D Daniel 109 skrev:
Där fanns det ju inget om märkning, och reglerna är väldigt allmänna. Den praxis som gäller för bilar går inte att direkt tillämpa.
Läser man vidare under lagtexten så nämns just märkning under 82 §.
Som jag tolkar det så skall man alltid märka om lasten sticker ut mer än en meter bakom men om den syns väl så behöver man inte märka den del som sticker ut framåt.

Och jag kan nu erkänna att jag märkte ut min last bakom cykelvagnen. Jag hade ett kort spännband runt utstickande del för att tajta till dem och där satte jag en reflexväst. Poängen är att jag alltid gör det för att det verkar vettigt men denna tråd gjorde att jag insåg att jag inte visste om reglerna gällde. Nu vet jag...
Kan för övrigt nämna att när jag byggde vagnen gjorde jag hålen av fyra skäl. Minska vikten på vagnen, skapa möjlighet att surra på olika sätt och för att det är snyggt. Och minska luftmotståndet så klart, man vill ju kunna hålla en hög hastighet...

Ni som i Löddetrakten ser en medelålders man i silverhjälm och med röd cykelvagn lastad med reglar som sticker ut bakåt får gärna vinka glatt!

Fordons last vid färd på väg
81 § Vid färd på väg får inte kedjor, rep, presenningar eller andra anordningar som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten hänga lösa utanför ett fordon eller släpa på marken.

82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut
1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita reflexer, och
2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.

83 § Last som i sidled skjuter ut utanför fordonet och är mer än 260 centimeter bred eller skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet skall vid färd på väg vara tydligt utmärkt.
Sådan utmärkning behövs dock inte om de utskjutande delarna ändå tydligt framgår för andra trafikanter. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.
 
S
K knipo skrev:
Ja.
Märk bakänden så är det lugnt.
O överskrid inte 24 meter.:cool:
Spänn kedjan också.
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Från Transportstyrelsen:
En tillkopplad cykelkärra ska ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas.
 
Husbil på motorväg som drar en båt upphängd på ett cykelställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undra om cykelstället på denna där är gjord för en båt? Sen är de nog bäst att vägen är slät inte mycket frigång där inte
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
H Hamre268 skrev:
[bild]
Undra om cykelstället på denna där är gjord för en båt? Sen är de nog bäst att vägen är slät inte mycket frigång där inte
... och regnumret skall vara läsbart!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
G
thomas33 thomas33 skrev:
... och regnumret skall vara läsbart!
Det är ju det, du behöver bara läsa halvägs upp til himmelen för att se skylten :D
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Det är ju det, du behöver bara läsa halvägs upp til himmelen för att se skylten :D
På min skärm är bilden alltför liten och suddig, men då får jag lägga till att den även skall vara belyst! :crysmile:
 
G
thomas33 thomas33 skrev:
På min skärm är bilden alltför liten och suddig, men då får jag lägga till att den även skall vara belyst! :crysmile:
Belyst av den ljusa himmelen.
 
D Donald-Duck skrev:
Toyota Land Cruiser får i vissa modeller lasta 200 kg på taket. Det är till och med vanligt utomlands att du har ett tält och ligger och sover på biltaket.[bild]
Är väl OK, bara ingen gör det medan bilen framförs i trafik....
 
G
Ett bra exempel på hur man kan göra då man lastar en mindre stuga.
Inte min bild, stal den från ett företag som säljer såna stugor.
Mindre trästuga säkrad med orange spännband på en trailer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte hemskt impad av de där klossarna som remmarna dras mot men går det så går det! :-D
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F fiskbuggaren skrev:
Efter att ni dömde ut mitt förra bidrag gör jag ett nytt försök

De understa skivorna är alltså bara lastsäkrade genom att det ligger några skivor till ovanpå. Skruvburkarna åkte in i bilen innan avfärd men i övrigt tror jag inte att det blev bättre än så här.
[bild] [bild]
Kan då vara att lastsäkringen är under all kritik... Men det är ju överlast eller åtminstone väldigt nära överlast på de lilla släpet.
 
G
G Guson skrev:
Jag är inte hemskt impad av de där klossarna som remmarna dras mot men går det så går det! :-D
Hur hade du gjort ?
 
De klossarna tror jag är det minsta problemet. Klossarna under stugan däremot, för korta och risk att de glider undan.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Guson skrev:
Jag är inte hemskt impad av de där klossarna som remmarna dras mot men går det så går det! :-D
Det kan nog vara rätt OK, beroende på. Är de fastsatta med 2st 6x150 mm skruv av bra sort per kloss, så håller det rätt många hundra kilo, stugan väger inte så fasligt.

Å andra sidan kan man rent logiskt tänka att klossarna borde hålla för vad spännbandet klarar, och det är dock mer tveksamt.
Hade man istället för klossarna satt lite längre reglar, som går ändå ner mot lastgolvet så hade man däremot kunnat dra hur hårt som helst med bandspännarna, och surrningen skulle inte gett sig förrän banden går av eller stugan demoleras ihop.

Det hade också kunnat tillverkat nåt som var hopspikat av lite regel och plank så de inte alls hade behövt skruva/spika i stugan.
2 Plank hopsatta på längden i 90° , utanpå dessa 2 reglar, något kortare.
Paketet mot knuten av stugan, nedre delen mot lastgolvet och på den övre delen läggs spännbanden ovanpå regeln och den lite utstickande plankan är mellan band och stuga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.