1 015 390 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Ok. Jag antog att det hängde ihop med lastsurrningsdiskussionen tåg vs lastbil...P Prodigys skrev:
Om man har ett B-kort för manuell låda så får man köra manuell lastbil även om man kört upp för C-kortet i en automatväxlad lastbil. Därför är det många trafikskolor som använder automatväxlade lastbilar för att underlätta lite för eleverna.
...vilket är märkligt eftersom att lära sig växla är en stor del av att lära sig köra lastbil.
Ja det är konstigt, då det är mycket svårare att köra mjukt med en automatlåda i lastbil än med en manuell...useless skrev:Ok. Jag antog att det hängde ihop med lastsurrningsdiskussionen tåg vs lastbil...
Om man har ett B-kort för manuell låda så får man köra manuell lastbil även om man kört upp för C-kortet i en automatväxlad lastbil. Därför är det många trafikskolor som använder automatväxlade lastbilar för att underlätta lite för eleverna.
Det är inte alls konstigt. Det säljs i stort sett inga manuellt växlade tunga lastbilar längre i Sverige.Cheesen skrev:
På Volvo är det I-shift och på Scania är det Opticruise för hela slanten. (Om fordonet inte förses med traditionell automatlåda.)
P Prodigys skrev:
Jag var otydlig inser jag i efterhand, jag menade givetvis tunga korten.Demmpa skrev:
Jag trodde polaren drev med mig när han fick för sig att skola om sig härom året och starta åkeri, men på tunga fordon kör samtliga körskolor med automat, detta ger dock inte villkor att köra automat som de lätta korten.
Så det är bara att kliva upp i hytten på vilken gammal lastbil som helst o klia sig i huvudet över hur de 3 växellådorna samverkar, trots att man aldrig sett en tidigare i livet när man väl tagit kortet....
Så kommer det antagligen bli med personbilar också om några år.K Kasken skrev:Jag var otydlig inser jag i efterhand, jag menade givetvis tunga korten.
Jag trodde polaren drev med mig när han fick för sig att skola om sig härom året och starta åkeri, men på tunga fordon kör samtliga körskolor med automat, detta ger dock inte villkor att köra automat som de lätta korten.
Så det är bara att kliva upp i hytten på vilken gammal lastbil som helst o klia sig i huvudet över hur de 3 växellådorna samverkar, trots att man aldrig sett en tidigare i livet när man väl tagit kortet....
Det är redan idag så om du går från en manuellt växlad bil tillverkad de senaste 80 åren till en T-Ford. Helt lagligt att sätta sig och köra men du får klia dig i huvudet och det kommer inte gå särskilt bra I början.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 030 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 030 inlägg
Man kan annars ta en 40år (men även nyare) gammal traktor. Får också köras på B kort.E Eld skrev:
Jag har 3 växelspakar på min -84.
Klart intressant men har man något bakom pannan så tar man det lungt i början oavsätt vad man kör för något nytt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 858 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 858 inlägg
Dagens manuella lastbilar är ju lättkörda också. Det är ju bara en spak och två knappar vilket man lärt sig efter en dag om man redan är van med manuell personbil.
Värre va de förr när man fick dubbeltrampa på kopplingen för att slira utan synkning och lägga på mellangas. Vissa saker va inte bättre förr.
Värre va de förr när man fick dubbeltrampa på kopplingen för att slira utan synkning och lägga på mellangas. Vissa saker va inte bättre förr.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Hamnade bakom nedan bil på väg hem från jobbet, enda lastsäkringen som jag såg var ett par kättingar framåt som slackade. De var nog bara för att saxlyften skulle stå kvar när han drog upp flaket... Nästan så jag önskade att chauffören skulle behöva väja snabbt eller pallnita, för att kanske kunna ta lärdom av förödelsen som skulle uppstå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På den tiden så skulle man även kunna det som hette N-värde.K Kasken skrev:Mmm... Dessutom sker övningskörningen och uppkörning med automatväxlade bilar numera.
När jag gick i skolan o lärde mig detta så var det krav på att lastsäkringen skulle hålla för dubbla lastvikten framåt, just för att man skulle ha en chans att slippa få skiten i bakhuvudet vid ett ev "tvärstopp".
Man kan ju undra om utveckling går framåt eller bakåt?