1 028 438 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Nu har jag (och en kollega till mig) båda varit med om motsatsen, att vi tappat krok och släp, först efter flera mils färd, så tyvärr är det betydligt mer förekommande än man önskar..harry73 skrev:Det är en definitionsfråga.
Jag tror inte att det är vanligt att en bil med löstagbar dragkrok förlorar kroken under färden, så det är säkert att använda kroken.
Däremot tror jag att det är relativt vanligt att det under ett år finns ett eller några fall där en bil tappade sin last pga löstagbar dragkrok
Exakt ålder och märke på hans krok vet jag inte, men min var en westfalia med runt 6 år på nacken, så går inte skylla på varken ålder eller varumärke..
Min krok hade, vad jag kunde hitta, ingen ögla att fästa katastrofwiren i heller..
Fario skrev:Fick svar från Transportstyrelsen:
Hej!
Reglerna nedan gäller fordon. Cykel är per definition ett fordon så alltså gäller de även cykel.
I Trafikförordningen står följande om hur man ska göra med last:
78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller
2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms.
80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Med vänliga hälsningar
XXX XXX
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Som sagt...
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Efter att ni dömde ut mitt förra bidrag gör jag ett nytt försök
De understa skivorna är alltså bara lastsäkrade genom att det ligger några skivor till ovanpå. Skruvburkarna åkte in i bilen innan avfärd men i övrigt tror jag inte att det blev bättre än så här.
De understa skivorna är alltså bara lastsäkrade genom att det ligger några skivor till ovanpå. Skruvburkarna åkte in i bilen innan avfärd men i övrigt tror jag inte att det blev bättre än så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså bara spännband runt virket? Inte ner i släpen?F fiskbuggaren skrev:
Finns det inte öglor inne på släpet?
Jag ger dig minuspoäng, det är ju inte lastsäkring, du har bara gjort en stor koloss som flyttar hela lasten vid tvärnit.
Det är alltså inte lastsäkring på detta. Lastsäkring är när du binder ner i släpet, skulle du välta eller tappa släpen skall lasten stanna på flaket, inte överallt.
@fiskbuggaren sväng inte för snävt för då kommer virket att skada bilen.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 239 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 239 inlägg
När allt är ihopspännt med spännband så blir det så tungt det ligger stillaF fiskbuggaren skrev:
Berömda sista ord, de där är så tungt så det far ingenstans
Där fanns det ju inget om märkning, och reglerna är väldigt allmänna. Den praxis som gäller för bilar går inte att direkt tillämpa.Fario skrev:Fick svar från Transportstyrelsen:
Hej!
Reglerna nedan gäller fordon. Cykel är per definition ett fordon så alltså gäller de även cykel.
I Trafikförordningen står följande om hur man ska göra med last:
78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller
2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms.
80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Med vänliga hälsningar
XXX XXX
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen