R roli skrev:
Vår nuvarande bil med fällbar dragkrok har i alla fall en integrerad fästögla för säkerhetsvajer som dessutom är lätt att komma åt.
[bild]
Vår förra bil hade en demonterbar dragkrok och där satt öglan för säkerhetsvajern i själva fästet för kroken en bit in under kofångaren vilket gjorde att den var svår att nå. Men jag fäste ett schackel i öglan vilket gjorde att det blev lättare att fästa säkerhetsvajerns krok. Skulle tro att de flesta bilar med krok har en fästögla men att den inte alltid är lätt att se. För om man inte skall lägga vajer med en ögla över kroken så borde de krokar som är godkända i alla fall ha tänkt på hur vajern skall fästas (hoppas jag), för annars borde de inte ha blivit godkända eller?
På bilar med löstagbar krok måste vajern fästas i krokens fäste.
 
D Daniel 109 skrev:
Kraven på lastsurrningen är att den ska hålla vid körning. Man ska inte inbilla sig att någon last stannar kvar vid en krock.
Nej, det vet jag med. Men vill du ha skivorna genom bilen om du krockar? Lite måste man ju tänka till verkligheten också, annat än att bara följa lagen till pricka...

De siffror jag angav (t ex 420kg framåt för 2 spännband) baseras dock på TYA:s uppgifter, som t ex polisen beräknar lastsäkringen efter. Så oavsett om det gäller vid en krock eller vid körning, så är lastsäkringen på bild inte tillräcklig.
 
D Daniel 109 skrev:
På bilar med löstagbar krok måste vajern fästas i krokens fäste.
Har du någon källa som anger hur vajern får och inte får fästas? Jag hittar ingen vettig..
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Jag brukar oftast trä den över kulan har dock aldrig tappat nått släp
 
?
1939 1939 skrev:
Oklart om det här är ett skräckexempel eller inte?
Jag kan ha fel men det är ett obromsat släp?

Beroende på vikten så kan det vara helt åt helvete.
Jag tycker spännbanden ser klena/smala ut. Jag hade sett till att pallarna stod inne på flaket inte utanför, då kan man ju ha lämmen på fram för att stoppa iallafall pall.
Sen hade jag lagt lastskydd mellan band och tak.
Sen ser jag att den gröna pallen är av engångspall, ren jävla skit. Jag kan hoppa på en sån och de går sönder direkt.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
G
180620-msp-2-loaded-truck.jpg

10b8deb76864617d9dc5582403cf7737--moving-day-moving-house.jpg

heavily-loaded.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
G
? Rkarlsson skrev:
Jag kan ha fel men det är ett obromsat släp?

Beroende på vikten så kan det vara helt åt helvete.
Jag tycker spännbanden ser klena/smala ut. Jag hade sett till att pallarna stod inne på flaket inte utanför, då kan man ju ha lämmen på fram för att stoppa iallafall pall.
Sen hade jag lagt lastskydd mellan band och tak.
Sen ser jag att den gröna pallen är av engångspall, ren jävla skit. Jag kan hoppa på en sån och de går sönder direkt.
Det är ett obromsat släp så skulle nog tro att det är överlast, får ju i bästa fall väga 750 kg sammanlagt med last och släp.
Då det är ett tippbart släp och hyfsat stort för att vara obromsat så ligger nog tonvikten på minst 200 och den "stugan" borde väga över 550 kg.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det var nog mer före kraschen... Det rinner ju från släpet
Haha ja grannens gräsmatta blev väl vattnad..
useless useless skrev:
Hur vet du det?
Var framme å snackade med de som körde, säkerhetsvajern låg snyggt och prydligt virad runt handtaget till kulkopplingen
P TheStills skrev:
"säkerhetsvajern runt dragkroken..."
Detta är intressant tycker jag.
Varför tror folk att man ska lägga vajern lite lätt runt kulan? Hoppar handsken av kulan kommer troligtvis även vajern göra samma sak.
Vajern skall helst krokas fast i något som inte är kroken. Skulle handsken hoppa av så ska vajern dra handbromsen på släpet och sen kommer vajern gå av pga alla krafter. Detta är iallafall tanken.

Nu är det tyvärr så att dagens infällbara krokar sällan har någon ögla att sätta vajern i. Min nymonterade fasta krok har det dock.
Skulle det inte finnas någon ögla så dra vajern runt infästet av kroken, inte krokhalsen, och dra åt! Ingen slapp ögla.
Nu med avtagbara krokar.. Ja vad säger man.. Skulle den lossa i infästet så hade det varit bra med en ögla i bilen.
Men vad spelar det för roll när favoritsläpet idag är ett pantburkplåts tjockt popnitat och obromsat släp. En vajer på ett obromsat släp har ju knapp någon funktion.
Kanske så biltillverkarna tänker
Tror en annan bidragande faktor är karbinhaken på många av hyrsläpen och lånesläpen är så sönderrostad att många inte får rätt på det och gör en ögla istället... Har även stött på några släp där karbinhaken är ersatt med en ring som skapar en permanent ögla...
 
?
G GammelMan99 skrev:
Det är ett obromsat släp så skulle nog tro att det är överlast, får ju i bästa fall väga 750 kg sammanlagt med last och släp.
Då det är ett tippbart släp och hyfsat stort för att vara obromsat så ligger nog tonvikten på minst 200 och den "stugan" borde väga över 550 kg.
Då är det överlast och i min mening dåligt lastat pga pallarna ligger utanför och en engångspall.
Hoppas inte den åkte på stora vägar och så långt för det är bara respektlöst.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har du någon källa som anger hur vajern får och inte får fästas? Jag hittar ingen vettig..
Nej tyvärr inte. Jag tror det var på besiktningen det nämndes någon gång. Men jag är inte säker.
 
Fario Fario skrev:
Måste ställa en fråga till er som har koll.
Jag tillhör de som glatt använder min cykelvagn (som jag byggde av barnens gamla cykelvagn) när jag handlar, noterar att man inte ser många cyklar på Bauhaus direkt...

En cykel är ju ett fordon och min första tanke är fordon som fordon. ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lastsäkring och kontroll av lastsäkring på och i fordon".
Men är det korrekt att dessa föreskrifter bara gäller motorfordon? Och gäller regler om flagga med mera även cykelvagn och cykel?
Jag undrar helt enkelt...

[bild] [bild]
Japp, den regeln gäller även för dig (o alla andra) som cyklar.
Så du skall märka ut lasten o säkra den ordentligt.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På bilar med löstagbar krok måste vajern fästas i krokens fäste.
Kroken på min bild är inte löstagbar utan infällbar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej tyvärr inte. Jag tror det var på besiktningen det nämndes någon gång. Men jag är inte säker.
Aha. Några av de artiklar jag hittade angav/antydde nämligen att det skulle vara ett olämpligt, men inte otillåtet förfaringssätt. (I alla fall när en dedikerad ögla att fästa karbinhaken i saknades.)
Eftersom jag har svårt att hitta något officiellt har jag svårt att dra slutsatser om vad som är riktigt också.
 
Redigerat:
Jag kan tänka mig att det inte är en uttalad regel. Men ett krav på att en fast ögla finns.
 
Jag skulle säga att den enda regel jag sett i detta avseende är instruktioner för själva nödbromsvajern med tillhörande krok. Beroende på typ av krok ska den läggas runt halsen eller krokas i. Dvs reglerat via att man ska använda utrustningen enligt instruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.