RoTe
S SkåJocke skrev:
Rätt till vänsterfilen har endast den som kör om, därefter är det att hålla till höger som gäller!!
Ja men hur långt avstånd får det vara mellan fordonen i högerfilen då? Känns ju rent tramsigt att börja zickzacka.

RoTe RoTe skrev:
Ja men hur långt avstånd får det vara mellan fordonen i högerfilen då? Känns ju rent tramsigt att börja zickzacka.
Det är rätt enkelt, kör du inte om någon så ska du hålla till höger.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Man ska hålla lagom avstånd till framförvarande fordon, 3-sekundersregeln. Är avståndet längre än så ska man rimligen lägga sig i högerfil. Också att beakta att då inte heller klämma sig för tätt inpå den man just kört om.
Men det finns en hel tråd om just detta, låt den här återgå till ämnet istället.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det där kan ni ju fortsätta att diskutera i mittfilstråden kanske?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Långa brädor på ett litet släp. Såg inte om det var bandat eller ej men de var på väg ut när bilden togs. Bil med litet släp lastat med långa brädor på väg ut från Byggmax parkering.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Skulle som vanligt vara tusen gånger bättre om man bara lutat brädorna framåt istället.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Det är inte bandat...
...man ser inga band och om det hade varit bandat ordentligt så hade inte brädorna spretat åt olika håll. Jag ser det där nästan varje gång jag passerar Hornbach här i Göteborg. Av någon anledning så är folk som handlar där mindre noga med lastsäkringen.

P
Varför inte lägga uppe på grindarna? Då kommer man över taket om man ens behöver göra det.

P PappasHammare skrev:
Varför inte lägga uppe på grindarna? Då kommer man över taket om man ens behöver göra det.
Tanken är god, men släpet är kort och virket är långt så risken är då stor att virket slår i taket vid en vägbula/farthinder.

P PappasHammare skrev:
Tror jag inte.
Även om, så vid minsta gupp uppåt kommer bilen att hamna högre.
En bil med släp lastat med långa träbalkar sticker ut bakifrån, parkerad vid Bygmax, omgiven av grönska och skyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom förankring som redan påpekats så behövs det också en flagga på den utskjutande lasten eftersom den sticker ut mer än en meter bakåt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Långa brädor på ett litet släp. Såg inte om det var bandat eller ej men de var på väg ut när bilden togs.[bild]
Dom ska inte så långt och kör sakta så det gör inget 😉😆

• Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…

Teoretiskt inte fel... de sitter kvar....

• Haha
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Teoretiskt inte fel... de sitter kvar....
Jag skulle säga tvärtom. Teoretiskt helt fel, men i praktiken......:)

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle säga tvärtom. Teoretiskt helt fel, men i praktiken......:)
Lasten har ju inte trillat av... än...🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.