Gårdagens besök på Byggmax gav detta fina exempel Bilparkering med bakluckan öppen och virke spänt med remmar utanför Byggmax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73
Vad är problemet?
 
Tror att till och med i transportstyrelsens bok för släp så ligger vajern runt kulan och det är helt ok även på uppkörning för B96 bara man drar åt öglan
 
Tror det FÖRR fanns ett lokalt krav i Sverige att säkerhetsvajern skulle fästas i ett separat avsett hål/fäste. Därför fanns det ett sådant på alla dragkrokar.

När bilarna blev helbilsgodkända försvann det och numera är det tillåtet att lägga vajern runt dragkulan. Vissa drag saknar helt enkelt andra fästmöjligheter. (Finns både löstagbara, infällbara och fasta som är så vad jag tycks minnas). Däremot finns det fortfarande vissa dragkrokstillverkare som fortfarande har ett specifikt hål för att fästa säkerhetsvajern på sina drag.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Alla löstagbara krokar borde ha krav på en separat ögla. Annars är ju wiren helt verkningslös om själva kroken lossnar, vilket inte är helt ovanligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att det är så. Dock kan den ju finnas en bit in under bilen.
 
useless useless skrev:
Alla löstagbara krokar borde ha krav på en separat ögla. Annars är ju wiren helt verkningslös om själva kroken lossnar, vilket inte är helt ovanligt.
Är det verkligen inte helt ovanligt? Det tror jag att det är.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Instämmer. om det vore så vanligt skulle de helt enkelt inte vara tillåtna.
 
Jaja, det är väl kanske inte så vanligt men det förekommer iallafall... Det jag ville ha sagt var att det borde finnas krav på att den typen av krok har en fast ögla för katastrofwiren som inte sitter på den löstagbara delen.
 
harry73
Det är en definitionsfråga.
Jag tror inte att det är vanligt att en bil med löstagbar dragkrok förlorar kroken under färden, så det är säkert att använda kroken.
Däremot tror jag att det är relativt vanligt att det under ett år finns ett eller några fall där en bil tappade sin last pga löstagbar dragkrok
 
useless useless skrev:
Alla löstagbara krokar borde ha krav på en separat ögla. Annars är ju wiren helt verkningslös om själva kroken lossnar, vilket inte är helt ovanligt.
Kan bara svara för vår förra bil (den första som vi ägt med löstagbar dragkrok). Den hade en lite plåt med hål för säkerhetsvajern men den var inte lättåtkomlig. Man var tvungen att gå ner på knä och titta upp under kofångaren för att hitta den. Då den satt på sidan av den fyrkantsprofil som man skulle stick upp den lösa dragkroken i. För att göra den lite mer lätt åtkomligt så satte jag ett avlångt rostfritt schackel i det plåtörat för att göra infästningen lite mer lättåtkomlig och få i kroken lättare. Den löstagbara kroken var endast loss vid besiktning, i övrigt satt den alltid på. Tror jag endast hade loss den en enda gång under de år som vi ägde bilen. Första montaget gjorde dessutom bilförsäljaren när vi köpte bilen som då var ca. 14 månader gammal. Kroken hade inte varit monterad tidigare då den endast varit i bagaget blank och fin helt fri från smuts.
 
Dagens Byggmax
Skrapade i redan vid utfarten men han körde vidare

En bil med släpvagn som skrapar vid utfarten från en bygghandel parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil med skrapande last vid utfart intill Byggmax-flagga och parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Fick svar från Transportstyrelsen:

Hej!
Reglerna nedan gäller fordon. Cykel är per definition ett fordon så alltså gäller de även cykel.

I Trafikförordningen står följande om hur man ska göra med last:
78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller
2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms.

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan

1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.

Med vänliga hälsningar
XXX XXX
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Kanske lite offtopic - Men när kunden alltid har rätt och lastaren inte bryr sig ett skit! :rofl:


Hade varit guld om man fick ta del av debatten som föranledde hela det här...
 
  • Haha
  • Gilla
Lajnus och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.