1 015 328 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
I dom länderna kan färjorna åka i ganska ruffa floder, i Asien och Sydamerika är det inte bara korsandet av floden utan man färdas på floderna/vattendragen ganska långa sträckor mot vad vi gör i Nordeuropa…Alfredo skrev:
Nej det skulle jag inte tro, det som skiljer är att dom trafikerar betydligt mera strömma och farligare vatten leder än vi i Nordeuropa gör alltså bilvägarna är inte så utbyggda så färjorna korsar inte bara floderna utan färdas på dom även om det är oroliga och strömt vatten…R Rkarlsson skrev:
Skulle tro att där borta har de inte lika bra båtar och säkerhet som i Europa.R Rejäl skrev:
Funderar ens på om de surrar bilarna på bornholmsfärjan som ju hoppar utav helvete i 1,5 timme. (katamaran) kan inte minnas mina föräldrar nämnde något alls om det. Jag har bara åkt som gående.
Har själv vart i Asien bla. O nej det är inte samma säkerhet långt ifrån..R Rkarlsson skrev:
Samma med trafiken den är långt ifrån västvärldens säkra trafik..
Du verkar leva in en falsk trygghet att övriga världen följer Europas och västvärldens säkerhet.. vilket dom inte gör i många hänseenden…
Om du kollar på färjan på bilden så ser du att den är hyfsat smal o relativt lång den kommer o gunga rätt rejält..
En katamaran gungar inte så mycket däremot slår den hårdt då den färdas fort i jämförelse med en vanlig båt…
Katamaran rör sig rätt friskt, så pass att man kan knappt gå på däck när den är uppe i högsta marschfart.R Rejäl skrev:Har själv vart i Asien bla. O nej det är inte samma säkerhet långt ifrån..
Samma med trafiken den är långt ifrån västvärldens säkra trafik..
Du verkar leva in en falsk trygghet att övriga världen följer Europas och västvärldens säkerhet.. vilket dom inte gör i många hänseenden…
Om du kollar på färjan på bilden så ser du att den är hyfsat smal o relativt lång den kommer o gunga rätt rejält..
En katamaran gungar inte så mycket däremot slår den hårdt då den färdas fort i jämförelse med en vanlig båt…
Men det är klart, en smal båt är sämre ur alla aspekter.
Men surrningen handlar inte om att bussen ska åka av färjan utan att den ska gunga mindre då passagerarna sitter kvar,R Rkarlsson skrev:
Jag och familjen var i Thailand och åkte bilfärja över hav det var ingen lång bit kanske 15 min men den färjan hade inte dugit till en muddringspråm här i Sverige den var helrostig sprickor överallt, inga flytvästar att prata om kanske fanns några st… säkerhet är ingen prioritet i dessa länder…
Är det mer sjögång på floderna än mitt ute på Östersjön?R Rejäl skrev: