1 050 612 läst · 4 853 svar
1051k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Lagen gör ingen skillnad på dålig eller ingen lastsäkring. Körkortet kan ryka och man kan få böter.tveksamt skrev:
Men däremot kan ju länsman ute på vägen välja att rapportera eller inte rapportera.
Och rapporterar han så kan ju åklagaren välja att släppa ärendet eller att klämma till ordentligt.
Det finns liksom bara rätt eller fel rent juridiskt sett. Och det finns ofta ett flertal rätta sätt och ett oändligt antal felaktiga sätt.
I dessa scenario så är det pest eller kolera. Hade jag brutit mot godkänd lastsäkring så hade jag valt alla dagar i veckan att ha trucken i en pall istället för ett sketet stopp längst bak på flaket.R Robban_C skrev:Att låsa pallgrodan genom att pumpa upp den under en pall är inte godkänd lastsäkring ens om så pallen är fastskruvad i flaket.
Hydraulik kan sjunka och då är inte pallgrodan lastsäkrad.
Att specifikt den pallgrodan man använder inte sjunker håller inte, ventilen eller packningarna kanske är täta nu men i nästa ögonblick så börjar dom läcka och då sjunker pallgrodan och är därmed inte lastsäkrad.
Här behöver förvisso inte chaffisarna vara rädda för länsman, för länsman har avvecklat trafik sen 2015. Man ska vara glad om de ens syns ute på trafikärenden här.R Robban_C skrev:Lagen gör ingen skillnad på dålig eller ingen lastsäkring. Körkortet kan ryka och man kan få böter.
Men däremot kan ju länsman ute på vägen välja att rapportera eller inte rapportera.
Och rapporterar han så kan ju åklagaren välja att släppa ärendet eller att klämma till ordentligt.
Det finns liksom bara rätt eller fel rent juridiskt sett. Och det finns ofta ett flertal rätta sätt och ett oändligt antal felaktiga sätt.![]()
Nej, inte lagen.R Robban_C skrev:Lagen gör ingen skillnad på dålig eller ingen lastsäkring. Körkortet kan ryka och man kan få böter.
Men däremot kan ju länsman ute på vägen välja att rapportera eller inte rapportera.
Och rapporterar han så kan ju åklagaren välja att släppa ärendet eller att klämma till ordentligt.
Det finns liksom bara rätt eller fel rent juridiskt sett. Och det finns ofta ett flertal rätta sätt och ett oändligt antal felaktiga sätt.![]()
Men om det är som skrevs tidigare att man med ingen lastsäkring då och då krossar godset man transporterar och då får stå för notan på det skulle jag, i valet mellan just dålig och ingen, alla dagar i veckan välja dålig.
Att jag ännu hellre skulle välja en bra (och laglig) är en helt annan fråga.
Ja så gjorde jag, men sista fyra åren jag körde lastbil så lämnade jag alltid pallbjörnen på centralen, kunden har ju i princip alltid en pallbjörn att låna när man behöver. På det viset behövde jag aldrig bekymra mig om att lastsäkra pallbjörn. Dessutom vann jag lite plats i skåpet.K Kirre2 skrev:
Betydligt sämre att lyfta pall än att använda stopp men bäst är fastspänd.tveksamt skrev:
Om pallen lyfts lite till, vilket ofta sker pga att handtaget kan gunga, så har du pallvagn OCH pall som far runt-inte bra!
Vid användandet av stopp så bör du ställa in pallvagnen längst in i en pall och sen skjuta in stoppet under. Obs, se till så spärren på handtaget är ställt så att om handtaget gungar inte pumpar upp pallen.
Ett annat alternativ är att låsa vagnen tvärs pallen, uppumpad på undre brädan.
Men bäst är fastspänd!!!
mvh
Fd åkare, styckegods och dricka.
Va, försökte du inte hoppas på att be om långgafflar så du kunde sitta och surfa eller prata i telefon? Det försöker en del köra med mig. Men jag mena på att om de har 2 rader på bil och släp så går det betydligt snabbare om chaffisen drar fram pallarna till kanten än att jag ska hålla på och först tömma första raden, sen hämta längre gafflar som inte når hela vägen över ändå så att man får hasa ut dem för att ta nytt greppCheesen skrev:
Jag menar inte att man ska ha pallgrodan stå mer eller mindre löst. Det jag menar är att eftersom varken det ena eller det andra är ok så är det bättre att spänna fast pallgrodan. I alla fall i ett skåp med riktig lastsäkring, det tar ju bara typ 2-3 sekunder.Rkarlsson skrev:
Eller så ställer man in den under en pall _utan_ att lyfta och sen ställer man en godsstötta bakom.
Med endera lösningen så är man dels laglig, för den händelse att man trots allt ändå skulle stöta på länsman och då avser jag tunga gruppen eftersom det sannolikt bara är dom som kan lastsurrning. För dom är ju faktiskt ute och kollar tung trafik lite titt som tätt.
Dels avser jag att grejerna står kvar oberoende av vad lagen och länsman säger.
Sen ska man ju heller inte tro att man bara kan ställa ifrån sig en pall och sen är det klart. Den kan behöva surras den också, beroende på hur stor friktionen mot flaket är och beroende på hur högt pallens tyngdpunkt ligger.
Vi är helt eniga.tveksamt skrev:
Nej, inte lagen.
Men om det är som skrevs tidigare att man med ingen lastsäkring då och då krossar godset man transporterar och då får stå för notan på det skulle jag, i valet mellan just dålig och ingen, alla dagar i veckan välja dålig.
Att jag ännu hellre skulle välja en bra (och laglig) är en helt annan fråga.
Medlem
· Stockholm
· 4 194 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 194 inlägg
Jag håller med, just därför spänner man fast sakerna ännu bättre.F fiskbuggaren skrev:
Lagkravet är enkelt uttryckt 230%
Sen går det ju alltid att dividera vidare om det.
Man kan tänka att 1000kg på en mindre släpkärra, typ biltransport, så är det inte lasten som sitter fast i kärran, utan i många fall tvärtom.
Sen har vi ju grusbilar där lasten inte surras alls.
Fel. Dels finns inga krav på att lasten ska sitta fast efter krock (även om det vore önskvärt). Dels finns inga 230% och har åtminstone inte funnits i modern tid.Workingclasshero skrev:
Och att lasten ska sitta kvar efter krock, det finns ju nästan ingen som kan beräkna detta. Tänk dig bil med släpvagn som frontalkrockar med långtradare, hur ska man kunna säga att lasten ska sitta kvar när det sannolikt bara blir fragment kvar av bilen? Även om man så har riktiga spännbjörnar så kommer surrningspunkterna í släpet inte att sitta kvar om lasten är tung nog.
Lasten ska stå kvar utan att glida, tippa eller vandra och dom krafter som lasten ska klara är följande:
0,5 G åt sidorna samt bakåt.
0,8 G framåt (tidigare 1,0 G).
G är alltså lastens egenvikt.
Det här innebär att man i vissa fall kan slippa surra. Klarar man ovanstående genom att friktionen är stor nog att lasten inte kan glida samt att tyngdpunkten är sådan att lasten inte kan tippa, samt att lasten inte kan vandra till följd av vibrationer, då behöver man inte surra. Dock måste man även veta att man klarar belastningen som fartvinden kan ge upphov till och det är antagligen det som är svårast att beräkna. Tänk plywoodskiva.
Och jag passar på att nämna förstängning istället för surrning. Klarar man tippning och vindlast så kan förstängning absolut vara ett alternativ till surrning men då ska ju lämmarna på släpet vara godkända för detta och jag tvivlar på att dom är det. Jag tvivlar till och med på att dom som säljer såna släp känner till vad förstängning är, såvida dom inte har mer än B-kort.
Och apropå surrning och fästpunkter i bilkärran, hur många av er vet hur mycket surrningspunkterna på era bilkärror är godkända för? Egentligen är det så att många kärror inte klarar 0,8 x maxlast på enbart två surrningspunkter.
Min kärra lastar 2,5 ton och surrningspunkterna är godkända för 900 kg/st. Jag måste alltså egentligen surra i minst tre surrningspunkter.
Eller så satsar jag på att länsman inte känner till det här eftersom jag vet att lasten jag ofta lastar har så hög friktion att man egentligen borde kunna klara sig helt utan surrning.