1 028 438 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Så här tycker ChatGPT:Anna_H skrev:
”Vilken kraft behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak om lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme?”
”För att bestämma den kraft som behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar, behöver vi ta hänsyn till accelerationen och friktionskrafterna som verkar på blocket.
För att förenkla antar vi att lastbilen och blocket är på en rak väg och att friktionen är den enda kraften som håller blocket på plats. Vi kan använda Newtons andra lag (F = m * a) för att beräkna kraften.
Först måste vi konvertera vikten av blocket till massa. Massan kan beräknas genom att dela vikten med tyngdaccelerationen (9,8 m/s²):
Massa = Vikt / Tyngdacceleration = 25000 kg / 9,8 m/s² ≈ 2551 kg
Nu kan vi använda Newtons andra lag för att beräkna kraften:
Kraft = Massa * Acceleration
För att beräkna accelerationen behöver vi veta bromssträckan och hastigheten. Om vi antar en bromssträcka på 20 meter (vilket är en uppskattning), kan vi använda formeln för acceleration för att räkna ut den:
Acceleration = V^2 / (2 * Bromssträcka)
Om hastigheten är 100 km/timme, måste vi omvandla den till meter per sekund:
Hastighet = (100 km/timme) * (1000 m/km) / (3600 s/timme) ≈ 27,78 m/s
Nu kan vi beräkna accelerationen:
Acceleration = (27,78 m/s)^2 / (2 * 20 m) ≈ 19,28 m/s²
Slutligen kan vi räkna ut den kraft som krävs:
Kraft = 2551 kg * 19,28 m/s² ≈ 49 284 N (Newton)
Så den kraft som krävs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme, uppskattas vara cirka 49 284 N.”
Ett mindre bra råd.Anna_H skrev:
Köra försiktigt ska man alltid göra men lastsäkring handlar om att lasten är under kontroll även situationer såsom att ett barn eller djur springer ut i vägen och du tvingas tvärbromsa. Last får inte kunna röra sig. Punkt.
Bärgare kom med lastaren som vi haft iväg på service, den väger 8 ton, och den skulle inte behöva surras om han hade kört försiktigt? Där var surrat med kedjor.Anna_H skrev:
Min gamla klasskompis driver ett företag som nästan bara håller på med specialtransport, allt surras. Och det även om de så kör i 30 km/h. För att det måste surras och lastsäkras rejält.
Har själv gått lastsäkring och där var de på det klara att även tunga saker som väger över 60 ton rör på sig, och när det väl rör sig på flaket så stannar inte det.
Ojdå, det var en "optimistisk" gissning på bromssträcka med en lastbil lastad med 25 ton på flaket.Alfredo skrev:Så här tycker ChatGPT:
”Vilken kraft behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak om lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme?”
”För att bestämma den kraft som behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar, behöver vi ta hänsyn till accelerationen och friktionskrafterna som verkar på blocket.
För att förenkla antar vi att lastbilen och blocket är på en rak väg och att friktionen är den enda kraften som håller blocket på plats. Vi kan använda Newtons andra lag (F = m * a) för att beräkna kraften.
Först måste vi konvertera vikten av blocket till massa. Massan kan beräknas genom att dela vikten med tyngdaccelerationen (9,8 m/s²):
Massa = Vikt / Tyngdacceleration = 25000 kg / 9,8 m/s² ≈ 2551 kg
Nu kan vi använda Newtons andra lag för att beräkna kraften:
Kraft = Massa * Acceleration
För att beräkna accelerationen behöver vi veta bromssträckan och hastigheten. Om vi antar en bromssträcka på 20 meter (vilket är en uppskattning), kan vi använda formeln för acceleration för att räkna ut den:
Acceleration = V^2 / (2 * Bromssträcka)
Om hastigheten är 100 km/timme, måste vi omvandla den till meter per sekund:
Hastighet = (100 km/timme) * (1000 m/km) / (3600 s/timme) ≈ 27,78 m/s
Nu kan vi beräkna accelerationen:
Acceleration = (27,78 m/s)^2 / (2 * 20 m) ≈ 19,28 m/s²
Slutligen kan vi räkna ut den kraft som krävs:
Kraft = 2551 kg * 19,28 m/s² ≈ 49 284 N (Newton)
Så den kraft som krävs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme, uppskattas vara cirka 49 284 N.”
En ganska normal bromssträcka från 100 - 0 med en vanlig personbil är ca 40m. Lastbil med 25 ton last klarar inte det på 20m... Även om den inte kör i 100...
Nu var det ju inte bromssträckan som skulle tas fram utan belastningen/kraften som skulle uppskattas för att hålla kvar lasten. Och ju längre bromssträcka desto lägre belastning på fastsättningsanordningarna.M Mr B skrev:
Precis så! Och då är det ju ganska relevant att man räknar på en realistisk bromssträcka, det gör skillnad i beräkningen...R roli skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går väl att raljera kring vad man ska surra och inte. Men här är vad som händer om man inte gör det. Halmstad 2013, en korsning med låg hastighet och lastbilen som hade fått sidoförskjutning på sin last bestående av plåt och la sig på trottoaren. Ett rent mirakel att ingen gående/cyklist hamnade under.
Det fungerar säkert väldigt bra för en tur till brädgården. Men annars har jag resonerat precis tvärt om. Jag äger den stora kärran, för det är hopplöst att hyra en stor kärra. En vanlig mack har sällan något över 1000 kg totalvikt, möjligen en biltransport, men de är ofta kassa att lasta på. Har en 1800 kg kärra som är öppen, hyr eller lånar täckt släp när det behövs.Anna_H skrev:
Men vi har alla olika behov.
Det lärde de ut på den kursen hur man skulle göra. Räcker inte tygband så finns kedjor.tveksamt skrev:
Det kanske skulle ingå i körkort om man ens skulle få köra ett släp =)