1 028 407 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag åkte från Beijer efter två byggare som lastat en bra laddning trall i skidhållare av den här typen på taket:
Vid kraftig inbromsning vid första rödljuset åkte hela lasset fram och in genom bakrutan på bilen framför...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid kraftig inbromsning vid första rödljuset åkte hela lasset fram och in genom bakrutan på bilen framför...
Vår nuvarande bil med fällbar dragkrok har i alla fall en integrerad fästögla för säkerhetsvajer som dessutom är lätt att komma åt.P TheStills skrev:
Logga in
Skapa konto
Vår förra bil hade en demonterbar dragkrok och där satt öglan för säkerhetsvajern i själva fästet för kroken en bit in under kofångaren vilket gjorde att den var svår att nå. Men jag fäste ett schackel i öglan vilket gjorde att det blev lättare att fästa säkerhetsvajerns krok. Skulle tro att de flesta bilar med krok har en fästögla men att den inte alltid är lätt att se. För om man inte skall lägga vajer med en ögla över kroken så borde de krokar som är godkända i alla fall ha tänkt på hur vajern skall fästas (hoppas jag), för annars borde de inte ha blivit godkända eller?
Måste ställa en fråga till er som har koll.
Jag tillhör de som glatt använder min cykelvagn (som jag byggde av barnens gamla cykelvagn) när jag handlar, noterar att man inte ser många cyklar på Bauhaus direkt...
En cykel är ju ett fordon och min första tanke är fordon som fordon. ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lastsäkring och kontroll av lastsäkring på och i fordon".
Men är det korrekt att dessa föreskrifter bara gäller motorfordon? Och gäller regler om flagga med mera även cykelvagn och cykel?
Jag undrar helt enkelt...
Jag tillhör de som glatt använder min cykelvagn (som jag byggde av barnens gamla cykelvagn) när jag handlar, noterar att man inte ser många cyklar på Bauhaus direkt...
En cykel är ju ett fordon och min första tanke är fordon som fordon. ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lastsäkring och kontroll av lastsäkring på och i fordon".
Men är det korrekt att dessa föreskrifter bara gäller motorfordon? Och gäller regler om flagga med mera även cykelvagn och cykel?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Intressant fråga.Fario skrev:Måste ställa en fråga till er som har koll.
[bild] [bild]
När jag var 16 cyklade jag med surfbräda och mast lastat på en kanotvagn (typ två cykelhjul på en axel).
Minns inte om det var en flagga längst bak
ricebridge skrev:
Well, jag har också lärt mig den hårda vägen. Jag tror att det var detta lass, som har ett knippe OSB i botten. Allt satt fast på släpet, men av någon anledning fick jag för mig att lossa på vissa spännband redan ute på gatan. Därefter backade jag in och uppfarten har ju en lutning nedåt...så halvägs ner började hela skiten glida av släpet och det var just mellan två osbskivor friktionen var för dålig.....
Det finns två svar på det...Immobil skrev:
- Jag tog bilden efter att jag tagit bort det korta spännbandet som tajtade åt runt de utstickande delarna, med en vidhängande flagga. Detta för att jag kom på att det kunde vara bra med en bild till en fråga på forumet.
- Det behövs ingen flagga och det är det som är frågan...
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
Till Saab fanns det ju en ”campinglösning” där man tog bort luckan till halvkombin och monterade på ”campinglösningen” överluckan, den gick också upp över taken där man kunde sova. Vet inte om det var till 99:an eller 900 modellen som detta fanns till?