D Dortmunder DAB skrev:
Marijuanaröken verkar hänga tungt på många platser i Us… 😮😆
Det är "Whistlingdiesel", han har gjort en grej av att "testa" bilar... Har också eldat upp en Ferrari på en åker och byggt en monstertruck med två motorer.. och massa annat dumt....

 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Tror jag skrev om den här i den här tråden för många år sen, men hittade inte bilden.
Nu dök den upp.
Det är en sån där bagagevagn de använder på flygplatserna.
En bagagevagn som används på flygplatser transporterar en båt på en landsväg med gräs och kullar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
P-plats och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tror jag skrev om den här i den här tråden för många år sen, men hittade inte bilden.
Nu dök den upp.
Det är en sån där bagagevagn de använder på flygplatserna.
[bild]
Jag tycker inte det är något som helst fel på surrningen, vilket är vad tråden handlar om. Däremot borde man gjort en beräkning över balansen när man tar kurvor.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tycker inte det är något som helst fel på surrningen, vilket är vad tråden handlar om. Däremot borde man gjort en beräkning över balansen när man tar kurvor.
Nog har väl tråden handlar om lite allt möjligt när det gäller att lasta.
 
  • Gilla
LPCL och 1 till
  • Laddar…
Lite vind känsligt ekipage även utan seglet hissat 🏴‍☠️
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
S
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tycker inte det är något som helst fel på surrningen, vilket är vad tråden handlar om. Däremot borde man gjort en beräkning över balansen när man tar kurvor.
Surrningen? 😅
Jag kan kan inte se några spännband.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Hur ska de annars få med skeppet på flyget?
 
S sinuslinus skrev:
Surrningen? 😅
Jag kan kan inte se några spännband.
Där är minst 2 synliga på bilden. Det räcker antagligen till den lille skutan.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Där är minst 2 synliga på bilden. Det räcker antagligen till den lille skutan.
Jaså, jag kan bara se att det är spännband som håller masten, inte skrovet.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jaså, jag kan bara se att det är spännband som håller masten, inte skrovet.
De är bredvid stöttorna, tydligast på vänstersidan. Så där är band. Ser ut som 2 stöttor per sida och 2 spännband ner i släpet.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Tyngdpunkten på båten ju låg, skull gissa på strax över där skrovet slutar och kölen tar vid.

Har aldrig sett en segelbåtstransport med efterdragskärra där båten är surrad. Den kär ju knappast studsa av.

Båten väger ca 2 ton varav 800Kg är kölen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det mest intressanta är väl huruvida kärran är lämpad för transporter på väg?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
G
G gaidin skrev:
Tyngdpunkten på båten ju låg, skull gissa på strax över där skrovet slutar och kölen tar vid.

Har aldrig sett en segelbåtstransport med efterdragskärra där båten är surrad. Den kär ju knappast studsa av.

Båten väger ca 2 ton varav 800Kg är kölen.
Ungefär som när man har en 10 tons grävmaskin på en maskintrailer, den är så tung så den faller inte av...
Konstigt nog så måste även dom dras fast med rejäla kättingar.
Med tanke på vad det är för kärra som antagligen inte ens är fjädrad så kan det lätt studsa av, speciellt om den körs fortare än den är gjord för.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Tyngdpunkten på båten ju låg, skull gissa på strax över där skrovet slutar och kölen tar vid.

Har aldrig sett en segelbåtstransport med efterdragskärra där båten är surrad. Den kär ju knappast studsa av.

Båten väger ca 2 ton varav 800Kg är kölen.
Du har inte gått någon lastsäkringskurs?

De motbevisar dig rejält, betongfundament på 20 ton eller vad de väger trillar ju av utan surrning........
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du har inte gått någon lastsäkringskurs?

De motbevisar dig rejält, betongfundament på 20 ton eller vad de väger trillar ju av utan surrning........
Nej det har jag inte.
Men jag har sett och även kört båttransporter av liknande båtar.
Små segelbåtar som denna brukar transporteras precis på det viset.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger att det är så man brukar göra.

Trotts det så studsar ju båtar inte av kärrorna.

När det gäller storleken på kärran vet jag såklart inte om den är tillräcklig eller inte men när det gäller surrning ser det ut som det brukar.

Stora betongfundament brukar transporteras i 80km/h och har inte stöttar på sidorna som en båttransport. Precis som du säger så kanar de av, de studsar inte av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.