vcx vcx skrev:
Nej, det är 80% av vikten framåt (och 50% åt sidorna).

Med det sagt är jag väldigt skeptisk till lastsurrningen ovan...
Två frågor.

1. Gäller inte dessa nya regler endast nyttofordon?
2. 80% av vikten framåt....blir det verkligen rätt det? Eller rättare sagt, det blir "rätt" men inte för att man bara beaktar delar av lastvikten utan för att surrningen ska dimensioneras för att hålla en acceleration/retardation på 0,8g av HELA lastvikten.

EDIT: Jo just detta gäller även PB och släp <3,5t. Men delar av föreskriften gäller bara nyttofordon.

MathiasS MathiasS skrev:
Två frågor.

2. 80% av vikten framåt....blir det verkligen rätt det? Eller rättare sagt, det blir "rätt" men inte för att man bara beaktar delar av lastvikten utan för att surrningen ska dimensioneras för att hålla en acceleration/retardation på 0,8g av HELA lastvikten.

EDIT: Jo just detta gäller även PB och släp <3,5t. Men delar av föreskriften gäller bara nyttofordon.
Jag var också ute och kollade och tydligen är en del ändrat i maj 2018, kan var det som förvillar.

vcx
MathiasS MathiasS skrev:
Två frågor.

1. Som du säger, 80% resp 50% gäller alla fordon (förutom tvåhjulingar).
2. 100% av 80% av vikten och 80% av 100% av vikten blir ju samma sak, eller vad menar du? :thinking:

R Rkarlsson skrev:
... Tänk en tvärnit på den plankan. Kommer ju fara som en projektil och halshugga allt som kommer i dess väg.
tveksamt tveksamt skrev:
Jag skulle tro att den plankan inte sticker så långt alls så länge snöret håller faktiskt.
Planka? Tycker mer att det ser ut att vara en bräda :thinking:

Sedan har väl aldrig dessa vita plastsnören varit det bästa att fästa last med, men det är ju bättre än inget. Varför inte köpa ett spännband, de brukar ju så lägligt ligga framme vid kassan hos de flesta byggvaruhus.

Rent tekniskt tror jag nog att den där surrningen räcker. Det som riskerar störst skada är lacken på bilen.

R roli skrev:
Du har säkert rätt, finliret med var gränsen går för det ena och det andra är inte mitt expertområde. Jag hade lika gärna kunnat skriva ”träbiten”.

R Robert-san01 skrev:
Bygghandeln är ett säkert kort...

[bild]
I mitt kära Upplands Väsby alltså.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
I mitt kära Upplands Väsby alltså.
Jepp! Från Bauhaus genom trafikljuset vid donken, mot Vallentuna för att direkt ta av höger in på bostadsområdet.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
R roli skrev:

Sedan har väl aldrig dessa vita plastsnören varit det bästa att fästa last med, men det är ju bättre än inget. Varför inte köpa ett spännband, de brukar ju så lägligt ligga framme vid kassan hos de flesta byggvaruhus.
Det beror kanske på var i landet du bor. https://www.synonymer.se/sv-syn/planka

Om man inte kan köpa på sig de ofta värdelösa spännbanden kanske man ska hyra ett släp. Jag hade aldrig litat på ett par sketna band med en så tjock planka. ;)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
B
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2767600320005016&id=153770771387997

"
Under helgen har vi haft personal ute som bl.a. uppmärksammade detta släp.

4,6 ton tegel på släpet. Släpet var dessutom belagt med körförbud och slutligen så var lastsäkringen inte fullgod.

Resulterade i böter på 5500:- (efter avdrag), svenska systemet är uppbyggt så att man betalar 100% på högsta beloppet i detta fall 4000:-, därefter är det 50% på övriga brott, i detta fall 750:- lastsäkring (1500:) samt körförbud 750:- (1500:)
"
Överlastat släp med tegelpannor och otillräcklig lastsäkring, parkerat utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
ichigo och 8 till
  • Laddar…
Om det är 4,6 ton tegel det där, släpet väger ytterligare 500kg. Är det bara jag som tänker att det måste vara rätt välpumpade däck på kärran - brukar synas när det är tungt, men inte i detta fall.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Det ser ju ut att vara 5x8x30 pannor på en höft så 4 kg/panna. Det är väl inte orimligt?

Näe det stämmer säkert. Gissar på 6-7bar i däcken.

thomas33 thomas33 skrev:
[bild]
Lastsurrning var inte bättre förr!
Det är minst 2 kändisar på bilden, är det från någon instruktionsfilm om lastsurrning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.