1 015 370 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Bilden är inte den bästa men det är något mellan hjulen. skulle tro det sitter ett band eller liknande som håller över tvillingmontagetB breakman skrev:Hamnade bakom nedan bil på väg hem från jobbet, enda lastsäkringen som jag såg var ett par kättingar framåt som slackade. De var nog bara för att saxlyften skulle stå kvar när han drog upp flaket... Nästan så jag önskade att chauffören skulle behöva väja snabbt eller pallnita, för att kanske kunna ta lärdom av förödelsen som skulle uppstå.
[bild]
Med risk för att visa min oförmåga.
Åkte en lokal färja i förrgår där det slogs några spännband över taket på en turbuss. Ett för mig okonventionellt sätt att förankra fordon ombord.
Plats: Filippinerna, så lokalt omdöme styr handhavandet.
Färjan nådde destinationen utan några komplikationer.
Underhållning för mig som lekman och trådstartare.
Åkte en lokal färja i förrgår där det slogs några spännband över taket på en turbuss. Ett för mig okonventionellt sätt att förankra fordon ombord.
Plats: Filippinerna, så lokalt omdöme styr handhavandet.
Färjan nådde destinationen utan några komplikationer.
Underhållning för mig som lekman och trådstartare.
Det där skulle definitivt inte hålla om surrningen skulle sättas på prov. Busstaket skulle gå sönder. Man surrar ju normalt i hjulen eller i fästpunkter som man kan hitta i eventuell ram eller hjulupphängningar.M MasMats skrev:Med risk för att visa min oförmåga.
Åkte en lokal färja i förrgår där det slogs några spännband över taket på en turbuss. Ett för mig okonventionellt sätt att förankra fordon ombord.
Plats: Filippinerna, så lokalt omdöme styr handhavandet.
Färjan nådde destinationen utan några komplikationer.
Underhållning för mig som lekman och trådstartare.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 743 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 743 inlägg
Ytterligare ett exempel på hur bra den s.k. egenkontrollen fungerar i verkligheten ...B breakman skrev:Hamnade bakom nedan bil på väg hem från jobbet, enda lastsäkringen som jag såg var ett par kättingar framåt som slackade. De var nog bara för att saxlyften skulle stå kvar när han drog upp flaket... Nästan så jag önskade att chauffören skulle behöva väja snabbt eller pallnita, för att kanske kunna ta lärdom av förödelsen som skulle uppstå.
[bild]
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Funkar väl för att minska svajning om det går lite vågor men mer än så är det inte, skulle väl eventuellt vara för att det ser ut bättre än att inte spänna fast den alls.M MasMats skrev:Med risk för att visa min oförmåga.
Åkte en lokal färja i förrgår där det slogs några spännband över taket på en turbuss. Ett för mig okonventionellt sätt att förankra fordon ombord.
Plats: Filippinerna, så lokalt omdöme styr handhavandet.
Färjan nådde destinationen utan några komplikationer.
Underhållning för mig som lekman och trådstartare.
Busstaket är starkt nog för att bussen ska kunna ligga upp och ner, men ok, du vet bättre...E Eld skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Bor nog jämnare viktfördelning om den ligger upp å ner på en relativt jämn yta än med 2-3 relativt smala spännband som dras ner med ganska stor kraft om tanken är att bussen ska hållas kvar.RoTe skrev:
Det finns säkert en anledning till att bärgare använder extra breda band när dom välter upp bussar som ligger i ner.
Skillnaden är väl att om bussen legat på taket i diket accepterar man att taket är skadat, vilket inte ska vara fallet efter en färjetransport...?
Jag har ingen erfarenhet av "stor buss" men har sett både skåpbilar och personbilar med skadade tak efter transport med spännband över taket.
Jag har ingen erfarenhet av "stor buss" men har sett både skåpbilar och personbilar med skadade tak efter transport med spännband över taket.