klosp11 klosp11 skrev:
Jag missade tyvärr själva lasten här. Men den måste varit fantastiskt med 😳👍
Norrmännen kan också!
Silverfärgad Volkswagen kombi med träbitar på taket på motorväg i Norge, byggnad och skog i bakgrunden. Norsk registreringsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Norrmännen kan också!
[bild]
Har varit inne själv på något liknande då jag inte har takräcken som passar.
Finns det någon uppenbar nackdel förutom att träet ruttnar om man låter det stå länge i regnet?
 
N naikon skrev:
Har varit inne själv på något liknande då jag inte har takräcken som passar.
Finns det någon uppenbar nackdel förutom att träet ruttnar om man låter det stå länge i regnet?
Kan tänka mig att kollisionsegenskaperna är lite sämre? 😅
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Kan tänka mig att kollisionsegenskaperna är lite sämre? 😅
Man behöver väl rätt mycket last för att lastbågar av trä ska bryta av skruvarna vid en kollision?
Vid en frontalkrock är man ju typ garanterat död ändå, oavsett typ av lastbågar

Jag tänker mig typ scenariot där man ska frakta något lätt, typ cellplast, stuprör eller en gipsskiva
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lasten säkrar man ju med spännband i railsen så någon större horisontell kraft ligger ju inte på trä-takräcket, det är ju bara till för att hålla lasten borta från taket..
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lasten säkrar man ju med spännband i railsen så någon större horisontell kraft ligger ju inte på trä-takräcket, det är ju bara till för att hålla lasten borta från taket..
Gör man?! Jag försöker nog oftast spänna i själva räckena för att få spännbanden så rakt ner som möjligt, men det beror ju såklart på vilken last det är.
N naikon skrev:
Man behöver väl rätt mycket last för att lastbågar av trä ska bryta av skruvarna vid en kollision?
Vid en frontalkrock är man ju typ garanterat död ändå, oavsett typ av lastbågar

Jag tänker mig typ scenariot där man ska frakta något lätt, typ cellplast, stuprör eller en gipsskiva
Då går det säkert fint. Tänker dock att det kräver lite tankekraft att få skruvförbandet bra, så att inte skruvarna riskerar att knäckas. Eftersom ett par begagnade Thule inte kostar mer än en tusenlapp eller så, så tänker jag att jag håller mig till beprövade grejer. 🙃
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Gör man?! Jag försöker nog oftast spänna i själva räckena för att få spännbanden så rakt ner som möjligt, men det beror ju såklart på vilken last det är.

Då går det säkert fint. Tänker dock att det kräver lite tankekraft att få skruvförbandet bra, så att inte skruvarna riskerar att knäckas. Eftersom ett par begagnade Thule inte kostar mer än en tusenlapp eller så, så tänker jag att jag håller mig till beprövade grejer. 🙃
Har åkt till Återbruket här i Göteborg och letat begagnade takbågar typ 10 gånger nu, min Toyota måste vara något special 😁
 
N naikon skrev:
Har åkt till Återbruket här i Göteborg och letat begagnade takbågar typ 10 gånger nu, min Toyota måste vara något special 😁
Prova söka på ex. marketplace istället.
Typ tusenlappen är lite för mycket för att många ska vilja skänka bort grejerna när de inte tar någon plats.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Har åkt till Återbruket här i Göteborg och letat begagnade takbågar typ 10 gånger nu, min Toyota måste vara något special 😁
Vad har du för Toyota?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad har du för Toyota?
Avensis 03-08
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
N naikon skrev:
Avensis 03-08
Om det är "vanliga rails" så skulle jag tro att takräcken även från andra modeller passar. Bara bredden är rätt. När jag kollade Thules hemsida så fick jag till exempel fram exakt samma kit när jag sökte på Toyota Avensis 5-dr Kombi 2003-2008 som när jag slog in Volkswagen Golf Alltrack 5-dr Kombi 2021-.

Dessa kanske passar:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/thule_wingbar_evo/1401085699

Lite breda, men går säkert att såga av lite. 😅
 
Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
Variant av att spänna fast lite lister med buntband vid railsen... Din hade iaf något mellan virke och bil!
Det är bl a därför silverteip finns. Går alltid att få en säker fästning med det.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
N naikon skrev:
Har åkt till Återbruket här i Göteborg och letat begagnade takbågar typ 10 gånger nu, min Toyota måste vara något special 😁
Är det railsen eller takräcke du är ute efter?
Om du har en Avensis combi har jag nog takräcke som passar, finns i Lerum.

/M
 
  • Älska
naikon
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Gör man?! Jag försöker nog oftast spänna i själva räckena för att få spännbanden så rakt ner som möjligt, men det beror ju såklart på vilken last det är.
Om man inte har riktiga bågar så måste man ju göra det, träbågen kommer annars att röra på sig med lasten eftersom den inte sitter fast i några fördjupningar i railen som bågar/räcke gör.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Är det railsen eller takräcke du är ute efter?
Om du har en Avensis combi har jag nog takräcke som passar, finns i Lerum.

/M
Det vore ju fantastiskt. Skickar ett pm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.