useless useless skrev:
Fast nu pratade vi väl om C-kort?
Då det inte är specificerat så får man väl anta att påståendet gäller fordon överlag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag tror vi rent empiriskt kan konstatera att det inte ligger drösvis med tappat gods längs våra järnvägar, så vad än våra järnvägsarbetare gör verkar det vara tillräckligt.
Kan ju vara en sympatiåtgärd att droppa lite teslagods?
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Då det inte är specificerat så får man väl anta att påståendet gäller fordon överlag.
Ok. Jag antog att det hängde ihop med lastsurrningsdiskussionen tåg vs lastbil...
Om man har ett B-kort för manuell låda så får man köra manuell lastbil även om man kört upp för C-kortet i en automatväxlad lastbil. Därför är det många trafikskolor som använder automatväxlade lastbilar för att underlätta lite för eleverna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
...vilket är märkligt eftersom att lära sig växla är en stor del av att lära sig köra lastbil.
 
  • Gilla
M.Bergman och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Ok. Jag antog att det hängde ihop med lastsurrningsdiskussionen tåg vs lastbil...
Om man har ett B-kort för manuell låda så får man köra manuell lastbil även om man kört upp för C-kortet i en automatväxlad lastbil. Därför är det många trafikskolor som använder automatväxlade lastbilar för att underlätta lite för eleverna.
Ja det är konstigt, då det är mycket svårare att köra mjukt med en automatlåda i lastbil än med en manuell...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är konstigt, då det är mycket svårare att köra mjukt med en automatlåda i lastbil än med en manuell...
Det är inte alls konstigt. Det säljs i stort sett inga manuellt växlade tunga lastbilar längre i Sverige.

På Volvo är det I-shift och på Scania är det Opticruise för hela slanten. (Om fordonet inte förses med traditionell automatlåda.)
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Fotografen Fotografen skrev:
...vilket är märkligt eftersom att lära sig växla är en stor del av att lära sig köra lastbil.
Det är en del av det förgångna. Snart kommer även alla personbilar vara automater.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Inte för alla, jag tog mitt BE för två år sen med manuellt växlad bil så det beror till stor del på vad körskolan har att tillgå eller vad man äger/lånar för bil om man kör upp privat.
Demmpa Demmpa skrev:
Nix, det är långt ifrån alla som övningskör och gör uppkörningen med automatväxlad bil.

Det är ca 33% som tar körkort för automat,
[länk]
Jag var otydlig inser jag i efterhand, jag menade givetvis tunga korten.

Jag trodde polaren drev med mig när han fick för sig att skola om sig härom året och starta åkeri, men på tunga fordon kör samtliga körskolor med automat, detta ger dock inte villkor att köra automat som de lätta korten.
Så det är bara att kliva upp i hytten på vilken gammal lastbil som helst o klia sig i huvudet över hur de 3 växellådorna samverkar, trots att man aldrig sett en tidigare i livet när man väl tagit kortet....
 
K Kasken skrev:
Jag var otydlig inser jag i efterhand, jag menade givetvis tunga korten.

Jag trodde polaren drev med mig när han fick för sig att skola om sig härom året och starta åkeri, men på tunga fordon kör samtliga körskolor med automat, detta ger dock inte villkor att köra automat som de lätta korten.
Så det är bara att kliva upp i hytten på vilken gammal lastbil som helst o klia sig i huvudet över hur de 3 växellådorna samverkar, trots att man aldrig sett en tidigare i livet när man väl tagit kortet....
Så kommer det antagligen bli med personbilar också om några år.

Det är redan idag så om du går från en manuellt växlad bil tillverkad de senaste 80 åren till en T-Ford. Helt lagligt att sätta sig och köra men du får klia dig i huvudet och det kommer inte gå särskilt bra I början.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
E Eld skrev:
Det är redan idag så om du går från en manuellt växlad bil tillverkad de senaste 80 åren till en T-Ford
Man kan annars ta en 40år (men även nyare) gammal traktor. Får också köras på B kort.
Jag har 3 växelspakar på min -84.
Klart intressant men har man något bakom pannan så tar man det lungt i början oavsätt vad man kör för något nytt.
 
U
Dagens manuella lastbilar är ju lättkörda också. Det är ju bara en spak och två knappar vilket man lärt sig efter en dag om man redan är van med manuell personbil.

Värre va de förr när man fick dubbeltrampa på kopplingen för att slira utan synkning och lägga på mellangas. Vissa saker va inte bättre förr.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B
Hamnade bakom nedan bil på väg hem från jobbet, enda lastsäkringen som jag såg var ett par kättingar framåt som slackade. De var nog bara för att saxlyften skulle stå kvar när han drog upp flaket... Nästan så jag önskade att chauffören skulle behöva väja snabbt eller pallnita, för att kanske kunna ta lärdom av förödelsen som skulle uppstå.
Lastbil transporterar skylift, tagen inifrån bil, vinter, greniga träd, snö, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Mmm... Dessutom sker övningskörningen och uppkörning med automatväxlade bilar numera.

När jag gick i skolan o lärde mig detta så var det krav på att lastsäkringen skulle hålla för dubbla lastvikten framåt, just för att man skulle ha en chans att slippa få skiten i bakhuvudet vid ett ev "tvärstopp".

Man kan ju undra om utveckling går framåt eller bakåt?
På den tiden så skulle man även kunna det som hette N-värde.
 
M maxmsm skrev:
På den tiden så skulle man även kunna det som hette N-värde.
Det krävs fortfarande. Repeteras också i den annars ganska värdelösa "utbildningen" för att få YKB.
 
E Eld skrev:
Det krävs fortfarande. Repeteras också i den annars ganska värdelösa "utbildningen" för att få YKB.
N-värde var det inte tal om när jag tog mitt YKB för några år sedan och jag har inte sett ett registreringsbevis på många år med N-värde angivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.