1 014 005 läst · 4 623 svar
1014k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
G gaidin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😉 🤔
Så du menar att om det skulle vara så att du råkar köra i en djup håla och släpet hoppar till så sitter stöttan fast i båten? Det gör det inte på motorbåtar med rullar iallafall. Körde ofta 30 släp och hade vi inte surrat den rejält så hade den flugit av vid guppen.G gaidin skrev:Nej det har jag inte.
Men jag har sett och även kört båttransporter av liknande båtar.
Små segelbåtar som denna brukar transporteras precis på det viset.
Jag säger inte att det är rätt, jag säger att det är så man brukar göra.
Trotts det så studsar ju båtar inte av kärrorna.
När det gäller storleken på kärran vet jag såklart inte om den är tillräcklig eller inte men när det gäller surrning ser det ut som det brukar.
Stora betongfundament brukar transporteras i 80km/h och har inte stöttar på sidorna som en båttransport. Precis som du säger så kanar de av, de studsar inte av.
Normalt sett svarar jag inte på frågor som börjat med halmgubbar så som "så du menar"...R Rkarlsson skrev:
Men. Nej, det menar jag inte, du har fel i ditt antagande.
Däremot menar jag att man när man kör ett fordon som detta så har man järnkoll på potthål i vägen och kör på ett sådant sätt att det inte händer.
En djup håla dyker inte upp som gubben i lådan när man kör ett efterdrag i 30km/h
Har dessutom aldrig sett en transport av en motorbåt med sidostöttor som den på bilden.R Rkarlsson skrev:
De brukar mest transporteras på vagnar med rullar som är gjorda för att båten skall kunna dras fram och tillbaka i vattnet upp på kärran.
Dessa brukar dessutom vara kullagrade.
Segelbåten på bilden transporteras inte på en sådan kärra.
Som jag tidigare skrev, detta är en fullständigt normal transport av en mindre segelbåt. Lämpligheten som lång transport säger jag inget om, normalt sett är det väldigt korta sträckor som körs och i väldigt låga hastigheter.
Det längsta jag kört med liknande konfiguration är ca 1.5 mil på en 2+1-väg till irritation från samtliga medtrafikanter men vägen i fråga är frekvent använd av lokala bönder med ensilagebollar, höbalar och diverse maskiner för jordbruk så folk var väl ganska vana.
När han körde in i rondellen så hade inte traktorn bromskraft nog så han bröta rätt in och bilarna i rondellen fick stanna.G gaidin skrev:
Så att dra en stor motorbåt efter en trädgårdstraktor, nja! Han skulle nog behövt surra båten lite bättre för att slippa få den i ryggen när han krockar med något.
Jag kan visa dig ett par vägar där du inte kan framföra detta ekipaget utan spännband då. Det är ändå i Sverige vi bor och där infrastrukturen tar kokstryk nu. =) Då snackar vi alltså hål som är hela vägen bred.G gaidin skrev:Normalt sett svarar jag inte på frågor som börjat med halmgubbar så som "så du menar"...
Men. Nej, det menar jag inte, du har fel i ditt antagande.
Däremot menar jag att man när man kör ett fordon som detta så har man järnkoll på potthål i vägen och kör på ett sådant sätt att det inte händer.
En djup håla dyker inte upp som gubben i lådan när man kör ett efterdrag i 30km/h
Det där skulle kunnat vara min far, han drog ner sin Oxelö 30a till sjön med en MF 35a, dock var det en kranbil som lyfte i den då.O Ossian K Olsson skrev:
Ganska brant nerför, det var 430 meter till sjön och vi bodde 27 meter över havet (26 meter över Mälaren) Traktorn hade bara broms på ena bakhjulet så det gick undan nerför, som tur är plant en bit på mitten och de sista 100 meterna.
Året innan tog han upp den med en Toyota Hi Lux, trots att grannen kopplade till traktorn blev det kopplingsbyte på bilen.
Mins inte vikten, men jag tror en Oxelö 30a väger närmare 4 ton.
Om båten guppar i långsam hastighet så studsar den inte av. Den gungar lite. Går det för fort så välter hela ekipaget inkl släp, oavsett hur många snören och remmar man knutit fast båten med i släpet.R Rkarlsson skrev:
Jag pratar av erfarenhet här, jag har gjort och sett massor av liknande transporter.
Det handlar mer om hur man kör än hur man surrar.
Drar man iväg i 60 i en hårnålskurva eller ner i en grop så kommer ekipaget att välta. Segelbåten kommer aldrig att studsa bort från kärran, den får studsa typ 1.5 meter upp i luften för att studsa av från kärran.
Kör du i 70 över en vägbula skulle jag gissa att båten omplacerar sig lite på vagnen med skador på skrovet som följd, när båten inte längre vilar på kölen utan trycks mot stöttorna.
Att den skulle hoppa ur släpet och hamna i diket är inte ett aktuellt scenario.
Det säger ju mer om hur man kör med tungt släp än om hur man surrar båten eller?O Ossian K Olsson skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
G gaidin skrev:Nej det har jag inte.
Men jag har sett och även kört båttransporter av liknande båtar.
Små segelbåtar som denna brukar transporteras precis på det viset.
Jag säger inte att det är rätt, jag säger att det är så man brukar göra.
Trotts det så studsar ju båtar inte av kärrorna.
När det gäller storleken på kärran vet jag såklart inte om den är tillräcklig eller inte men när det gäller surrning ser det ut som det brukar.
Stora betongfundament brukar transporteras i 80km/h och har inte stöttar på sidorna som en båttransport. Precis som du säger så kanar de av, de studsar inte av.
Vid varje "bula" eller "hopp" som båten studsar så flyttar den sig lite bakåt och tillslut så är "båttrailern" slut och båten faller av.G gaidin skrev:Om båten guppar i långsam hastighet så studsar den inte av. Den gungar lite. Går det för fort så välter hela ekipaget inkl släp, oavsett hur många snören och remmar man knutit fast båten med i släpet.
Jag pratar av erfarenhet här, jag har gjort och sett massor av liknande transporter.
Det handlar mer om hur man kör än hur man surrar.
Drar man iväg i 60 i en hårnålskurva eller ner i en grop så kommer ekipaget att välta. Segelbåten kommer aldrig att studsa bort från kärran, den får studsa typ 1.5 meter upp i luften för att studsa av från kärran.
Kör du i 70 över en vägbula skulle jag gissa att båten omplacerar sig lite på vagnen med skador på skrovet som följd, när båten inte längre vilar på kölen utan trycks mot stöttorna.
Att den skulle hoppa ur släpet och hamna i diket är inte ett aktuellt scenario.
Det behövs inga studs på 1.5 meter för det.