Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Det är enkelt att räkna på krafterna och inse att en sådan lastsäkring inte går
Så här tycker ChatGPT:

”Vilken kraft behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak om lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme?”

”För att bestämma den kraft som behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar, behöver vi ta hänsyn till accelerationen och friktionskrafterna som verkar på blocket.

För att förenkla antar vi att lastbilen och blocket är på en rak väg och att friktionen är den enda kraften som håller blocket på plats. Vi kan använda Newtons andra lag (F = m * a) för att beräkna kraften.

Först måste vi konvertera vikten av blocket till massa. Massan kan beräknas genom att dela vikten med tyngdaccelerationen (9,8 m/s²):
Massa = Vikt / Tyngdacceleration = 25000 kg / 9,8 m/s² ≈ 2551 kg

Nu kan vi använda Newtons andra lag för att beräkna kraften:
Kraft = Massa * Acceleration

För att beräkna accelerationen behöver vi veta bromssträckan och hastigheten. Om vi antar en bromssträcka på 20 meter (vilket är en uppskattning), kan vi använda formeln för acceleration för att räkna ut den:

Acceleration = V^2 / (2 * Bromssträcka)

Om hastigheten är 100 km/timme, måste vi omvandla den till meter per sekund:
Hastighet = (100 km/timme) * (1000 m/km) / (3600 s/timme) ≈ 27,78 m/s

Nu kan vi beräkna accelerationen:
Acceleration = (27,78 m/s)^2 / (2 * 20 m) ≈ 19,28 m/s²

Slutligen kan vi räkna ut den kraft som krävs:
Kraft = 2551 kg * 19,28 m/s² ≈ 49 284 N (Newton)

Så den kraft som krävs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme, uppskattas vara cirka 49 284 N.”
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
25000 kg / 9,8 m/s² ≈ 2551 kg
Finns viss förbättringspotential i den beräkningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns viss förbättringspotential i den beräkningen.
Du menar att vi inte behöver vara rädda att bli utrotade än? 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns viss förbättringspotential i den beräkningen.
Min rödpenna fick slut på bläck när jag gick igenom hela beräkningen.

Men det är ett bra exempel på vad man inte alls kan använda ChatGPT till idag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast om lasten består av väldigt tunga saker hjälper det inte att surra, då är det köra försiktigt som gäller. Vid en plötslig inlastning kommer lasten att fortsätta framåt ändå.
Ett mindre bra råd.
Köra försiktigt ska man alltid göra men lastsäkring handlar om att lasten är under kontroll även situationer såsom att ett barn eller djur springer ut i vägen och du tvingas tvärbromsa. Last får inte kunna röra sig. Punkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
?
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Det är enkelt att räkna på krafterna och inse att en sådan lastsäkring inte går att genomföra på en lastbil. kräver givetvis särskilda tillstånd för att genomföra en sådan specialfrakt.
Bärgare kom med lastaren som vi haft iväg på service, den väger 8 ton, och den skulle inte behöva surras om han hade kört försiktigt? Där var surrat med kedjor.

Min gamla klasskompis driver ett företag som nästan bara håller på med specialtransport, allt surras. Och det även om de så kör i 30 km/h. För att det måste surras och lastsäkras rejält.

Har själv gått lastsäkring och där var de på det klara att även tunga saker som väger över 60 ton rör på sig, och när det väl rör sig på flaket så stannar inte det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
när det väl rör sig på flaket så stannar inte det.
Det här är nyckeln.
Det är rimligt lätt att surra lasten som väger X ton så den ligger still.
Det är oändligt mycket svårare att ha en surrning som fixar att hålla kvar en X tons last som väl börjat röra sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så här tycker ChatGPT:

”Vilken kraft behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak om lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme?”

”För att bestämma den kraft som behövs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar, behöver vi ta hänsyn till accelerationen och friktionskrafterna som verkar på blocket.

För att förenkla antar vi att lastbilen och blocket är på en rak väg och att friktionen är den enda kraften som håller blocket på plats. Vi kan använda Newtons andra lag (F = m * a) för att beräkna kraften.

Först måste vi konvertera vikten av blocket till massa. Massan kan beräknas genom att dela vikten med tyngdaccelerationen (9,8 m/s²):
Massa = Vikt / Tyngdacceleration = 25000 kg / 9,8 m/s² ≈ 2551 kg

Nu kan vi använda Newtons andra lag för att beräkna kraften:
Kraft = Massa * Acceleration

För att beräkna accelerationen behöver vi veta bromssträckan och hastigheten. Om vi antar en bromssträcka på 20 meter (vilket är en uppskattning), kan vi använda formeln för acceleration för att räkna ut den:

Acceleration = V^2 / (2 * Bromssträcka)

Om hastigheten är 100 km/timme, måste vi omvandla den till meter per sekund:
Hastighet = (100 km/timme) * (1000 m/km) / (3600 s/timme) ≈ 27,78 m/s

Nu kan vi beräkna accelerationen:
Acceleration = (27,78 m/s)^2 / (2 * 20 m) ≈ 19,28 m/s²

Slutligen kan vi räkna ut den kraft som krävs:
Kraft = 2551 kg * 19,28 m/s² ≈ 49 284 N (Newton)

Så den kraft som krävs för att hålla ett stålblock på 25 ton fast på ett lastbilsflak när lastbilen tvärbromsar vid hastigheten 100 km/timme, uppskattas vara cirka 49 284 N.”
Ojdå, det var en "optimistisk" gissning på bromssträcka med en lastbil lastad med 25 ton på flaket.

En ganska normal bromssträcka från 100 - 0 med en vanlig personbil är ca 40m. Lastbil med 25 ton last klarar inte det på 20m... Även om den inte kör i 100...
 
M Mr B skrev:
Ojdå, det var en "optimistisk" gissning på bromssträcka med en lastbil lastad med 25 ton på flaket.

En ganska normal bromssträcka från 100 - 0 med en vanlig personbil är ca 40m. Lastbil med 25 ton last klarar inte det på 20m... Även om den inte kör i 100...
Nu var det ju inte bromssträckan som skulle tas fram utan belastningen/kraften som skulle uppskattas för att hålla kvar lasten. Och ju längre bromssträcka desto lägre belastning på fastsättningsanordningarna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R roli skrev:
Nu var det ju inte bromssträckan som skulle tas fram utan belastningen/kraften som skulle uppskattas för att hålla kvar lasten. Och ju längre bromssträcka desto lägre belastning på fastsättningsanordningarna.
Precis så! Och då är det ju ganska relevant att man räknar på en realistisk bromssträcka, det gör skillnad i beräkningen...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
Lastbil fastnat, bärgningsfordon på plats, gatukorsning, arbetare synliga, övergångsställe, kontorsbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går väl att raljera kring vad man ska surra och inte. Men här är vad som händer om man inte gör det. Halmstad 2013, en korsning med låg hastighet och lastbilen som hade fått sidoförskjutning på sin last bestående av plåt och la sig på trottoaren. Ett rent mirakel att ingen gående/cyklist hamnade under.
 
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag hade ju hyrt en större kärra, jag. Fördelen med att inte äga egen kärra.
Det fungerar säkert väldigt bra för en tur till brädgården. Men annars har jag resonerat precis tvärt om. Jag äger den stora kärran, för det är hopplöst att hyra en stor kärra. En vanlig mack har sällan något över 1000 kg totalvikt, möjligen en biltransport, men de är ofta kassa att lasta på. Har en 1800 kg kärra som är öppen, hyr eller lånar täckt släp när det behövs.
Men vi har alla olika behov.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
?
tveksamt tveksamt skrev:
Det här är nyckeln.
Det är rimligt lätt att surra lasten som väger X ton så den ligger still.
Det är oändligt mycket svårare att ha en surrning som fixar att hålla kvar en X tons last som väl börjat röra sig.
Det lärde de ut på den kursen hur man skulle göra. Räcker inte tygband så finns kedjor.

Det kanske skulle ingå i körkort om man ens skulle få köra ett släp =)
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det kanske skulle ingå i körkort om man ens skulle få köra ett släp =)
+1 på den!
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Stor metallrulle fastspänd på släpvagn under öppen skyddad struktur, träd i bakgrunden, övergivet industriområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lånad bild
 
  • Gilla
  • Wow
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.