1 044 731 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Den är nog rätt så "solid". Ser ut att vara en rulle med tunnplåt så den väger nog sina ton. Frågan är om inte spännbanden bara "klipps av" om det skulle bli ett tvärt stopp. En sådan last behöver nog en rejäl förstängning på båda sidor....Anna_H skrev:
Tror också att banden bara snäpps av. Precis detta jag menade med att "om lasten är tillräckligt tung hjälper det inte att spänna" även om det blir lite extremt med en tung rulle så här. Men vi såg ett göt transporteras på lastbil i England för en herrans massa år sedan, inget höll fast det på flaket. Det var ca 2*2 meter i fyrkant och 5-6 meter långt. Lastbilen gick inte särskilt snabbt kan jag säga....R roli skrev:
Förstår inte varför man inte lägger den helt enkelt? Med hålet uppåt alltså. Eller går den inte att lyfta av då?
Det går säkert lägga rullen. Men de hade vart bättre och lägga förstängning på rullen och vettigare att spänna med. Troligtvis använder de antingen travers eller truck med "spjut".Anna_H skrev:Tror också att banden bara snäpps av. Precis detta jag menade med att "om lasten är tillräckligt tung hjälper det inte att spänna" även om det blir lite extremt med en tung rulle så här. Men vi såg ett göt transporteras på lastbil i England för en herrans massa år sedan, inget höll fast det på flaket. Det var ca 2*2 meter i fyrkant och 5-6 meter långt. Lastbilen gick inte särskilt snabbt kan jag säga....
Förstår inte varför man inte lägger den helt enkelt? Med hålet uppåt alltså. Eller går den inte att lyfta av då?
Om man lägger den så måste man lägga den på pallträ för annars får man inte av den =)
Om lasten är "tillräckligt" tung så hjälper det fortfarande att surra, den ska inte glida av trailern, då skulle trailern få åka med. De visade bilder från en olycka med en sån dåre på lastsäkringen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 062 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 062 inlägg
Då hade den vi kom ikapp idag bättre lycka men den slingrande sig rejält....
Surrning ja... Men jag förstår inte varför man lägger upp den snett.. vilket tryck det måste ha varit på rampen.. och vi ska inte tala om negativt kultryck...
Surrning ja... Men jag förstår inte varför man lägger upp den snett.. vilket tryck det måste ha varit på rampen.. och vi ska inte tala om negativt kultryck...
Som vanligt, med lite mer än hälften av lasset lutat framåt hade ju allt varit frid och fröjd.P PappasHammare skrev:
Jag körde stridsfordonstransport i lumpen. En kamrat som körde ett tungt ekipage (tror det var en stridsvagn på men minns inte exakt) råkade av misstag dra i parkeringsbromsen istället för retarden i en nerförsbacke. Vagnen stod kvar på släpet ändå, men det krävdes nog ett byte av underkläder...Fairlane skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Lite off topic men typ så här? 😳joakim_j skrev:
G
GammelMan99