Jag åkte från Beijer efter två byggare som lastat en bra laddning trall i skidhållare av den här typen på taket:
Svart skidhållare av märket Thule för montering på biltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid kraftig inbromsning vid första rödljuset åkte hela lasset fram och in genom bakrutan på bilen framför...

• Wow
  • Haha
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Nu är det tyvärr så att dagens infällbara krokar sällan har någon ögla att sätta vajern i.
Vår nuvarande bil med fällbar dragkrok har i alla fall en integrerad fästögla för säkerhetsvajer som dessutom är lätt att komma åt.
Bild på en utfällbar dragkrok på bil, fästögla för säkerhetsvajer synlig.
Skapa konto

Vår förra bil hade en demonterbar dragkrok och där satt öglan för säkerhetsvajern i själva fästet för kroken en bit in under kofångaren vilket gjorde att den var svår att nå. Men jag fäste ett schackel i öglan vilket gjorde att det blev lättare att fästa säkerhetsvajerns krok. Skulle tro att de flesta bilar med krok har en fästögla men att den inte alltid är lätt att se. För om man inte skall lägga vajer med en ögla över kroken så borde de krokar som är godkända i alla fall ha tänkt på hur vajern skall fästas (hoppas jag), för annars borde de inte ha blivit godkända eller?

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Måste ställa en fråga till er som har koll.
Jag tillhör de som glatt använder min cykelvagn (som jag byggde av barnens gamla cykelvagn) när jag handlar, noterar att man inte ser många cyklar på Bauhaus direkt...

En cykel är ju ett fordon och min första tanke är fordon som fordon. ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lastsäkring och kontroll av lastsäkring på och i fordon".
Men är det korrekt att dessa föreskrifter bara gäller motorfordon? Och gäller regler om flagga med mera även cykelvagn och cykel?
Jag undrar helt enkelt...

Cykelvagn fullastad med varor säkrade med blå nät, parkerad på stenbelagd mark.
Skapa konto
En ombyggd röd cykelvagn med träplankor säkrade ovanpå, parkerad framför en cykel och en släpvagn.
Skapa konto

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Måste ställa en fråga till er som har koll.
Jag tillhör de som glatt använder min cykelvagn (som jag byggde av barnens gamla cykelvagn) när jag handlar, noterar att man inte ser många cyklar på Bauhaus direkt...

En cykel är ju ett fordon och min första tanke är fordon som fordon. ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lastsäkring och kontroll av lastsäkring på och i fordon".
Men är det korrekt att dessa föreskrifter bara gäller motorfordon? Och gäller regler om flagga med mera även cykelvagn och cykel?
Jag undrar helt enkelt...

[bild] [bild]
Intressant fråga.
När jag var 16 cyklade jag med surfbräda och mast lastat på en kanotvagn (typ två cykelhjul på en axel).
Minns inte om det var en flagga längst bak

• Gilla
Fario
  • Laddar…
@ Fario: Du har glömt varningsflaggan på det utstickande godset.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
P Pin skrev:
Intressant fråga.
När jag var 16 cyklade jag med surfbräda och mast lastat på en kanotvagn (typ två cykelhjul på en axel).
Minns inte om det var en flagga längst bak
Tror du inte att det kan ha räckt med masten?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Alla byggskivor kan flyga. Fråga mig inte hur jag vet det :seenoevil::dizzy::lying:
psx3000.jpg

Well, jag har också lärt mig den hårda vägen. Jag tror att det var detta lass, som har ett knippe OSB i botten. Allt satt fast på släpet, men av någon anledning fick jag för mig att lossa på vissa spännband redan ute på gatan. Därefter backade jag in och uppfarten har ju en lutning nedåt...så halvägs ner började hela skiten glida av släpet och det var just mellan två osbskivor friktionen var för dålig.....

• Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
@ Fario: Du har glömt varningsflaggan på det utstickande godset.
Det finns två svar på det...
  • Jag tog bilden efter att jag tagit bort det korta spännbandet som tajtade åt runt de utstickande delarna, med en vidhängande flagga. Detta för att jag kom på att det kunde vara bra med en bild till en fråga på forumet.
  • Det behövs ingen flagga och det är det som är frågan...
:D

• Gilla
  • Haha
claym och 1 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Toyota Land Cruiser får i vissa modeller lasta 200 kg på taket. Det är till och med vanligt utomlands att du har ett tält och ligger och sover på biltaket.[bild]
Den iden har använts även på bilar med... ska vi säga "lite mindre hållfasta tak"

camping-1e534c05-b0e5-434e-954-556d96a6ceca6.jpg

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Den iden har använts även på bilar med... ska vi säga "lite mindre hållfasta tak"

[bild]
Handlar det inte mer om köregenskaperna man får med last på taket än vad taket håller för? Eftersom man står still med bilen när man sover borde det inte vara nån fara, eller?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Till Saab fanns det ju en ”campinglösning” där man tog bort luckan till halvkombin och monterade på ”campinglösningen” överluckan, den gick också upp över taken där man kunde sova. Vet inte om det var till 99:an eller 900 modellen som detta fanns till?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
ullberg
Toppola, finns (fanns) för 99/900/og 9-3 & 9000, samt om jag minns rätt även för några fordar...

sorry för OT

/U

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Oklart om det här är ett skräckexempel eller inte?

• Rödmålat litet hus på en släpvagn intill en bil parkerad vid en landsväg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
1939 1939 skrev:
Ev lite dåligt säkrad framåt men annars ok.

1939 1939 skrev:
De flesta husvagnar jag mött har inga spännband alls så det där måste vara en riktigt nervös förare.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.