Tur att de lastade på sidan och inte på mitten, för då hade takräcket vikt sig.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
S skydiver skrev:
Såg detta på lokala bygghandeln förra vintern och tyckte det var en... Intressant lastning.

[bild][bild]

Vad väger en sån impregnerad bräda månne?
Tydligen var det inte många högersvängar för personen att ta sig hem, för jag såg bilen några dagar senare helt oskadd. 😆
runt 20-30 kg/ planka.. Om den är torr...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tur att de lastade på sidan och inte på mitten, för då hade takräcket vikt sig.
Om man nu ”måste” köra allt på en gång hade väl det optimala varit att sätta en bunt på varje sida.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Allt jag lastar är jag rädd om. Även släpen och bilen. Jag hade kört stropp. Om jag dessutom hade ägt släpen så hade jag aldrig låtit någon skjuta på och förstöra skivan.
Hade de haft långgafflar är det ju annat.

Men jag kör bara truck till vardags och hanterar emellanåt långgods. Så jag har ingen aning.

Men jag hade aldrig skjutit på något på mina ägodelar iallafall.

Sen är jag inte så dum i huvudet att jag skulle få för mig att köra överlass heller. Men det är ju jag. Du kanske är det men det är ditt problem och förhoppningsvis blir ditt problem och inte andras.
Att du påstår att du kör truck till vardags och även lastar långgods, trots att du inte har någon aning om hur man lastar långgods med truck... Jo men tjenare Rödluvan 🤦🏼 Du har ingen aning, eftersom du tydligen inte vet detta.

Lycka till med att förstöra en släp, genom att styra på tryckat virke. Du hittar på och vet inte vad du pratar om. Ja allt kan tas sönder, om man gör fel, vilket man måste påpeka här på byggahus, annars kommer moraltanterna springande med pekpinnen i högsta hugg.

Mjukt tryckat virke tar inte sönder vare sig en skiva/aluminium/plåt som finns på ett släp. Nu måste jag återigen säga att man givetvis måste se till att det inte ligger sten och grus på släpet eller under virket, annars kommer moraltanterna springande och påverkar det självklara...
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Moraltanterna säger också att du kan föra din diskussion om vem som har längst i en egen tråd istället för att lusa ner den här 😉.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Moraltanterna säger också att du kan föra din diskussion om vem som har längst i en egen tråd istället för att lusa ner den här 😉.
Jag diskuterar iaf lastning av släp. Vad f-- diskuterar du? Be better!
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Jag diskuterar iaf lastning av släp. Vad f-- diskuterar du? Be better!
hmm....rätt hög svansföring från någon som i en annan tråd deklarerat att körning med släp inte har något med lastsäkring att göra.....
 
  • Gilla
  • Wow
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Jävla rolig stämning det var här då
 
  • Gilla
  • Haha
VidarH och 7 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Att du påstår att du kör truck till vardags och även lastar långgods, trots att du inte har någon aning om hur man lastar långgods med truck... Jo men tjenare Rödluvan 🤦🏼 Du har ingen aning, eftersom du tydligen inte vet detta.

Lycka till med att förstöra en släp, genom att styra på tryckat virke. Du hittar på och vet inte vad du pratar om. Ja allt kan tas sönder, om man gör fel, vilket man måste påpeka här på byggahus, annars kommer moraltanterna springande med pekpinnen i högsta hugg.

Mjukt tryckat virke tar inte sönder vare sig en skiva/aluminium/plåt som finns på ett släp. Nu måste jag återigen säga att man givetvis måste se till att det inte ligger sten och grus på släpet eller under virket, annars kommer moraltanterna springande och påverkar det självklara...
Jag lastar på lastbilar. De har ingenting ivägen. Och det jag lossar väger mellan 2-10 ton (inte på en gång då min truck får lyfta 2380, kör inte överlass) gällande långgods.

I med släpet har en sidovägg ivägen så hade jag iallafall kört stropp om det vägt vad släpet får ta eller lagt reglar under.

Skivan på släpet slits onödigt mycket om man ska släpa tungt gods jo.

Om min truck inte duger så tar jag hjullastaren istället och slipper då långgafflar ;)

Jo jag kör på riktigt truck varje dag. Jag hade dock valt annat sätt än att sätta överlass på ett släp med reklam från mitt företag. Men jag är inte idiot heller.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
@Sernando @Rkarlsson Tagga ner ett par hekto.
Två personer drar i en röd hink på en sandstrand, kvinnan har en spade i munnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
EMEL och 9 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Jag diskuterar iaf lastning av släp. Vad f-- diskuterar du? Be better!
Det är som du säkert själv känner till svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst 😉.

Normalt diskuterar jag allehanda ting här på forumet utöver att vara moraltant. Men just nu har jag för många byggprojekt så jag hinner tyvärr bara vara moraltant.
 
  • Gilla
  • Haha
Gangstersmed och 5 till
  • Laddar…
Akta er hemmafixare: https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/hade-verktygslada-i-bilen-atalas-for-brott/rgxwe9ej (betalvägg)

En man i 60-årsåldern åtalas för att inte ha säkrat en verktygslåda och andra föremål som han transporterade i sin personbil.​

Nu riskerar han 1500 kronor i böter för brott mot trafikförordningen. Mannen förnekar brott.

Enligt trafikförordningen är det föraren av ett fordon som ansvarar för att lasten är säkrad på ett sånt sätt att den inte utgör någon fara.
 
  • Gilla
  • Wow
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Akta er hemmafixare: [länk] (betalvägg)
Och farfar undrar varför han inte får skjutsa barnbarnen i bilen... fulla 245an (på den tiden) med verktygslådor, motorsågar, reservhjul och inget lastgaller.
Helt rätt men 30 år för sent.
 
hsd
Värre är det med hantverkspickuper fullt med lösa grejer på flaken
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.