag nog lagt den längst fram på flaket, men det kanske inte är så man gör.
Jag har ingen koll på sådant alls och det kändes tveksamt men kan varit ok. Själv hade jag nog lagt den längst fram på flaket, men det kanske inte är så man gör.
Fråga 1:O oas skrev:Fråga 1: Bra fråga. Jag själv skulle inte fundera på att köra en skopa i lag med grus, man kör ju blandade massor hela tiden. Typ grus/jord blandat med stenbumlingar, osv... Men däremot finns ju många lustiga lagar i det här landet.
Jag tippar på att det är lagligt. Skopan är ju ändå förstängd med hjälp av det lösa godset då.
Fråga 2: I ena hörnet, utan att det finns något annat i flaket? Nej, då är den inte lastsäkrad med något och inte förstängd heller. Alltså olagligt.
Lagligt så länge skopans tyndgpunkt är under den begränsningslinje som utgörs av sidolämmar, framstam samt den 45-gradiga planet uppåt/framåt från schaktluckan.
Man kan se skopan som en sten eller vas om helst och då gäller det här med tyngdpunkten enligt ovan.
Fråga 2:
Jag avsåg i hörnet med grus på flaket. Då blir skopan förstängd av gruset.
Men i övrigt tomt så får är det som du säger olagligt.
Vad väger en skopa? Man har ju N-värdet och framaxeltryck och sånt att tänka på också.Fairlane skrev:Som sagt, skopan jag såg kan varit fastspänd. Jag såg bara övre delen och där gick ingen kedja eller rem. I övrigt såg flaket tomt ut och skopan låg mitt på räknat i sidled och runt bakersta fjärdedelen.
Jag har ingen koll på sådant alls och det kändes tveksamt men kan varit ok. Själv hade jag nog lagt den längst fram på flaket, men det kanske inte är så man gör.
En skopa väger förmodligen runt 500 kg beroende på storlek. Inga problem att frakta på en lastbil med andra ord, då man lagligt kan lasta runt 12-13 ton på en vanlig lastbil beroende på utrustning.K Kirre2 skrev:
Ungefär som Oas skrev, beroende på storlek.K Kirre2 skrev:
En skopa till en fullstor hjulgrävare väger 4-600 kg.
Men det finns givetvis skopor som väger 50 ton också men det var knappast en sån i det här fallet.
En treaxlig bil lastar 12-13 ton. En fyraxlig bil lastar 17-18 ton. Detta förutsatt att dom inte har nåt sånt som kran etc.
Det innebär att N-värde, framaxeltryck etc inte spelar nån roll var man än lägger skopan så länge det bara handlar om ett eller några ton.