1 044 717 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Läser man vidare under lagtexten så nämns just märkning under 82 §.D Daniel 109 skrev:
Som jag tolkar det så skall man alltid märka om lasten sticker ut mer än en meter bakom men om den syns väl så behöver man inte märka den del som sticker ut framåt.
Och jag kan nu erkänna att jag märkte ut min last bakom cykelvagnen. Jag hade ett kort spännband runt utstickande del för att tajta till dem och där satte jag en reflexväst. Poängen är att jag alltid gör det för att det verkar vettigt men denna tråd gjorde att jag insåg att jag inte visste om reglerna gällde. Nu vet jag...
Kan för övrigt nämna att när jag byggde vagnen gjorde jag hålen av fyra skäl. Minska vikten på vagnen, skapa möjlighet att surra på olika sätt och för att det är snyggt. Och minska luftmotståndet så klart, man vill ju kunna hålla en hög hastighet...
Ni som i Löddetrakten ser en medelålders man i silverhjälm och med röd cykelvagn lastad med reglar som sticker ut bakåt får gärna vinka glatt!
Fordons last vid färd på väg
81 § Vid färd på väg får inte kedjor, rep, presenningar eller andra anordningar som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten hänga lösa utanför ett fordon eller släpa på marken.
82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.
Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut
1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita reflexer, och
2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.
Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.
83 § Last som i sidled skjuter ut utanför fordonet och är mer än 260 centimeter bred eller skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet skall vid färd på väg vara tydligt utmärkt.
Sådan utmärkning behövs dock inte om de utskjutande delarna ändå tydligt framgår för andra trafikanter. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 458 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 458 inlägg
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 240 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 240 inlägg
Kan då vara att lastsäkringen är under all kritik... Men det är ju överlast eller åtminstone väldigt nära överlast på de lilla släpet.F fiskbuggaren skrev:
Det kan nog vara rätt OK, beroende på. Är de fastsatta med 2st 6x150 mm skruv av bra sort per kloss, så håller det rätt många hundra kilo, stugan väger inte så fasligt.G Guson skrev:
Å andra sidan kan man rent logiskt tänka att klossarna borde hålla för vad spännbandet klarar, och det är dock mer tveksamt.
Hade man istället för klossarna satt lite längre reglar, som går ändå ner mot lastgolvet så hade man däremot kunnat dra hur hårt som helst med bandspännarna, och surrningen skulle inte gett sig förrän banden går av eller stugan demoleras ihop.
Det hade också kunnat tillverkat nåt som var hopspikat av lite regel och plank så de inte alls hade behövt skruva/spika i stugan.
2 Plank hopsatta på längden i 90° , utanpå dessa 2 reglar, något kortare.
Paketet mot knuten av stugan, nedre delen mot lastgolvet och på den övre delen läggs spännbanden ovanpå regeln och den lite utstickande plankan är mellan band och stuga.
Redigerat: