H Hakan69 skrev:
[bild] Den här inte så dålig
ha ha ha, det var den bästa på länge..Gott skratt

:oops:Kålsupare som man är så är det ett faktum att jag platsar i tråden själv numera.
Skulle plocka upp en våningssäng i grannbyn till mitt föräldrahem. Tarrsäng som det heter på inrikiska.
Lite bristande kommunikation mellan mig och säljaren gav mig en plats i tråden då endast takräcket var med. Till mitt försvar så var det 12 min körning på enslig skogsväg i knappt 40km/h. Inget jag gett mig ut på större väg med. Glad att ingen av er såg mig, el annan trafikant mötte mig...

• Bil med en våningssäng fastspänd på takräcket parkerad framför ett rött hus med gröna detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bil med överlastad våningssäng på takräcket på en lantlig gräsmatta.
    Skapa konto
Det där är väl en föredömlig lastsurrning jämfört med typ allt i tråden. :D Antar att sängen inte väger några 75kg? Check! Riktigt takräcke har du. Check! Ser inte ut att finnas några lösa delar. Check! Snygga spännremmar. Check! (y)
Det enda jag reagerade på var spindelnätet i framkant, men det lär väl knappast inverka menligt på säkerheten tänker jag. ;)

Tumme upp från mig! :ok:

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Lägger in mitt ekipage innan nån annan gör det

Släpvagn med badtunna säkrad med orange spännband parkerad utomhus.
Skapa konto

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det där ser väl inte så tokigt ut. Typiskt svårsurrat objekt eftersom det är tungt men ändå ömtåligt i konstruktionen. Lätt att knäcka bärande delar när man drar åt...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Var på Byggmax Borlänge idag igen.

• Parkerad bil utanför Byggmax i Borlänge med byggmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Lancen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Lägger in mitt ekipage innan nån annan gör det

[bild]
Kanske två band i loop runt badet och till öglor i bakkant på släpet, för att ta kraft vid inbromsning om nedspänning inte kan göras tillräckligt.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är nog inte flaköverhänget -RB- menar utan att nedre tredjedelen av reg-skylten döljs av staget som håller stänkskärmen.
Exakt så. Skylten syns ju knappt ens om bilen skulle vara utan något flak.

A
Nu får inte jag ta bilder. Men de bilarna jag lossat idag så står handtruckarna helt löst på flaket, med truckstopp. Men en bit från det lösa styckegodset.
Vid tvärnit så flyger garanterat trucken fram och skada ömtåligt gods som också ramlar omkull och slås sönder. Man kan ju om man har pallar på bilen iallafall köra in trucken och pumpa upp den så den står still.
Har bara sett en hittills på ett par år som hade sin handtruck instoppad i en låda på bilen, riktigt fint att ha det så ju.

Rkarlsson skrev:
Nu får inte jag ta bilder. Men de bilarna jag lossat idag så står handtruckarna helt löst på flaket, med truckstopp. Men en bit från det lösa styckegodset.
Vid tvärnit så flyger garanterat trucken fram och skada ömtåligt gods som också ramlar omkull och slås sönder. Man kan ju om man har pallar på bilen iallafall köra in trucken och pumpa upp den så den står still.
Har bara sett en hittills på ett par år som hade sin handtruck instoppad i en låda på bilen, riktigt fint att ha det så ju.
Man brukar väl sätta den i stoppen och sen spänna fast den med ett spännband. Sätter man den under en pall och rågat pumpa upp den lite för högt åker dem iväg med pall och allt.

A
K Kirre2 skrev:
Man brukar väl sätta den i stoppen och sen spänna fast den med ett spännband. Sätter man den under en pall och rågat pumpa upp den lite för högt åker dem iväg med pall och allt.
Har jag aldrig sett, kanske en handfull gånger av hundratals bilar.
Det jag menar är att kör in trucken och bara höj så den tar precis fatt i pallen iallafall, inte så du lyfter pall.
Måste vara bättre än att bara ha den lös i stoppen kan jag tycka. Men det är ju inte jag som skadar varorna, men när de skadat vårt gods blir de däremot sura miner när jag tar foto av godset och säger åt dem att skriva skadat gods. =)

Rkarlsson skrev:
Har jag aldrig sett, kanske en handfull gånger av hundratals bilar.
Det jag menar är att kör in trucken och bara höj så den tar precis fatt i pallen iallafall, inte så du lyfter pall.
Jag gör det i alla fall.
Och det förstår jag väl, men då bör man sätta ett spännband bakom i alla fall, för det är en fin gräns mellan att lyfta för lite eller för mycket och lagom.

• Gilla
Fredrik_Lerum och 1 till
  • Laddar…
A
K Kirre2 skrev:
Jag gör det i alla fall.
Och det förstår jag väl, men då bör man sätta ett spännband bakom i alla fall, för det är en fin gräns mellan att lyfta för lite eller för mycket och lagom.
Man går på känslan ;) Men i med lasten troligtvis skjuts fram i bilens riktning så sitter ju trucken ganska bättre i en pall med gafflarna mot körriktning än lös. Men spännband är ju absolut bäst.

Att låsa pallgrodan genom att pumpa upp den under en pall är inte godkänd lastsäkring ens om så pallen är fastskruvad i flaket.
Hydraulik kan sjunka och då är inte pallgrodan lastsäkrad.
Att specifikt den pallgrodan man använder inte sjunker håller inte, ventilen eller packningarna kanske är täta nu men i nästa ögonblick så börjar dom läcka och då sjunker pallgrodan och är därmed inte lastsäkrad.

Godkänt eller inte, det är ju knappast ett sämre läge än att ha den stående löst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.