Bland de bättre jag sett var för några år sedan en bil som uppenbarligen kom från ikea i Barkarby med en säng på taket. Takräcke saknades och "surrningen" bestod av fyra armar, inklusive förarens, som stack ut ur varsitt nedvevat fönster och höll i sängen.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bland de bättre jag sett var för några år sedan en bil som uppenbarligen kom från ikea i Barkarby med en säng på taket. Takräcke saknades och "surrningen" bestod av fyra armar, inklusive förarens, som stack ut ur varsitt nedvevat fönster och höll i sängen.
Den är innovativ, sett liknande, men 2 armar och en plyfa :rolleyes:

AXS
Gjort samma när vi skulle flytta 200 m. Polisen kom och var väldigt sugen på böter, men det blev en varning. Vi bar följande vändor.

Scout Scout skrev:
En köksfläkt modell större...
Åh, hembyggd AC till bilen!

• Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Idag, på påfarten till E4N från Bauhaus Botkyrka:

Kö. Varför? Jo, det står en bil + släp (lånesläp från Bauhaus) med varningsblinkers på längre fram. När jag kommer närmare ser jag att det ligger en rejäl hög med tryckimpregnerat i diket, på andra sidan sidobarriären. Ganska prydlig hög faktiskt. När jag kommer ännu närmare ser jag ett par rejäla sladdmärken i asfalten samt att släpet tryckt till bilens bakända rejält på hörnet.

Diagnos: Negativt kultryck och obefintlig (bokstavligt talat) lastsäkring.

Tyvärr inga bilder, hann inte få upp kameran och det är olagligt att fippla med den ändå när man kör.
Det är ju tyvärr varken första eller sista gången man ser detta på denna vägsträcka....

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A
Mötte en bil förra veckan med just en madrass på taket, såg ut som en 180cm. Med balaband på 80 väg. Lite fortare så hade han lyft.

Jag har deltagit i att flytta en mast på så vis att den tunga änden lades i bakluckan på en bil varpå en körde och övriga gick bakom och bar upp mastens lätta ände. Fast det var inte på en väg så det kanske inte räknas.

• Haha
  • Gilla
Johanna wicksell och 2 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
En köksfläkt modell större...
Ah, en takmonterad turbin, för att få det där vraket att gå lite snabbare.

• Haha
Scout
  • Laddar…
Var på väg in till jobbet för några år sedan när jag på en 80-väg precis efter ett samhälle får väja för en tvättmaskin som låg mitt på vägen. Några kilometer senare kommer jag ikapp en bil med släp och på släpet ligger diverse byggmaterial i botten, cellplastskivor huller om buller på det och lastsäkringen bestod av en plåthink med lite murbruk i ovanpå en av skivorna. Hur han lyckades tappa tvättmaskinen och inte cellplasten förstår jag inte... Ringde polisen och deras svar var "Okej, vi ringer till ägaren av bilen och ber dem surra bättre." Suck...

Exmannen hade många roliga lastningshistorier när han jobbade på ett byggvaruhus. En av de bättre var när en kund kom in i butiken och började prata med min exman om en som hade lastat/surrat helt galet ute i mätfilen (minns inte hur de hade gjort). De började prata om att liknande lastningar/surrningar såg personalen dagligen och under hela deras samtal stod det en annan kund en liten bit ifrån som tydligen hade lyssnat till samtalet. Efter en stund frågade den kunden "Så det är vanligt att lasten inte är ordentligt säkrad när de åker härifrån?" och exmannen svarade "ja, skulle polisen ha en kontroll efter rondellen här ute så skulle de ta säkert 30-50% av alla som handlar på vår drive-in för otillräcklig lastsäkring, om inte ännu fler". Kunden tittade då ut över mätfilen och kunde konstatera det som den första kunden hade konstaterat om lastsäkringen och svaret blev då "Skulle du kunna låta mig betala i extrakassan så att jag hinner iväg före han som har den där bilen? Jag är nämligen polis så hinner jag iväg före honom så kan jag stoppa honom innan han har kört för långt med det där lasset" :rofl:

• Gilla
  • Haha
Mawe85 och 10 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag är nämligen polis så hinner jag iväg före honom så kan jag stoppa honom innan han har kört för långt med det där lasset" :rofl:
Märklig polis som låter någon köra iväg på ett trafikfarligt sätt. Kasst om det stämmer.

Men att många skulle åka dit om det var poliskontroller utanför byggvaruhus är nog lika säkert som amen i kyrkan.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vår häromkvällen till vår ÅVC med ett lass byggskräp och som vanligt på vårkanten var den välbesökt. På väg därifrån ser jag att polisen höll på att stationera sig på en P- ficka strax utanför. Undrar hur många "napp" dom fick.:p

K knipo skrev:
Märklig polis som låter någon köra iväg på ett trafikfarligt sätt. Kasst om det stämmer.

Men att många skulle åka dit om det var poliskontroller utanför byggvaruhus är nog lika säkert som amen i kyrkan.
Jag tror att det har att göra med att de inte kan ta någon för ett brott som denne någon inte har hunnit begå än. För om polisen hade gått fram till den som lastat/surrat på ett trafikfarligt sett innan denne åkte så kan den personen bara säga "jag är inte klar än, jag har tänkt surra/lasta bättre innan jag åker iväg" och då kan polisen inte göra mycket åt saken. Men får personen åka en liten bit (kanske 100m i detta fallet) så har de svårt att komma undan med en sån ursäkt då det är uppenbart att denne inte hade tänkt lasta om/surra bättre. Sen antar jag att polisen även gjorde en bedömning i just det fallet att det inte skulle vara någon större fara att de skulle köra ca 100m i ca 20 km/h så att han kunde ställa sig vid nästa korsning och stoppa personen innan den skulle köra ut på en 50-väg och vidare mot en 80-väg

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K knipo skrev:
Man har ju inte begått brottet förr än man är ute på allmän väg så att säga. Det har hänt flera gånger att jag lägger på prylarna löst på släpet inne på brädgården (för att det ska vara enklare för personalen att se vad man har lastat t ex) och kör ut på parkeringen utanför där man kan packa och surra i lugn och ro utan att stå i vägen i betalkön.

• Gilla
larka742 och 4 till
  • Laddar…
Men bara för att man är polis MÅSTE man ju inte sätta dit någon. Han kunde ju bara upplysa om att kunden måste surra lasten bättre annars är det ett lagbrott. Kallas brottsförebyggande. :)

• Gilla
kest och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man har ju inte begått brottet förr än man är ute på allmän väg så att säga. Det har hänt flera gånger att jag lägger på prylarna löst på släpet inne på brädgården (för att det ska vara enklare för personalen att se vad man har lastat t ex) och kör ut på parkeringen utanför där man kan packa och surra i lugn och ro utan att stå i vägen i betalkön.
Så brukar jag också göra om jag åker själv för att handla eller om vi är till ett ställe där man står precis framför grinden och blockerar. Är mannen med och det är ett ställe som har mätfilen vid sidan så att man kan stå där utan att blocka grinden ut så brukar en av oss gå in och betala och den andra surra lasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.