Det jag menar är att en polis låter någon köra iväg om denne bedömer att det är trafikfarligt, bara för att sedan kunna sätta dit föraren.
Om han nu valde att agera så skulle han gått ut o sagt till innan bilen körde iväg typ:
”Hej. Jag är polis. Du har inte lastsäkrat ordentligt och kan inte köra iväg förrän det är ordentligt gjort.”

Polisen skall förebygga brott, inte vänta ut och låta det ske så att de kan sätta dit folk.
Tänk om det hänt en olycka på grund av den dåliga lastsäkringen och det kommer fram att en polis sett allt men låtit bilen köra iväg för att sedan kunna sätta dit föraren. Jag hade inte velat vara den polisen.
Jämför med en rattfylla. Skulle man låtit en sådan köra iväg? Mja.....

Ursäkta för OT.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Men bara för att man är polis MÅSTE man ju inte sätta dit någon. Han kunde ju bara upplysa om att kunden måste surra lasten bättre annars är det ett lagbrott. Kallas brottsförebyggande. :)
K knipo skrev:
Det jag menar är att en polis låter någon köra iväg om denne bedömer att det är trafikfarligt, bara för att sedan kunna sätta dit föraren.
Om han nu valde att agera så skulle han gått ut o sagt till innan bilen körde iväg typ:
”Hej. Jag är polis. Du har inte lastsäkrat ordentligt och kan inte köra iväg förrän det är ordentligt gjort.”

Polisen skall förebygga brott, inte vänta ut och låta det ske så att de kan sätta dit folk.
Tänk om det hänt en olycka på grund av den dåliga lastsäkringen och det kommer fram att en polis sett allt men låtit bilen köra iväg för att sedan kunna sätta dit föraren. Jag hade inte velat vara den polisen.
Jämför med en rattfylla. Skulle man låtit en sådan köra iväg? Mja.....

Ursäkta för OT.
Om personen fick böter eller bara blev stoppad och fick en tillsägelse vet jag inte. Men jag kan tänka mig att det i längden får större effekt om man blir stoppad för en trafikförseelse än om en polis kommer fram till en för att påtala att det är ett lagbrott om man inte surrar bättre. Så av den anledningen hade jag nog också valt att låta personen köra iväg (om det inte innebär en för stor risk för andra trafikanter) för att sen stoppa personen för att påtala trafikförseelsen, men låtit bli att ge böter och påtalat att jag har överseende med förseelsen för denna gång om jag hade varit polis.

I det här fallet så är det höga nätstaket utan grindar på båda sidor om den korta vägen och mitt i ett industriområde så det är inte direkt så att någon rör sig utan bil där för det enda som finns i slutet på vägen (vid den enda öppningen i nätstaketet är byggvaruhuset. Sen är dessutom vägen så dålig att det inte går att köra fortare än ca 20 km/h där så risken att tappa lite virke där är ytterst liten och virket lär snarare glida av släpet än flyga av så risken att det träffar en person, som mot förmodan, går där är ännu mindre. Så i detta fall ser jag faktiskt inte problemet med att låta personen köra en kort bit för att bli stoppad och få en tillsägelse, utan jag tror att det är betydligt mycket mer effektivt sätt att arbeta brottsförebyggande än att gå fram till personen innan denne har åkt iväg för då får den personen förhoppningsvis en ordentlig tankeväckare. Hade det däremot varit så att personen hade hunnit ut på en trafikerad väg med hög hastighetsgräns hade det varit en helt annan sak. Samma sak vid vissa andra typer av lagöverträdelse, ex rattfylla, och i så fall hoppas jag att de inte kommer undan med bara en tillsägelse

Redigerat:
Hörde en gång en polis (i socialt sammanhang utanför jobbet) "Behöver man visa lite resultat för chefen. Åk ner till en byggmarknad och titta på släpvagnar, då kan man alltid få ihop böter och ingripanden och så chefen blir nöjd".

Men låt nu inte detta urarta till en diskussion om polismoral. De har ett tufft jobb och i regel utförs det väl.

Sommarjobbade en gång på bygghandel, vid ett tillfälle kom ägaren och sade: Nu jobbar vi inne en stund, stoppar polisen den där kunden så kan vi säga att vi var inne och inte såg hur han lastade. Kunden hade köpt trädgårdsplattor. Lastade in i bagaget på en urgammal Rekord (kan ha varit en Taunus också minnet är ca 30 år gammalt). När framhjulen lyfte, öppnade han lugnt passagerardörren och lade resten där. Kanske inte lastsurrning men definitivt överlast.

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Vet inte om denna varit upp i tråden tidigare?

• Gilla
EddieHansson och 7 till
  • Laddar…
Jo, det har den nog.
Men den tål att tittas på igen.(y)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Till och med den svenska versionen har figurerat i tråden om jag inte minns fel.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Bland de bättre jag sett var för några år sedan en bil som uppenbarligen kom från ikea i Barkarby med en säng på taket. Takräcke saknades och "surrningen" bestod av fyra armar, inklusive förarens, som stack ut ur varsitt nedvevat fönster och höll i sängen.
Jag har varit lastsurrning själv en gång.

Var 20- 25 år sedan, ägaren till företaget kom in till oss och ville ha bärhjälp för han hade ryggproblem.
Vi skulle bära ut en matta till hans bil, vi bär ut, får instruktion att lägga den på taket.
Jag påpekar att han inte har takräcke, ingen fara, lägg den direkt på taket.
När mattan är lastad så ber han oss att hoppa in i bilen för han behöver hjälp att bära in mattan hemma.
Vi hoppade in, men innan vi åker så frågar jag om vi inte skulle binda fast mattan, han har lösningen och öppnar takluckan, så jag får sträcka upp mina armar och hålla om mattan...

Resan gick bra, men det var väl lite lätt tveksamt om lastsäkringen var ok...

• Gilla
  • Wow
kortis och 4 till
  • Laddar…
Slarvigt och oansvarigt att dra upp på Essingeleden i rusningstid med trallvirke fladdrande på taket. Förvånande om det håller hela vägen fram.

Bil från Kungsholms Fastighetsservice med löst trallvirke på taket på Essingeleden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Var på brägårn idag och handlade cementsäckar, i mätkön observerar jag en Volvo S80 med reglar stickande ur skuffluckan, iofs har dom spänt ner reglarna (tvivelaktigt) med ett spännband, tillsammans med luckan. Kikar in i kupen, ser då att reglarna ligger mot instrumentbrädan, nära vindrutan. Mätansvarig ser ganska rolig ut när denne ser lösningen men lyckas ändå behålla ansiktet.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Vy från bilens interiör med vindrutetorkare och instrumentpanel där en skåpbil med stege på taket kör på en våt väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
Fantastiskt trevligt med girafflucka:)

• Gilla
Thomas i Tollarp och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
[bild]
Spelar det nån roll så länge man har koll på höjden?

• Gilla
Noke och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Spelar det nån roll så länge man har koll på höjden?
Bra fråga och egentligen omöjligt att svara på om man inte vet om stegen var surrad inne i skåpet. Tvivlar på att en konstapel skulle tycka det var lämpligt vid kontroll då man teoretiskt bara kan surra undre tredjedelen invändigt.

Så länge man har koll på höjden, inte kör in i något och stegen inte är någon fara för övrig trafik är det inga problem.
Så länge den inte sticker ut för långt åt sidorna, framför bilen eller överstiger maxlängden så funkar det.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Bra fråga och egentligen omöjligt att svara på om man inte vet om stegen var surrad inne i skåpet. Tvivlar på att en konstapel skulle tycka det var lämpligt vid kontroll då man teoretiskt bara kan surra undre tredjedelen invändigt.
Drar man ett spännband från ena sidan och upp över 1/3 på stegen och ner på andra sidan så står den stegen helt stumt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.