1 014 723 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Allvetare
· Västra götaland
· 9 158 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Jag tycker inte det är något som helst fel på surrningen, vilket är vad tråden handlar om. Däremot borde man gjort en beräkning över balansen när man tar kurvor.Isakare skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Tyngdpunkten på båten ju låg, skull gissa på strax över där skrovet slutar och kölen tar vid.
Har aldrig sett en segelbåtstransport med efterdragskärra där båten är surrad. Den kär ju knappast studsa av.
Båten väger ca 2 ton varav 800Kg är kölen.
Har aldrig sett en segelbåtstransport med efterdragskärra där båten är surrad. Den kär ju knappast studsa av.
Båten väger ca 2 ton varav 800Kg är kölen.
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Ungefär som när man har en 10 tons grävmaskin på en maskintrailer, den är så tung så den faller inte av...G gaidin skrev:
Konstigt nog så måste även dom dras fast med rejäla kättingar.
Med tanke på vad det är för kärra som antagligen inte ens är fjädrad så kan det lätt studsa av, speciellt om den körs fortare än den är gjord för.
Du har inte gått någon lastsäkringskurs?G gaidin skrev:
De motbevisar dig rejält, betongfundament på 20 ton eller vad de väger trillar ju av utan surrning........
Nej det har jag inte.R Rkarlsson skrev:
Men jag har sett och även kört båttransporter av liknande båtar.
Små segelbåtar som denna brukar transporteras precis på det viset.
Jag säger inte att det är rätt, jag säger att det är så man brukar göra.
Trotts det så studsar ju båtar inte av kärrorna.
När det gäller storleken på kärran vet jag såklart inte om den är tillräcklig eller inte men när det gäller surrning ser det ut som det brukar.
Stora betongfundament brukar transporteras i 80km/h och har inte stöttar på sidorna som en båttransport. Precis som du säger så kanar de av, de studsar inte av.