T Troberg skrev:
Japp, det och att de hanterar större trafikflöde.

Säkerheten kommer dels av att alla rör sig åt samma håll, så man slipper farliga sidokollisioner, dels på att man bara behöver hålla koll på trafiken från ett håll.

Dock, ska man vara petig så är rondellen gräsplätten i mitten, och det du kör på är en cirkulationsplats.
Ja de har tagit bort cirkulationsplatserna på en extremt trafikerad riksväg men lämnat rondellen. Så ingen vet hur man kör och de blev fler olyckor :D Kör man enl konstens regler rakt fram utan att blinka blir folk tosiga för de inte kan trafikreglerna.

Bild av en trafiksituation med en bil vid rondell och cyklist, vägskyltar synliga.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Är det inte skyltat att det är en cirkulationsplats så är inte dekorationen i mitten mycket mer än en dekoration.

harry73
useless useless skrev:
Är det inte skyltat att det är en cirkulationsplats så är inte dekorationen i mitten mycket mer än en dekoration.
Nja, vet inte. Det beror på storleken. Är rondellen tillräckligt stort, ska vägen rund rondellen ses som egen väg, även om de inte är en cirkulationsplats. Men då gäller högerregeln som vanligt. I exemplet på bilden finns det hajtänder, så där ska inkommande trafik lämna företräde. Hur det är på de andra ben går inte att sägs.

useless useless skrev:
Man brukar inte dekorera mitten av 4 vägskorsningar alls. Den är i vägen för långtradare så om x antal år så är den djupt ner i jorden.

harry73 harry73 skrev:
Nja, vet inte. Det beror på storleken. Är rondellen tillräckligt stort, ska vägen rund rondellen ses som egen väg, även om de inte är en cirkulationsplats. Men då gäller högerregeln som vanligt. I exemplet på bilden finns det hajtänder, så där ska inkommande trafik lämna företräde. Hur det är på de andra ben går inte att sägs.
Detta exemplet var stor nog för cirkulationsplats och fungerade ypperligt, sen bytte de skyltar och det gick åt fanders.

I en annan by där de vägrade göra cirkulationsplats trots behov så gjorde byborna lite av civil olydnad, de satte en toalett i mitten och om jag minns rätt hemgjorda skyltar om cirkulationsplats, trafiken flöt fruktansvärt bra med den olagliga konstellationen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
harry73 harry73 skrev:
Hur det är på de andra ben går inte att sägs.
Tilläggsskylten till höger med texten "Flervägs väjning" indikerar att ingen har företräde utan alla har väjningsplikt.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
harry73
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tilläggsskylten till höger med texten "Flervägs väjning" indikerar att ingen har företräde utan alla har väjningsplikt.
Missade det, men det är ett väldigt komplicerat sätt att i praktiken få samma regler som på en cirkulationsplats

Jonas Persson
harry73 harry73 skrev:
Missade det, men det är ett väldigt komplicerat sätt att i praktiken få samma regler som på en cirkulationsplats
Ja inte visar bilden en cirkulationsplats...

Skillnaden blir att du här inte har företräde framför bilen till höger om dig (cirkulationsplats) och bilen till höger om dig har inte heller företräde (högeregeln)...

Så vem kör först:thinking:, ingen, det gäller att ta det försiktigt?

Ja inte visar bilden en cirkulationsplats...

Skillnaden blir att du här inte har företräde framför bilen till höger om dig (cirkulationsplats) och bilen till höger om dig har inte heller företräde (högeregeln)...

Så vem kör först:thinking:, ingen, det gäller att ta det försiktigt?
Det brukar vara så att den som är först in i korsningen, eller rondell eller va? Kör först. Självklart måste de vara försiktiga.
Såhär såg de ut innan de bytte skyltar, hitta på google ändå.
Det är alltså ursprunget när de började ändra. Folk tror att det är så idag med.
Trafikrondell med vägmarkeringar och trafikskyltar före skyltändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förresten, det var en blomkruka och de målade mitt i korsningen i grannbyn, var ändå 12 år sen så jag hade glömt :D
Trafikverket ska titta på bilister efter rondellkupp - P4 Kristianstad | Sveriges Radio
1213494_520_350.jpg

Jonas Persson
R Rkarlsson skrev:
Det brukar vara så att den som är först in i korsningen, eller rondell eller va? Kör först. Självklart måste de vara försiktiga.
Såhär såg de ut innan de bytte skyltar, hitta på google ändå.
Det är alltså ursprunget när de började ändra. Folk tror att det är så idag med.
[bild]

Förresten, det var en blomkruka och de målade mitt i korsningen i grannbyn, var ändå 12 år sen så jag hade glömt :D
Trafikverket ska titta på bilister efter rondellkupp - P4 Kristianstad | Sveriges Radio
[bild]
På tal om gamla bilder. Cirkulationsplatsen med den mycket lilla rondellen på Lidingö jag nämnde tidigare finns inte längre (även om Google maps fortfarande visar en cirkulationsplats), man verkar dock ha gått ett steg längre än cirkulationsplatsen ovan... Flervägsstopp, är detta en ny trend?
Gatuskylt med flervägsstopp vid en korsning med vit vägmarkering och ett övergångsställe omgivet av grönska.

På tal om gamla bilder. Cirkulationsplatsen med den mycket lilla rondellen på Lidingö jag nämnde tidigare finns inte längre (även om Google maps fortfarande visar en cirkulationsplats), man verkar dock ha gått ett steg längre än cirkulationsplatsen ovan... Flervägsstopp, är detta en ny trend?
[bild]
Men de gillar jag. I med det ser ut att vara dålig sikt så bör det vara omöjligt med olyckor =)
Vi har ett par sådana korsningar i kommunen med.

Engelsmännen vet hur man bygger cirkulationsplatser men frågan i tråden är väl hur lasten skall vara surrad när man kör där?

• Wow
TypRätt
  • Laddar…
Jonas Persson
TeroM TeroM skrev:
Engelsmännen vet hur man bygger cirkulationsplatser men frågan i tråden är väl hur lasten skall vara surrad när man kör där?

[media]
Säkrad för att klara tvära kast i båda riktningar?

Skåpbil med öppna bakdörrar som säkrar lasten medan den körs, synlig från en bil bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vanlig syn. Hårt åtdragen dörr som "klämmer" fast reglarna. Innanför dörrarna såg man kortare virke och andra småsaker. Med tanken att folk sällan har koll bakåt överhuvudtaget så undrar man ens om de skulle märka något...

Jo jag stod faktiskt still när jag fotade.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja de har tagit bort cirkulationsplatserna på en extremt trafikerad riksväg men lämnat rondellen. Så ingen vet hur man kör och de blev fler olyckor :D Kör man enl konstens regler rakt fram utan att blinka blir folk tosiga för de inte kan trafikreglerna.
Japp. Då blir det som fyra T-korsningar. Om det finns "lämna företräde"-vägmärket, så reglerna är ungefär som i en cirkulationsplats, förutom hur man blinkar. Finns inte den så gäller högerregeln, och då blir det riktigt soppigt.

Det borde inte finnas "cirkulationsplatsliknande vägkonstruktioner" som inte är cirkulationsplatser, de bara ställer till det.

Överhuvudtaget så ska man undvika sådana diskreta nyanser som är lätta att missa men som har stora konsekvenser.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vad har cirkulationsplatser med trådens ämne att göra. Snälla håll er till ämnet. Starta gärna en ny tråd där ”cirkulationsplatsen” är ämnet och diskutera där.

• Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.