TeroM TeroM skrev:
[bild]

Lånad bild
Funkar ju om den är gjord i plåt. Om den är solid lär den rulla vidare när man tvärbromsar....

Anna_H Anna_H skrev:
Funkar ju om den är gjord i plåt. Om den är solid lär den rulla vidare när man tvärbromsar....
Den är nog rätt så "solid". Ser ut att vara en rulle med tunnplåt så den väger nog sina ton. Frågan är om inte spännbanden bara "klipps av" om det skulle bli ett tvärt stopp. En sådan last behöver nog en rejäl förstängning på båda sidor....

A
Anna_H Anna_H skrev:
Den rullen om det är plåt så väger den nog runt 4-7 ton. Vi tar emot plåtrullar som bara är typ 2x110 och 2-3 rullar staplade på en "pall" de väger mellan 800-1100 kg.

R roli skrev:
Den är nog rätt så "solid". Ser ut att vara en rulle med tunnplåt så den väger nog sina ton. Frågan är om inte spännbanden bara "klipps av" om det skulle bli ett tvärt stopp. En sådan last behöver nog en rejäl förstängning på båda sidor....
Tror också att banden bara snäpps av. Precis detta jag menade med att "om lasten är tillräckligt tung hjälper det inte att spänna" även om det blir lite extremt med en tung rulle så här. Men vi såg ett göt transporteras på lastbil i England för en herrans massa år sedan, inget höll fast det på flaket. Det var ca 2*2 meter i fyrkant och 5-6 meter långt. Lastbilen gick inte särskilt snabbt kan jag säga....

Förstår inte varför man inte lägger den helt enkelt? Med hålet uppåt alltså. Eller går den inte att lyfta av då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rätt storlek och mängd av band och rejäla kantskydd så går det fint.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Tror också att banden bara snäpps av. Precis detta jag menade med att "om lasten är tillräckligt tung hjälper det inte att spänna" även om det blir lite extremt med en tung rulle så här. Men vi såg ett göt transporteras på lastbil i England för en herrans massa år sedan, inget höll fast det på flaket. Det var ca 2*2 meter i fyrkant och 5-6 meter långt. Lastbilen gick inte särskilt snabbt kan jag säga....

Förstår inte varför man inte lägger den helt enkelt? Med hålet uppåt alltså. Eller går den inte att lyfta av då?
Det går säkert lägga rullen. Men de hade vart bättre och lägga förstängning på rullen och vettigare att spänna med. Troligtvis använder de antingen travers eller truck med "spjut".
Om man lägger den så måste man lägga den på pallträ för annars får man inte av den =)

Om lasten är "tillräckligt" tung så hjälper det fortfarande att surra, den ska inte glida av trailern, då skulle trailern få åka med. De visade bilder från en olycka med en sån dåre på lastsäkringen.

Jonas Persson
Från senaste avsnittet av Motornörd.

Röd och vit veteranbil med stor sten på taket, uppställd vid bilfestival.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
S
Det var lite baktungt…
Släpvagn med bräder och varningstriangel på en solig väg.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
C
S sinuslinus skrev:
Det var lite baktungt…
[bild]
Han har ju ändå satt en flagga på utskjutande lasten, alltid ett plus😅

P
Då hade den vi kom ikapp idag bättre lycka men den slingrande sig rejält....
Surrning ja... Men jag förstår inte varför man lägger upp den snett.. vilket tryck det måste ha varit på rampen.. och vi ska inte tala om negativt kultryck...

• Lastbil med hög last, landsväg, blå himmel, åkrar, träd, klar dag.
    Skapa konto
  • Bil drar släpvagn med överhängande last, risk för osäker transport, på landsväg, nära rondell, klart väder.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Då hade den vi kom ikapp idag bättre lycka men den slingrande sig rejält....
Surrning ja... Men jag förstår inte varför man lägger upp den snett.. vilket tryck det måste ha varit på rampen.. och vi ska inte tala om negativt kultryck...
Som vanligt, med lite mer än hälften av lasset lutat framåt hade ju allt varit frid och fröjd.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Räcker inte lastbilen till för att säkra transporten får man ta en större lastbil so klarar jobbet, på samma sätt som jaga tar en större släpkärra om den jag har inte räcker till.

Man kan ju frakta stridsvagnar på lastbilar. Svenska försvarsmakten har ju stridsvagn 122 för ligger runt 60 ton.
Jag körde stridsfordonstransport i lumpen. En kamrat som körde ett tungt ekipage (tror det var en stridsvagn på men minns inte exakt) råkade av misstag dra i parkeringsbromsen istället för retarden i en nerförsbacke. Vagnen stod kvar på släpet ändå, men det krävdes nog ett byte av underkläder...

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
S
joakim_j joakim_j skrev:
Jag körde stridsfordonstransport i lumpen. En kamrat som körde ett tungt ekipage (tror det var en stridsvagn på men minns inte exakt) råkade av misstag dra i parkeringsbromsen istället för retarden i en nerförsbacke. Vagnen stod kvar på släpet ändå, men det krävdes nog ett byte av underkläder...
Lite off topic men typ så här? 😳

Typ, fast lite drygt tre gånger tyngre :)

G
Hittade på Facebook, svårt att se själva lastsurrningen (om det finns nån) men av lasten att döma så tror jag att det är svårt att hitta krokar i bilen som tål den vikten ändå. Vit bil lastad med stora trärullar, Honda-logo, bakruta delvis blockerad, trafiksäkerhetsrisk.
Skapa konto

• Haha
  • Ledsen
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.