1 044 708 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Såg den här filmen på Instagram och tänkte direkt på den här tråden. Kan gå riktigt illa, precis som filmen visar, om lasten inte är surrad ordentligt.
Fast om lasten består av väldigt tunga saker hjälper det inte att surra, då är det köra försiktigt som gäller. Vid en plötslig inlastning kommer lasten att fortsätta framåt ändå.P Paulina123 skrev:
Absolut inte. Då får man surra med kraftigare utrustning. Och kanske tänka lite annorlunda hur man surrar. Går det inte på ett bra sätt, kanske det är läge att byta transport.Anna_H skrev:
Ta en stålbit på X antal ton tex. Om du tvärnitar med en sådan på flaket spelar det ingen roll hur du har surrat.C C.Ö skrev:
Klart att man kan surra allt bara man vill.Anna_H skrev:
Min far hade som favoritexempel på det när de från hans jobb hade skickat iväg en asfaltsläggare till ett vägbygge. På vägen till bygget så råkade lastbilen ut för en olycka där han gick i diket och välte. Asfaltsläggaren satt dock kvar på trailern precis där det var ställd.
Rätt utfört så ska lastsäkringen hålla för "rimliga" trafikolyckor och utan tvekan alltid hålla för panikbromsningar. Gör de inte det så har man surrat fel.
Besserwisser
· östergötland
· 2 198 inlägg
Du får räkna hur mycket du vill. Men jag har i mitt yrkesliv haft mycket med tunga transporter att göra. Och vet hur man lastar och surrar tunga föremål. Ibland behövs även klossar och kilar.Anna_H skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 355 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 355 inlägg
Räcker inte lastbilen till för att säkra transporten får man ta en större lastbil so klarar jobbet, på samma sätt som jaga tar en större släpkärra om den jag har inte räcker till.
Man kan ju frakta stridsvagnar på lastbilar. Svenska försvarsmakten har ju stridsvagn 122 för ligger runt 60 ton.
Man kan ju frakta stridsvagnar på lastbilar. Svenska försvarsmakten har ju stridsvagn 122 för ligger runt 60 ton.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
Förstängning innebär att man genom anliggning mot framstam, lämmar, väggar, stöttor, reglar, annat gods etc hindrar godset från att börja röra sig.
En gyllene regel som all surrning borde uppfylla. När det väl börjar röra på sig kommer problemen.
En gyllene regel som all surrning borde uppfylla. När det väl börjar röra på sig kommer problemen.