1 014 698 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det ska gå!
https://aseannow.com/topic/1342936-...delivers-6-foot-mattress-on-motorcycle-video/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://aseannow.com/topic/1342936-...delivers-6-foot-mattress-on-motorcycle-video/
Önskar jag hade haft ett fäste för kameran när jag körde från Orlando till Miami. Amerikanarna kör ju runt med lite vad som på bädden på sina pickups och lastsurrning, nät eller dylikt verkar de inte ids med om det inte är något de är väldigt rädda om där bak (som fyrhjuling eller mc). For fram på en sån där väg med 6 filer per riktning och ser att enbart min fil börjar gå långsammare (kör väl 65mph) håller som tur är (som ända i landet) på 3-sekundersregeln, bromsar hårt men bilen framför bromsar ännu hårdare, jag smäller på varningsblinkers samtidigt som jag sen ser bilen framför gira åt sida och vad har vi i vår fil? Jo en tvättmaskin! Var bara att slänga sig åt sidan. Hade sån jäkla tur att för en gångs skull var det inte någon som låg och myskörde i min dödavinkel så det gick bra men bilen bakom han hade bara millimeter från kollision såg inte hur det gick efter honom. Var många studsande gräsklippare, grillar mm på den vägen. Sedan kör 30% av all som de värsta idioter som man kanske möter så där en gång om året här. Sån där som kör 160km/h+ och sicksackar fram mellan filer a med 1cm marginal till bilar före och efter. Eller åker i exakt samma fart som bilen de ska köra om och ligger i exakt hastighetsbegränsningen i 10min och bryr som 0 om att bilar bakom blinkar och vill om.
Har kört många tusen miles i USA och får väl hålla med om att man får se många ekipage som heter duga. Men i de flesta fall är det OK surrat eller säkrat. De lägger helt andra pengar på sånt där än hemma i Sverige. Sen finns det ju alltid folk som kör en 30årig risig Camry med tvättmaskin på taket, men det är inte det vanliga. Betydligt vanligare med en F150 med många tons släp bakom än en Tesla med billigt 750kg släp (överlastat) från typ Jula.T TypRätt skrev:Önskar jag hade haft ett fäste för kameran när jag körde från Orlando till Miami. Amerikanarna kör ju runt med lite vad som på bädden på sina pickups och lastsurrning, nät eller dylikt verkar de inte ids med om det inte är något de är väldigt rädda om där bak (som fyrhjuling eller mc). For fram på en sån där väg med 6 filer per riktning och ser att enbart min fil börjar gå långsammare (kör väl 65mph) håller som tur är (som ända i landet) på 3-sekundersregeln, bromsar hårt men bilen framför bromsar ännu hårdare, jag smäller på varningsblinkers samtidigt som jag sen ser bilen framför gira åt sida och vad har vi i vår fil? Jo en tvättmaskin! Var bara att slänga sig åt sidan. Hade sån jäkla tur att för en gångs skull var det inte någon som låg och myskörde i min dödavinkel så det gick bra men bilen bakom han hade bara millimeter från kollision såg inte hur det gick efter honom. Var många studsande gräsklippare, grillar mm på den vägen. Sedan kör 30% av all som de värsta idioter som man kanske möter så där en gång om året här. Sån där som kör 160km/h+ och sicksackar fram mellan filer a med 1cm marginal till bilar före och efter. Eller åker i exakt samma fart som bilen de ska köra om och ligger i exakt hastighetsbegränsningen i 10min och bryr som 0 om att bilar bakom blinkar och vill om.
Men jag skulle nog säga att sick-sackande i USA är mycket mindre än i andra länder jag kört i. De lägger sig i sin fil och tuffar på i sin takt, sen kör folk förbi till höger och vänster. Om de kör ikapp någon i "sin" fil lägger de sig bakom och häckar.
Tror det beror på risken att bli stämd vid olyckor. Så länge du ligger i din fil och inte kör in i bilen framför är du safe, när du byter fil är det ditt fel om något händer.
Den beskrivningen stämmer med vad min far sa om sina erfarenheter där så kanske olika i olika delstater och platser men det jag såg var närmast totalt kaos, dock ingen roadrage. Men om det var 55 och jag låg i mindre än 65 körde absolut varenda bil i 6 filer förbi mig. Genomsnittligt gick trafiken 20mph högre än utsatt hastighetsbegränsning på dessa vägar. Vid minsta sänkning av fart framför så byttes det fil, men framför allt så kom det med bara någon minuts mellanrum någon som körde 40mph högre än vägens tempo och sicksackade fram mellan filerna med någon cm marginal. Samt att all kör med max 2m till framförvarande bil även i 80mph. För att vara tydlig avspeglar detta mestadels sträckan genom urbana områden mellan Jupiter och Miami Beach. På de sträckor utanför städerna som bara var två filer i respektive riktning gick det lugnare men det var nog för att man körde förbi highway patrols var 10min där. Även i Orlando var det ett väldans massa bytande av filer men det är nog för att en stor del av alla som kör där är precis som jag turist o försöker tolka navigatorn som lite i live action byter färdväg för den hittar något snabbare 😂Tomtom79 skrev:Har kört många tusen miles i USA och får väl hålla med om att man får se många ekipage som heter duga. Men i de flesta fall är det OK surrat eller säkrat. De lägger helt andra pengar på sånt där än hemma i Sverige. Sen finns det ju alltid folk som kör en 30årig risig Camry med tvättmaskin på taket, men det är inte det vanliga. Betydligt vanligare med en F150 med många tons släp bakom än en Tesla med billigt 750kg släp (överlastat) från typ Jula.
Men jag skulle nog säga att sick-sackande i USA är mycket mindre än i andra länder jag kört i. De lägger sig i sin fil och tuffar på i sin takt, sen kör folk förbi till höger och vänster. Om de kör ikapp någon i "sin" fil lägger de sig bakom och häckar.
Tror det beror på risken att bli stämd vid olyckor. Så länge du ligger i din fil och inte kör in i bilen framför är du safe, när du byter fil är det ditt fel om något händer.
Skulle nog säga att det gäller i de flesta delstaterna.pacman42 skrev:
Lagarna har ofta en skrivning om att man kan köra om på högersida om det finns 2 eller fler filer och omkörningen kan ske säkert.
Man kan väl generellt säga, följ seden så protesterar ingen.
Tycker ändå trafiken flyter bättre i USA än Sverige. Är nyss hemkommen från Tyskland och Danmark och även där blev jag som sävlig svensk omkörd på höger sida på motorvägen, utan problem. Jag erkänner att jag inte hade järnkoll i backspegeln men när högerfilen går 80-110 och det är 130 eller mer som gräns så tycker jag mig ha rätten till vänsterfilen ändå i 130 på GPSen, men för stort glapp på högersidan betyder att man blir omkörd där.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 728 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 728 inlägg
Ähum... Det finns redan en tråd som behandlar mittfilskörning, bakomvarandes helljusblinkningar och omkörningshastigheter. Någon som har (ytterligare) något hårresande exempel på taskig lastsurrning...? 🙂
Rätt till vänsterfilen har endast den som kör om, därefter är det att hålla till höger som gäller!!RoTe skrev:Tycker ändå trafiken flyter bättre i USA än Sverige. Är nyss hemkommen från Tyskland och Danmark och även där blev jag som sävlig svensk omkörd på höger sida på motorvägen, utan problem. Jag erkänner att jag inte hade järnkoll i backspegeln men när högerfilen går 80-110 och det är 130 eller mer som gräns så tycker jag mig ha rätten till vänsterfilen ändå i 130 på GPSen, men för stort glapp på högersidan betyder att man blir omkörd där.