1 015 296 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Man behöver väl rätt mycket last för att lastbågar av trä ska bryta av skruvarna vid en kollision?hobbs skrev:
Vid en frontalkrock är man ju typ garanterat död ändå, oavsett typ av lastbågar
Jag tänker mig typ scenariot där man ska frakta något lätt, typ cellplast, stuprör eller en gipsskiva
Gör man?! Jag försöker nog oftast spänna i själva räckena för att få spännbanden så rakt ner som möjligt, men det beror ju såklart på vilken last det är.D Dilato skrev:
Då går det säkert fint. Tänker dock att det kräver lite tankekraft att få skruvförbandet bra, så att inte skruvarna riskerar att knäckas. Eftersom ett par begagnade Thule inte kostar mer än en tusenlapp eller så, så tänker jag att jag håller mig till beprövade grejer. 🙃N naikon skrev:
Har åkt till Återbruket här i Göteborg och letat begagnade takbågar typ 10 gånger nu, min Toyota måste vara något special 😁hobbs skrev:Gör man?! Jag försöker nog oftast spänna i själva räckena för att få spännbanden så rakt ner som möjligt, men det beror ju såklart på vilken last det är.
Då går det säkert fint. Tänker dock att det kräver lite tankekraft att få skruvförbandet bra, så att inte skruvarna riskerar att knäckas. Eftersom ett par begagnade Thule inte kostar mer än en tusenlapp eller så, så tänker jag att jag håller mig till beprövade grejer. 🙃
Om det är "vanliga rails" så skulle jag tro att takräcken även från andra modeller passar. Bara bredden är rätt. När jag kollade Thules hemsida så fick jag till exempel fram exakt samma kit när jag sökte på Toyota Avensis 5-dr Kombi 2003-2008 som när jag slog in Volkswagen Golf Alltrack 5-dr Kombi 2021-.N naikon skrev:
Dessa kanske passar:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/thule_wingbar_evo/1401085699
Lite breda, men går säkert att såga av lite. 😅
Redigerat:
Om man inte har riktiga bågar så måste man ju göra det, träbågen kommer annars att röra på sig med lasten eftersom den inte sitter fast i några fördjupningar i railen som bågar/räcke gör.hobbs skrev: